Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Alfa Romeo
  • Spider

Alfa Romeo Spider 3.0 V6 L (1997)

Zomerplezier

Alfa Romeo Spider 3.0 V6 L (1997)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met de jongste Spider heeft Alfa Romeo weer een koppendraaier van formaat in zijn stal. Iedereen die we tegenkwamen toonde belangstelling. Biedt de Spider nog andere attracties dan 'gezien worden'?

Voor het ontwerp van de Spider heeft Alfa zoals vaker hulp van buiten ingeroepen. 'Disegno Pininfarina' vermelden bescheiden schildjes voor de achterwielen. Het resultaat is een ongekend fraai lijnenspel van zowel koets als interieur.
Geheel volgens klassiek recept hebben alle klokken en lampjes in het dashboard een losse rand. De opstelling komt overeen met die van de klassieke Spiders: twee grote klokken recht achter het stuur en drie kleine, naar de bestuurder gerichte, op een rij in de middenconsole. De drie ronde draaiknoppen voor verwarming en ventilatie sluiten er optisch mooi bij aan. Overigens heeft de Spider V6 standaard een airco aan boord. Jammer is het dat er hier en daar nog wel enkele slordigheidjes zitten in de afwerking.
Door het design door te voeren tot onder de motorkap is ook de machinekamer een lust voor het oog. Met bijna 200 pk vermogen maakt de V6 van de Spider een snelle auto, mede doordat er bij 2000 toeren al meer dan 200 Nm koppel paraat is. Toch kon de testauto de 7,3 seconden die Alfa voor het sprintje van 0 naar 100 belooft niet waarmaken: 8,1 tellen hadden we er voor nodig. Van 80 naar 120 speert de Spider in de derde versnelling in slechts 6,1 seconden. De topsnelheid van zo'n 225 km/h is ruim voldoende. Gezien de enthousiaste manier waarop het rechterpedaal werd bespeeld, viel de benzineconsumptie van 1:8,1 niet eens tegen. Maar daar gaat het bij deze soepele zespitter allemaal niet om. Het draait eigenlijk maar om één ding en dat is het geweldige motorgeluid.
Alfa heeft niet alleen voor een dijk van een motor gezorgd, het onderstel heeft voldoende klasse om het vermogen ook daadwerkelijk te kunnen inzetten. Speciaal voor de Spider (en de GTV) werd een nieuwe multi-link achterwielophanging ontwikkeld. Die geeft de Alfa een prima wegligging waarbij het bochtgedrag ook op hoge bochtsnelheden verregaand neutraal blijft. Wel laat het binnenste voorwiel bij het fors uitaccelereren van een bocht een gil horen. Maar wat je verder ook onderneemt, het Spider-onderstel blijft er doodkalm onder. Met de zeer directe en nauwkeurige besturing laat de Alfa zich als een kart door iedere curve dirigeren.
Om een dergelijk sportief onderstel goed op een rappe rijstijl te kunnen afstemmen, heeft Alfa een veertje moeten laten bij het comfort. Op asfaltwegen zit je lekker, maar op een klinkerweggetje worden de oneffenheden duidelijk doorgegeven en op dwarsrichels reageert de achteras heftig met flinke klappen. Het stugge onderstel laat de open koets op slecht wegdek merkbaar kreunen; ondanks de forse dorpels is de stijfheid net als bij de meeste cabrio's van gemiddeld niveau.

