Alfa Romeo Spider 3.0 V6 L (1995)

autoreview

Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo SpiderAlfa Romeo SpiderAlfa Romeo SpiderAlfa Romeo SpiderAlfa Romeo SpiderAlfa Romeo SpiderAlfa Romeo SpiderAlfa Romeo Spider - interieur

Signalement

UitvoeringSpider 3.0 V6 L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf84.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Alfa"s zijn prachtige auto"s qua uiterlijk, motoren, wegligging. Na een 33 1.4IE en een 156 2.5 V6, heb ik nu een Spider 3.0 V6. De spider heeft een prachtige neus (wel een lelijk kontje) en een fantastische motor. Daar draait het eigenlijk allemaal om: geen radio aan om de motor te horen en als het even kan met de kap open. Niet alleen voor het zonnetje, maar vooral ook om een tunnel in te duiken. Standaard een mooi geluid, met een 4-pijps uitlaatsysteem absoluut kippevel, zonder dat het ordinair begint te klinken.
Het is een 3liter 12-klepper, dus onderin altijd trekkracht, erg schakellui te rijden. De benzinepomphouder was al blij met mijn 156 (1 op 8) maar nu helemaal, 1 op 6 gemiddeld. Interieur is wel gedateerd, de fase2 Spider ziet er wat dat betreft veel beter uit.
Stoelen zijn gemaakt voor kleine mensen die nooit vlot een bocht nemen: Kort, geen zijdelingse steun, gewoon erg oncomfortabel. Bergruimte: Achter de stoelen een opbergvak ter grootte van een sporttas, kofferbak is goed voor 2 sporttassen, tenminste, als je het thuiskomertje vervangt door een reparatiesetje.
De kap gaat bij mijn Spider met de hand, had ik achteraf toch electrisch gewild. Nu moet je bij een regenbui in de file toch echt om je auto heenlopen om het dak op juiste wijze dicht te doen. Over regen gesproken: De kap is wel perfect waterdicht, zelfs met de hogedrukspuit (geen wasstraat vanwege de stoffen kap!). Draaicirkel is een crime. Zicht naar achteren: Welk zicht? Dat geldt ook voor het naar rechts afslaan met de kap dicht. Fietsers zie je snel over het hoofd, de dode hoek is enorm. De wegligging dan, het tenslotte een Alfa. Bijzonder goed, zelfs voor een open auto. Je voelt hem bij snel bochtenwerk wel wringen vanwege de slappere koets, maar de grens ligt erg ver voordat ie beheerst gaat schuiven.
Door mijn 18inch wielen en de standaard al niet te subtiele vering wat betreft oneffenheden in de weg, weet je wel of het kop of munt is als je over een stuiver rijdt. De standaard velgen zijn echter naar mijn mening een misser, vandaar nieuw en groter schoeisel.

Tenslotte: Als je niet van bekijks houdt of graag vaak jouw type auto wilt zien rondrijden: Neem dan geen Spider. Een zeldzame verschijning en een absolute aandachtstrekker. De reacties zijn tot op heden allemaal zeer positief, van zowel mannen als vrouwen. Deze auto heeft gewoon geen "foute" uitstraling.

PROBLEMEN

Een gebroken Alfa-hart. Waarom? Ik heb 3 Alfa"s gereden en alledrie heb ik gemiddeld eens per maand naar de garage kunnen brengen/slepen. Toeval? Ik geloof er niet meer in. Bij een Alfa hou je standaard al rekening met de kraakjes en het onvermijdelijke airbaglampje. Ik zal het hier maar alleen over de Spider hebben: voor ALLES is ie wel eens bij de dealer geweest en dat in twee jaar tijd. Dynamo, airco, waterpomp, deurvergrendeling, verlichting, airbags (meerdere malen links en rechts, godzijdank heeft ie er maar twee...), stoelverstelling, electr. antenne, vering, ophanging, wielnaven, uitlaat, accu, etc etc.

Ja, ik rij wel eens door, maar heb ook absoluut respect voor de techniek. Maar dit is voor mijn Alfahart teveel geweest. Dit jaar ook nog een "zeldzame" koppakkinglekkage (2800,-), dat gaf mij de nekslag. Wat wil je met zo"n 9000,- euro aan reparaties in krap 20 maanden. Dat maakt een liefhebberij tot een nachtmerrie.

De enige Alfa die ik nog in bezit wil hebben, is de Spider die bij mij op de kast staat, schaal 1:18, ter herinnering...

4,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.