Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Alfa Romeo
  • 166

Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark (2000)

autoreview

13
Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark (2000)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering166 2.0 T.Spark
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf124.700 km
KM-stand laatst130.001 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een aankoop in opwelling

  • 126.500 km
  • 10 mei 2010

Eigenlijk in een "georganiseerde" opwelling deze Alfa gekocht! Georganiseerde opwelling?? Hoor ik u denken... Juist!

Januari 2010, Nederland ligt onder een dik pak sneeuw. Ik zag de auto bij toeval staan op internet bij een garagebedrijf in Apeldoorn! Mooie kleur, goede prijs, nette kilometerstand die bovendien NAP-gecontroleerd was en een uitrusting waar je u tegen zegt. Maar het is eigenlijk niet de bedoeling dat ik een andere auto zou aanschaffen. Hmmm, toch maar eens kijken! Dus in de auto gesprongen, de gladheid getrotseerd en al glibberend vanuit Hoogeveen naar Apeldoorn gereden. Ze hadden de auto in opslag staan in een loods... Daar kreeg ik in eerste instantie toch wel wat bedenkingen bij, maar voorruit! De auto werd voor me tevoorschijn getoverd en de testrit kon beginnen. En die viel absoluut niet tegen!! De auto reed superstrak, was vrij van rammels en het interieur zag er als nieuw uit. Even alleen op een parkeerplaats de staat van de carrosserie bekijken, zo'n verkoper in je nek is toch maar lastig! Nou, daar kan ik kort over zijn... Er viel niks te zien, omdat de auto bedekt was onder een dikke laag sneeuw!

Snel terug gereden zodat de sneeuw er een beetje af zou vallen. Bij aankomst was dat inderdaad het geval en kon ik vluchtig een kijkje nemen. Natuurlijk zaten er hier en daar krasjes, maar wat verwacht je anders van een tien jaar oude auto! De onderhandelingen verliepen soepel! Bovendien was het geen probleem dat de auto nog 4 maanden extra in opslag kon!

April 2010, de dag was aangebroken dat ik eindelijk mijn Alfa op kon halen. Ik zag hem al van verre staan op de parkeerplaats. Netjes gepolijst, het interieur met een interieurspray schoon gemaakt (wat stinkt die troep toch!). Meteen de formaliteiten afgehandeld en in de auto naar huis gereden.

Ik zat net goed en wel achter het stuur, en daar begon opeens het airbaglampje te branden! Pfff nee toch?! De garage meteen bij thuiskomst opgebeld. Een afspraak gemaakt, waar de auto aan de computer zou worden uitgelezen. Een foutje in de airbag van de passagiersstoel, veroorzaakt door spullen die op de stoel hebben gelegen. Kennelijk kan een een complexe 166 daar niet tegen! Bovendien kreeg ik te horen dat als het lampje weer gaat branden, de passagiersstoel waarschijnlijk vervangen dient te worden! Toch wel een tegenvaller, weliswaar een kleine tegenvaller tot nu toe... Maar toch. Ook begint nu op te vallen dat na een kleine 2000 km er krakende geluiden uit de voortrein tevoorschijn komen. Zeer waarschijnlijk versleten draagarmen, een bekend probleem bij de 166. Ondanks mijn snelle aankoop, daar wel rekening mee gehouden bij de aanschafprijs. Ik had alleen gehoopt dat die beker nog even aan mijn neus voorbij zou gaan... Niet dus! Bij de eerste onderhoudsbeurt laat ik ze maar vervangen. Ik rij zo'n 30.000 tot 35.000 km per jaar, dus dat beurtje laat niet meer zo lang op zich wachten. Voor de zekerheid laat ik hem dan maar helemaal doorlichten, ik heb geen zin aan pech dat voorkomen had kunnen worden.

Verder kan ik er nog niets zinnigs over zeggen na 2000km. Ja, de stoelen zitten geweldig en zijn uitgebreid verstelbaar. Ja, er zit een goede geluidsinstallatie in, vanzelfsprekend is de auto ontzettend stil en ruim genoeg voor mij alleen! En bovendien is ze wonderschoon! En de 1 op 10km die ze loopt? Dat neem ik maar voor lief...

Wat?! Ja... Een lampje kapot

  • 129.000 km
  • 30 mei 2010

Inmiddels zijn we een kleine 5000km verder na aanschaf. Ik ben nu redelijk gesettled en gewend aan mijn "nieuwe" auto... Het verbaasd me elke dag weer hoeveel complimenten ik ontvang! Met als mooiste voorbeeld mijn buurvrouw:

"Goh, heb je een nieuwe auto?"
"Jah, inderdaad!"
"Toe maar weer, dat jij zo'n mooie auto van de zaak mag rijden..."
"Ehm, hij is niet van de zaak, hij is van mij."
"Wat?! Van jou?! Meen je dat nou?"
"Ja, dat meen ik serieus."
"Jeetje, hij ziet eruit als nieuw... De zaken gaan zeker goed bij jou."

Nee, de zaken gaan bij mij niet beter dan bij elk willekeurig ander mens. Deze schoonheid wordt zo zwaar onderschat door het koperspubliek op de 2de hands markt, dat de 166 voor een appel en een ei te koop staat. En ik, als 23-jarige, profiteer/geniet daar elke dag van!

