Audi 100 2.8 E (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 100 2.8 E |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 86.000 km |
KM-stand laatst | 181.174 km |
- 86.000 km
Review vorige eigenaar;
http://www.autoweek.nl/autoreview/24276/audi-100-28-e
==========================================
Voorwoord;
==========================================
Ik schrijf deze review op het moment dat ik de auto al ruim 3 jaar in bezit heb en er ongeveer 76.000 kilometer in gereden heb. Dit lijkt mij voldoende om de balans op te maken wat ik van de auto vind. Bij voorbaat mijn excuses voor taal- en spelfouten.
==========================================
De aanschaf;
==========================================
Goed, nadat mijn vorige auto, een Audi 80 2.0 van 1993, dankzij een vrachtwagen, tegen een vangrail knalde en daarmee vroegtijdig aan zijn einde kwam moest ik op zoek gaan naar een opvolger. Ik rijd enkel lange afstanden en zoek dus een goede reisauto, automaat is een vereiste. Met een handbak kan ik prima overweg, ik prefereer het echter niet. Gezien mijn uitstekende ervaringen met mijn vorige 2 Audi 80's viel de keus al snel op een goede 80 of 100.
Deze 100 heb ik via Audiforum.nl gevonden. De uitgebreide foto's en beschrijving over de auto maakte een goede indruk en ook de kilometerstand van 86.000 kilometer was behoorlijk laag. Aangezien ik al bekend was met het merk wist ik al van de uitstekende betrouwbaarheid. Tijdens de proefrit viel me al op hoe behoorlijk anders de auto aanvoelde ten opzichte van mijn oude 80. De wegligging en het rijgedrag geven totaal niet het idee dat de wagen al 17 jaar oud is. De koop was dan ook snel gesloten.
==========================================
Wat bevalt aan de auto?
==========================================
Zijn tijdloos uiterlijk, betrouwbaarheid, ruimte, comfort en ruim voldoende opties.
Ikzelf ben 2 meter lang en heb ruim voldoende ruimte in de auto. Stoelen geven prima steun en de armsteun van de bestuurders zetel is ook erg prettig. Kofferbak is groot genoeg voor een set banden, ondanks de verhoging van de bodemplaat achterin.
Betrouwbaar, omdat de auto mij nog nooit heeft laten staan, de motor is stil en start altijd onmiddellijk, ongeacht het weer. Buiten normaal onderhoud en ouderdom kwaaltjes geen extra kosten.
Tijdloos van uiterlijk, omdat het eenvoudige exterieur ontwerp in combinatie met de simpele rondingen de auto een tijdloos uiterlijk geven, alleen het interieur doet gedateerd aan. In ieder geval fors beter dan de vierkante Mercedessen van hetzelfde bouwjaar die mij erg bejaard overkomen. Qua betrouwbaarheid doet de 100 absoluut niet onder voor de eerder genoemde soortgenoten. Wat dat betreft vind ik de Audi 80 en 100 bijzonder ondergewaardeerd, het tegenovergestelde voor Mercedes.
Zoals misschien aan de foto's opgemerkt kan worden woon ik in Duitsland alwaar ik slechts 206 euro per jaar aan wegenbelasting betaal. En ja, dat bevalt ook prima.
==========================================
Wat bevalt niet aan de auto?
==========================================
Niet veel, maar ik zal het beschrijven. In kleine mate zijn enorme draaicirkel. Je hebt heel wat ruimte nodig om te kunnen keren met dit slagschip. Bij het rijden zie je continue een lel van een motorkap voor je neus om je hieraan te herinneren dat je met een 4,89 meter lange sedan op stap bent.
Tweede punt is zijn trage acceleratie bij snelheden onder de 80 km/u. Goed, dit is niet iets wat ik belangrijk acht, maar je bent duidelijk niet de snelste op de weg. Het korte lontje van veel Nederlanders heeft meerdere malen ervoor gezorgd dat ik woest wordt ingehaald omdat het allemaal niet snel genoeg gaat. Om dezelfde figuren weer tegen te komen bij het eerst volgende stoplicht. Stumperds.