Goed meubilair
De kuipstoelen zitten prima en zijn standaard overtrokken met leer. Een hoogteverstelling ontbreekt, maar door de verstelmogelijkheden van het stuur kun je toch een goede zit uitdokteren. Mits je niet langer bent dan 1,85 meter, want anders kom je met je kruin dicht in de buurt van de kap. De bagageruimte van de Spider is van miniatuurformaat en het reservewiel staat knap in de weg. Gelukkig is er achter de voorstoelen nog een forse bergruimte en daaronder een flinke afsluitbare bak.
Omdat er nog wel eens een pittig buitje valt, reden we de Spider ook met dichte kap. Daarbij is het uitzicht over de linker schouder beperkt. Boven de 120 km/h neemt het windgeruis duidelijk toe, mede doordat de portierruitrubbers niet optimaal afdichten. Het was dan ook verrassend dat de kap perfect waterdicht bleek te zijn.
Met de Spider brengt Alfa een auto op de markt met een sterk hartslagverhogende werking. Het design van Pininfarina is van een adembenemende schoonheid, de zespitter is een van de allermooiste in zijn soort en het onderstel laat veel speelruimte om naar hartelust met alle pk's te stoeien. Met een prijs van ruim 91 mille is deze Spider V6 niet goedkoop, maar zijn funfactor is dermate hoog dat hij zelfs 'n beetje Ferrari- allure krijgt. En die paar minpuntjes: jammer, maar je raakt zó verslingerd aan deze beeldschone bolide dat je ze haast vergeet.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model Spider 3.0 V6 L
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 41.453

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.959 cc
Maximaal vermogen 141 kW / 192 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 260 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.285 mm / 1.780 mm / 1.315 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.350 kg
Laadvermogen 330 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden205/50ZR16Prijzen
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 7,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 11,2 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo Spider
Alfa Romeo Alfa Romeo Spider

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo Spider 2.0 T. Spark Leder Airco

    Alfa Romeo Spider 2.0 T. Spark Leder Airco

    • 1996
    • 159.681 km

    € 4.945

    Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark 16V /

    Alfa Romeo Spider 2.0 Twin Spark 16V /

    • 1995
    • 208.907 km

    € 2.950

    Alfa Romeo Spider 3.0-12V V6

    Alfa Romeo Spider 3.0-12V V6

    • 1997
    • 148.697 km

    € 10.294

Meer Alfa Romeo Spider occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo Spider specificaties
  • Alfa Romeo Spider occasions
  • Alfa Romeo Spider video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo Spider tests
  • Alfa Romeo Spider gebruikersreviews
  • Alfa Romeo Spider index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)

    Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)

    • 24 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 1750 Turbo Sport (2010)

    Alfa Romeo Spider 1750 Turbo Sport (2010)

    1
    • 4 april 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    11
    • 17 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    10
    • 21 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

    Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

    38
    • 26 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 3.0 V6 (1995)

    Alfa Romeo Spider 3.0 V6 (1995)

    3
    • 15 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2009)

    Alfa Romeo Spider 2.2 JTS (2009)

    11
    • 13 februari 2015
meer reviews
Test: Alfa Romeo Tonale

Test: Alfa Romeo Tonale

100

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo het eerste volledig nieuwe model in jaren. Het merk speelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Alfa Romeo Spider 2.0 - Op de Rollenbank

    Alfa Romeo Spider 2.0 - Op de Rollenbank

    55
    • 5 april 2018
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo Spider

    Facelift Friday: Alfa Romeo Spider

    103
    • 18 maart 2016
  • Klokje rond - Alfa Romeo Spider 3.2 V6

    Klokje rond - Alfa Romeo Spider 3.2 V6

    73
    • 18 september 2015
  • AutoWeek BigBoys 0-100-0 - Aflevering 6

    AutoWeek BigBoys 0-100-0 - Aflevering 6

    135
    • 18 mei 2014
  • Nieuws
    'Toch geen Alfa Spider op Mazda-basis'

    'Toch geen Alfa Spider op Mazda-basis'

    38
    • 3 maart 2014
  • Nieuws
    'Alfa Romeo Spider krijgt 170 pk'

    'Alfa Romeo Spider krijgt 170 pk'

    34
    • 29 juli 2013
Merk
Merk
  • Nieuws
    Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren had

    Waarom de Alfasud zulke klunzige achterklepscharnieren...

    108
    • 3 juli 2022
  • Nieuws
    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod met 540 pk

    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod...

    46
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    80
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine SUV onder Tonale

    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine...

    123
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    132
    • 4 juni 2022
  • Achtergrond
    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een 3,0-liter in plaats van een 2.5

    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een...

    29
    • 29 mei 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    184
    • 27 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden