Audi 100 2.8 E Quattro (1991)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 100 2.8 E Quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 252.000 km |
KM-stand laatst | 252.000 km |
Audi 100 2.8 v6 quattro 173 pk
- 252.000 km
Audi 100 2.8 quattro v6 sedan gekocht na eerder een jaar lang een 100 2.3 avant te hebben gereden.
De auto is iets verlaagd (was al zo bij aanschaf). Ik moet zeggen dat de auto heerlijk rijdt. Hij ligt als een blok op de weg. De stuurbekrachtiging bij deze auto maakt dat de auto ontzettend licht stuurt. Dat was even wennen, vooral na een aantal volvo440's te hebben gereden, maar ik ervaar het als erg prettig.
Omdat ik nog studeer (en werk) wordt de auto me toch wel erg duur. Dit is voor een groot deel mijn eigen schuld.
Ik heb de auto 13 maand in mijn bezit, 35000 kilometers gereden (voornamelijk snelweg) en in principe aan onderhoudt weinig gedaan. En dat met die kilometerstand.
januari 2012:
opeens deed de accu niets meer. Zal wel komen door de koude wintermaanden. Redelijk acceptabel voor een auto uit '91, dus vervangen (120 euro).
Geen verdere problemen gehad
april 2012:
APK
enige minpuntje: stabilisatiestang rechtsachter moest worden vervangen.
Niet bij de dealer laten doen. Kostte me incl nieuwe apk ongeveer 150 euro.
Verder heb ik een hele poos zonder problemen kunnen rijden. Af en toe wat olie erin en rijden.
Voornamelijk omdat onderhoudt van een dergelijke auto voor mij te veel te duur is, niet veel aan gedaan.
Verder:
opeens is er het volgende mis met de auto sinds augustus 2012:
Ondanks nieuwe accu toch vaak een lege accu. Een andere dynamo erin (van de sloop, met garantie) mocht het euvel niet verhelpen. De dynamo door laten meten. geeft genoeg stroom af om te laden en doet dit ook. Volgens de ANWB man ergens lekstroom. Tot op heden helaas ZELF niets kunnen vinden. Mede doordat dit euvel mij toch wel boven de pet gaat.
Standaard opties zelf geprobeerd: accu doormeten, alle zekeringen eruit en één voor één er weer in. Steeds doormeten. Helaas geen resultaat.
Nu na het parkeren de minpool van de accu er maar afhalen, en bij het starten er weer op. Lastig, maar is niet anders.
Augustus 2012:
Na het over starten met een andere (benzine) auto brandt het ABS lampje op mijn boordcomputer constant. Af en toe bij het starten is hij uit, maar brandt na een minuut of 4 toch wel wel weer. Het aan/uit knopje van de ABS blijkt ook niet meer te werken. Misschien ergens kortsluiting veroorzaakt? ik las op meerdere fora dat ook de sensoren van de ABS nog weleens willen verslijten/kapotgaan.
September 2012:
Het olielampje (rood/waarschuwing) gaat branden na 40 km snelweg (130kmh). Niet tijdens het rijden, maar bij een plotselinge stilstand, zoals het tanken aan de snelweg. Het boekje geeft aan dat de motor te warm wordt bij deze melding. Ik vind dit echter vreemd want de temperatuurmeter geeft dit niet aan. Tijdens het rijden rond de 70 graden en bij stilstand daarna tussen de 70 en 90 graden, zoals de auto altijd heeft gedaan.
De linker ruitenwisser (bestuurderskant) wiste niet meer goed. Setje niet ruitenwissers van Bosch gekocht. Mooie nieuwere type ruitenwissers zonder ijzeren ophanging, of hoe dat ook wordt genoemd. Volgens mij zijn het geen flatblades. Het bleek niet aan de wissers te liggen maar aan de wisser arm die op de een of andere manier niet strak genoeg op de ruit ligt. Probleem in het veertje.
Oktober 2012:
Na 4 en half jaar mijn rijbewijs in bezit te hebben voor het eerst door de wasstraat. Eens en nooit weer. Op de een of andere manier is er iets van de wasstraat blijven haken in een stootstrip van het rechter achterportier,waardoor deze een stuk is losgetrokken. Zonde.
Het is nu november 2012 en nog steeds rijd ik in de Audi. Ik moet zeggen dat ik de auto heb gekocht, omdat hij zo 'bruut' is. Hij is 'supersnel', mede door de vierwielaandrijving en de 173 PK. Hij schakelt nog super en rijdt nog heerlijk.
Als je wilt inhalen op een N-weg omdat je achter een vrachtwagen rijdt, hoef je je én geen zorgen te maken of je haalt of niet, en niet terug te schakelen. Heerlijk. Bovendien nooit wielspin, heerlijk bochten maken met de quattro en nooit 'bang zijn' voor wegglijden, slippen of aquaplaning.
Toch wordt de auto veel te duur. Een leuke hobby, maar nu wordt het tijd voor een diesel. Mede door het aantal kilometers dat ik nu naar het werk moet maken, als de benzineprijs van tegenwoordig gaat hij weg.
Vast niet voor veel geld, want zo best is hij niet meer. Hij is eventueel nog prima te redden en de lak (en de rest van het uiterlijk) ziet er nog prima uit.
Op naar een kleinere diesel, een golf IV o.i.d.
november 2012:
Auto te koop gezet.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten1
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.