==========================================
Rijstijl en brandstof verbruik;
==========================================
De wagen weegt 1400 kilogram, heeft een automaat, is 21 jaar oud en heeft tot overmaat van ramp een 12 kleppen 2,8 liter benzine V6 onder de motorkap. Wat zal dit, combinatie met mij als bestuurder, verbruiken? Gemiddeld 1 op 12. Tijd voor een toelichting hierop;
Verreweg de meeste ritten die ik maak zijn woon-werk verkeer ritten van 64 kilometer, N en A wegen dus. Qua rijstijl rijd ik behoorlijk rustig, de auto spoort hiertoe aan maar ook qua karakter ben ik zo. Alleen ik rijd in de Audi en een trekhaak komt er mooi niet onder. Kortom, de wagen heeft amper te lijden. Dit resulteert dat ook in een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 12. Mijn record is 1 op 14 (ja, dat leest u goed).
Rustig rijden is niet alleen aangemoedigd door de traag werkende automaatbak, enige pogingen tot “sportief” rijden” lijdt onmiddellijk tot een verkorte levensduur van de automaat (de enige zwakke schakel). De rest van de auto leent zich er ook totaal niet voor. Rustig comfortabel cruisen is wat deze auto het beste kan, bij 100/120 km/u is alleen windgeruis merkbaar. De motor laat zich pas bij 150 een beetje horen. Enig nadeel hierbij is dat wanneer snel optrekken gewenst of zelfs noodzakelijk is de motor niet veel thuis geeft bij snelheden beneden de 80. Boven de 100/120 is de motor een stuk beter bij de les en behoren rappe sprintjes langzaamaan tot de mogelijkheden. Zoals eerder gezegd is de automaatbak hier debet aan en dient zeer rustig bereden te worden, vooral als de ATF (de automaatbak olie) nog niet warm is.
De auto rijdt verder erg stabiel en heeft zelfs na 21 jaar geen last van spookgeluiden, dus geen rammels of kraakgeluiden. Hendels en schakelaars zitten op logische plaatsen en laten zich makkelijk bedienen, ook hier geen vuiltje aan de lucht. De automaat bak doet onopvallend zijn werk, enkel wanneer je er op gaat letten kun je iets merken.
==========================================
Onderhoud en reparaties;
==========================================
De auto is in onderhoud bij een Audi specialist, op letterlijk steenworp afstand van mijn werk in Apeldoorn. Bij afspraken lever ik de auto 's ochtends vroeg af en na het werk haal ik de auto weer op. Ook als ik wat vragen heb kan ik makkelijk langs komen (en dat zijn er nogal wat keren geweest).
Onderhoud is iets waar ik geen cent op bezuinig, de auto moet gewoon betrouwbaar zijn en goed werken. In de 3 jaar tijd dat ik de auto heb is er al voor zo'n 5000 euro aan onderhoud en reparaties op stuk geslagen. Ik laat de garage al het werk doen, zelf heb ik zes linkervoeten als het om handarbeid aankomt. Grootste kostenposten zijn 2 nieuwe koppakkingen (1500 euro) en nieuwe keerringen bij de automaatbak plus nieuwe ATF (700 euro). Regulier onderhoud voer ik iets eerder uit dan de voorgeschreven 15.000 kilometer interval. Tel daarbij op dat ik 25.000 km per jaar rijd en dan zit je redelijk snel aan je onderhoudsbeurt.
Buiten regulier onderhoud heeft de auto enkel last van ouderdom kwaaltjes. Denk aan verdroogd rubber dat voor lekkages zorgt (koppakkingen, keerringen), of elektronica dat hapert (sensoren, kabels, boordcomputer). Dankzij het achterlijke beleid van Volkswagen zijn sommige onderdelen nieuw niet te vinden, zoals de boordcomputer die soms kuren vertoont. Dat wat ze wel nieuw leveren hangt vaak een absurd prijskaartje aan.
Ik heb de onderhoudshistorie hieronder bijgevoegd maar spannend is het niet. Deze auto geeft je nooit hoofdpijn, hij doet zijn werk zonder gezeur.
==========================================
Overzicht van onderhoud en reparaties;
==========================================
26-07-2007 – 58.580 km – Automaatbak vervangen. Gelukkig was de rekening van 3167,14 euro niet voor mij.
08-04-2010 – 88.854 km – Kleine beurt. – € 215,51
09-04-2010 – 88.928 km – Distributieriem wissel. – € 379,91
20-05-2010 – 91.370 km – Oliedruk sensoren en remlichtschakelaar vervangen. – € 178,32
09-06-2010 – 92.516 km – Keerringen vervangen, versnellingsbak olie ververst. – € 683,66
22-06-2010 – 93.508 km – Kleine beurt + Waterpomp vernieuwd, was niet bij distributieriemwissel gebeurt. – € 320,94
12-07-2010 – 94.900 km – Regelapparaat lezen en resetten, onderbreking in kabel gerepareerd. – € 83,90
02-11-2010 – Anti-steenmartersysteem aangebracht + spuitbus tegen steenmarters. – € 62,71
09-11-2010 – 101.777 km – Auto uitgelijnd. – € 75,01
13-01-2011 – 104.666 km – Grote beurt. – € 346,97
06-07-2011 – 117.073 km – Kleine beurt + 4 nieuwe remschijven en remblokken. – € 405,25
16-11-2011 – 126.202 km – Winter inspectie + kleine beurt + montage winterbanden. – € 154,34
07-03-2012 – 133.000 km – Montage zomerbanden + uitgebalanceerd. – € 47,60
29-05-2012 – 139.057 km – Kleine beurt. – € 202,30
07-06-2012 – Vorig onderhoud had grote beurt moeten zijn i.p.v. kleine beurt. Bougies en luchtfilter vervangen. – € 139,47
13-11-2012 – 150.000 – Koppakkingen vernieuwd + pakkingen + motorolie + bougies. – € 1500,00
09-04-2013 – 159.491 km – Grote beurt + montage zomerbanden. – € 295,66
27-05-2013 – 162.285 km – Remschijven en remblokken achter vervangen. – € 291,98
12-11-2013 – 172.962 km – Grote beurt + distributieriem vervangen (inc. rollen en waterpomp) + multiriem + montage winterbanden + kleinere dingen. – € 1077,14
08-01-2014 – 176.190 km – Nieuwe accu. – € 241,60
15-01-2014 – 176.766 km – Nieuw gaspedaal – € 141,03
07-02-2014 – 178.555 km – TÜV keuring – € 94,25
17-02-2014 – 178.767 km – Nieuwe remklauwen achter + remolie bijgevuld – € 385,69
04-03-2014 – 180.240 km – Multi schakelaar vervangen + 4 nieuwe zomerbanden – € 873,98
07-03-2014 – 180.572 km – TÜV herkeuring + nieuw milieu sticker – € 10,-
29-04-2014 – 184.300 km – Kleine onderhoudsbeurt – € 159,37
Remschijven achter vervangen
- 162.285 km
De remschijven achter zijn te ver doorgeroest, ook bleken de remklauwen achter vast te zitten dus ook die deden niet veel. Bij remmen doe je dat vooral op de remschijven voor dus die slijten veel meer. Mijn rijstijl kan er ook iets mee te maken hebben. Afijn, de remschijven en remblokken zijn gisteren vervangen, remklauwen weer gangbaar gemaakt en wat remolie erbij. Handrem werkt nu ook veel beter, een tikje omhoog en de wagen is verankerd aan de grond. Bij het aantrekken van de handrem worden de twee achterste remblokken tegen de remschijven aangedrukt dus vandaar. Kosten: € 291,98.
Grote beurt + distributieriem vervangen + meer
- 172.962 km
Goed, autootje heeft behoorlijk wat onderhoud gekregen. Na 1,5 dag werk heeft hij een grote beurt gehad (had eigenlijk een kleine beurt moeten zijn. Oeps.), is de distributieriem vervangen (inclusief rollen en waterpomp), de multiriem is vervangen, winterbanden gemonteerd, wat lampen vervangen en wat kleinere dingen. De rekening liegt er dan ook niet om, € 1077,14 en meer is het niet. Ik had ook gevraagd om de automaatbak olie te verversen maar dat bleek niet nodig.
Als klein hoogtepunt, de kilometerstand sinds aanschaf heb ik verdubbeld. Eind volgend jaar verwacht ik de 2 ton te hebben gehaald.
Valse start van het nieuwe jaar
- 176.190 km
De eerste werkdag van het nieuwe jaar leverde een valse start op. Auto heeft na twee weken stilstaan er plotseling geen zin meer in. Centrale deurvergrendeling reageert niet en ook bij het starten totaal geen reactie. Oorzaak? Accu plat. ANWB gebeld, want ik ben immers sinds 2008 braaf lid en tot op heden geen beroep op hun gedaan, maar helaas, ik kreeg nul op het rekest. Ik woon in Duitsland dus de heren van de ANWB blijven lekker weg, dit ondanks mijn Europese dekking en woonplaats service. Meteen mijn lidmaatschap opgezegd. Met een andere auto ben ik naar een bouwmarkt gereden en een accu lader gekocht. Accu is al een aantal uur aan het laden maar het schiet amper op. Waarschijnlijk zit er ergens een lekstroom maar ook de accu zelf lijkt z'n beste tijd gehad te hebben. Als hij morgen start kan ik hem meteen naar de garage brengen, dit heb ik al afgesproken.
Oh, de accu zit overigens onder de achterbank. Deze is eenvoudig weg te klappen om bij de accu te komen. Deze zit er in sinds aanschaf dus hoe oud de accu is weet ik niet.
Gaspedaal afgebroken
- 176.766 km
Hmm, gaspedaal is afgebroken, dat wilt zeggen, het plastic stuk waar je je voet tegenaan zet. Deze zit met twee plastic clips vast aan een metalen stang die in de auto verdwijnt. Ouderdom. Sh*t happens.
TÜV keuring
- 178.555 km
De TÜV keuring (Lees: Duitse APK) moet deze maand opnieuw plaatsvinden om voor de komende 2 jaar weer rond te mogen rijden. Afspraak gemaakt voor 7 februari en helaas afgekeurd op 2 punten. De handrem werkt onvoldoende en het achteruitrijdlicht werkt niet. De remklauwen bleken onvoldoende te werken en een schakelaar bij de automaatbak, verantwoordelijk voor het inschakelen van het achteruitrijdlicht, bleek defect te zijn. Dit laatste bleek een redelijk prijzige reparatie te worden, Volkswagen levert dit onderdeel nog wel (verrassing!) maar ze rekenen er een woekerprijs voor, € 335,-. Daarboven op komt dat dit onderdeel op een lastige plek zit, de uitlaat moet eronder uit om erbij te kunnen, 3 uur arbeid moest ik op rekenen.
Het feit dat veel onderdelen niet meer nieuw leverbaar zijn door Volkswagen of absurd geprijsd zijn deed me denken over het zoeken naar een andere Audi. Sterker nog, ik heb een proefrit gemaakt in een A6 3.0TDI van November 2008. De wagen stond bij een Audi dealer hier in Duitsland en met zijn schamele 63.000km amper gebruikt (de auto rook nog als nieuw van binnen).
In mijn bescheiden mening reageerde de wagen niet echt vlot op gaspedaal acties maar dat is niet erg, de chauffeur is ook niet al te vlot van geest. Remmen kan hij beter dan optrekken, dat is me wel duidelijk. Alle 239 aan paarde krachten bleven liever in de stal vandaag. Ik wil wel hierbij opmerken dat ik, in welke auto ik moge rijden, mezelf koest houd en niet de grenzen opzoek. Misschien dat een instelling de auto vlotter laat reageren op het gaspedaal, dit heb ik niet onderzocht. Ondanks de afwezigheid van sportstoelen heb je ruim voldoende steun aan de standaard stoelen die in dit exemplaar voorzien zijn van lederen bekleding. Ook maakte mijn achterwerk al vlug kennis met het stoelverwarmingssysteem (leuk woord voor Scrabble!), door zijn onnodigheid onmiddellijk uitgezet net zoals het navigatiescherm wat alleen maar afleid. Dergelijke systemen hebben dan ook niets met autorijden te maken. Dit speelgoed, alsmede de achteruitrijdcamera, doen het wel prima. De auto zoefde stil over de weg, enkel motor geluid is waarneembaar, terwijl chauffeur en passagier in volle comfort verblijven wat ook absoluut vereist is bij dit soort auto's. Geen één koper in dit segment zal met minder tevreden zijn. Ook al heb ik stiekem de indruk dat mijn huidige auto qua motor geluid het beter kan.
Ondanks dat de proefrit beviel was er toch één “deal breaker” (om maar eens een Engelse kreet te gebruiken). Het schuifdak. Dit snoept kostbare hoofdruimte weg die ik, met mijn 2 meter lengte, wel nodig heb. Erg jammer. Vervolgens een andere A6 bekeken die ook aan mijn wensen voldeed (dat wilt zeggen, een 3.0TDI Quattro met Tiptronic van eind 2008 of later). De afwezigheid van het schuifdak leverde aanzienlijk meer ruimte op voor mij. Auto op de brug gezet en alle 1860kg aan onderdelen eens van onderen bekeken, niet veel geks te zien. Rondom lichte krassen maar een goede polijst beurt lost dat op. Onderhoudshistorie bekeken en ook die is goed (altijd Audi dealer onderhouden). Met zijn 114.000 km op de teller weliswaar wat meer gelopen de prijs was dan ook ietwat lager. Bij de prijsonderhandelingen zijn we elkaar genaderd tot 500 euro en niet verder. De voorgestelde prijs was inclusief polijst beurt, winterbanden, onderhoudsbeurt, nieuwe TÜV keuring en Audi Plus Garantie. Aantrekkelijk en betaalbaar, dat zeker, maar toch kon ik het niet verkroppen om mijn 100 weg te doen, wetend hoeveel ik geïnvesteerd heb in reparaties en onderhoud en het feit dat de auto eigenlijk nog prima bevalt. Na 4 jaar in bezit is oude Heinrich III (beestje moet een naam hebben hè?) nog steeds ruim, comfortabel, stil en ontdaan van onnodige geluiden. Toegegeven, voor het geld dat ik heb uitgegeven aan onderhoud en reparaties aan Heinrich kan ik ook voorgenoemde A6 rijden.
Het is dan ook zo dat na lange overpeinzingen ik heb besloten mijn Audi 100 te laten repareren en langer ermee door te rijden. Ik ben wat sloperijen afgestruind maar de multi schakelaar nergens aangetroffen. Toen maar de dure route genomen en het onderdeel laten bestellen bij Volkswagen. De totale kosten om de 100 TÜV gekeurd te krijgen zijn hoog (€ 1259,67), de wagen is nu technisch helemaal strak en klaar voor meer kilometers. Bij dit grote bedrag zitten ook 4 nieuwe zomerbanden inbegrepen, bij het wisselen bleken de oude compleet versleten te zijn dus 4 nieuwe Dunlop Sport banden eronder. TÜV herkeuring leverde enkel een compliment op van de keurmeester hoe goed de auto er nog uitziet na al die jaren. Ook de milieusticker is vervangen, dit maal met het huidige kenteken erop. Knalgroen, en dat voor een 21 jaar oude bak met een V6. Een 14 jaar oude Corsa met diesel motor komt niet verder dan een knalrode. Ha, ha, ha.
Foto's vernieuwd
- 181.174 km
Het is prachtig weer vandaag en Heinrich is weer schoon dus een mooi plekje opgezocht om wat nieuwe kiekjes te schieten. Eerst met mijn smartphone maar ik was niet tevreden over het resultaat. Mijn Panasonic digitale camera leverde veel beter werk af en deze foto's kun je dus hierboven zien. Helaas kan ik maar 4 foto's toevoegen (AutoWeek, dit moet meer zijn!) waardoor de foto van het motorruim ontbreekt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.