Maar na 5000km beginnen nu wel een paar typisch (Italiaanse?) eigenschappen op te vallen. Zo is de kofferbak ontzettend onhandig te openen via het dashboardkastje. Ja, het kan uiteraard ook via het kofferdeksel zelf, maar die manier staat gerant voor lelijke krassen rondom het Alfa-logo. Openbaart zich, naarmate het weer warmer wordt, een aantal rammels/kraakjes in het interieur. En valt de richtingaanwijzer (soms, met name tijdens warm weer) niet meer terug in de neutraalstand. Schokkend? Nee helemaal niet. Ergerlijk? Soms, maar leer daar maar mee leven! Het geeft de auto namelijk karakter.

Ging er ook nog wat kapot de afgelopen tijd? Jazeker: de rechter koplamp. Gelukkig de rechter, want die kan je nog zelf vervangen. De linker zit zo dicht geklemd tussen allerlei andere zaken, dat wordt mijns inziens een lastig klusje... Tot slot nog het verbruik: met een fluwelen voetje 1 op 11 km... Oef!

Einde Alfa 166

  • 130.000 km
  • 11 juni 2010

Ik kan het zelf nog amper bevatten. De schrik zit nog steeds in mijn benen en ik heb er vannacht geen oog door dicht gedaan.

What happened?!

Het motorblok heeft waarschijnlijk lagerschade opgelopen, waardoor ie nu compleet in de soep is gelopen.

Ik reed lekker ontspannen naar huis gister. Totdat op de A37, met een gangetje van 130km/h, er een vreemd tikkend/ratelend geluid tevoorschijn kwam. Meteen het contact afgezet en uit laten rollen op de vluchtstrook, todat ik pal naast een praatpaal van onze vriendelijke gele vrienden kwam te staan. Het moet gezegd worden: de service van de ANWB was geweldig gister! Binnen 15 minuten waren ze ter plekke, een half uur later stond mijn hartpatient weer voor de deur. Eerste diagnose: lagerschade dus...

Vanmorgen heb ik contact gehad met de garage die hem verkocht heeft. Vandaag wordt ie nog afgesleept naar Apeldoorn, waar waarschijnlijk de diagnose definitief wordt. Tja, en dan moeten we maar eens om de tafel!

Ik hou jullie op de hoogte...

Daar gaat ze...

  • 130.000 km
  • 25 juni 2010

De kogel is door de kerk: de Alfa moet weg! Na de definitieve diagnose (motor behoorlijk in de soep) heb ik besloten haar niet meer te reanimeren, de stekker gaat eruit.

Na behoorlijk intensief onderhandelen met de garage heb ik besloten haar in te ruilen op een degelijke Rover 25 1.6. Ja, er had best een nieuwe motor in gekund á €2000,-, maar ik had/heb er geen vertrouwen meer in. Dus op een kwade vrijdagavond naar Apeldoorn afgereisd om de Rover op te halen, en afscheid te nemen van de Alfa. Toch raar hoeveel je van een auto kunt "houden", zeker omdat het in zekere zin maar een stuk staal is. Daar kom je pas achter als je je spulletjes van de ene auto in de andere overhevelt. Nog een laatste blik, weemoedig gevoel, de laatste keer de auto op slot doen en de sleutels overhandigen aan de garage.

Zo, nu snel naar huis... Radio hard aan, chagrijnig. Wat kan mij de rest van de wereld nog schelen! Ik ben in diepe rouw...

P.S. Bij deze een oproep! Wie ooit nog eens MIJN 65-DS-SR ziet rondrijden, laat het me weten! Ik zou graag willen weten hoe het met haar is afgelopen...

Nieuwe eigenaar?!

  • 130.001 km
  • 21 februari 2011

Vandaag zag ik op RDW.nl dat de auto een nieuwe eigenaar heeft! Heeft iemand misschien meer informatie???

3,3
  • Betrouwbaarheid
    2
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    2
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Alfa Romeo 166? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 166
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo 166 2.0-16V T.Spark

    Alfa Romeo 166 2.0-16V T.Spark

    • 2002
    • 248.600 km

    € 2.200

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L Youngtimer

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L Youngtimer

    • 2001
    • 229.579 km

    € 2.850

    Alfa Romeo 166 3.2 V6 Distinctive 1e eigenaar 94000 KM

    Alfa Romeo 166 3.2 V6 Distinctive 1e eigenaar 94000 KM

    • 2003
    • 94.507 km

    € 11.850

Meer Alfa Romeo 166 occasions

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 166 specificaties
  • Alfa Romeo 166 occasions
  • Alfa Romeo 166 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 166 tests
  • Alfa Romeo 166 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 166 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer
 

Alfa Romeo 166 reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

    9
    • 1 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    4
    • 19 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (1999)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (1999)

    8
    • 9 november 2016
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Sporttronic (1999)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Sporttronic (1999)

    4
    • 8 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (1999)

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (1999)

    1
    • 15 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L (2002)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark L (2002)

    11
    • 24 juli 2011
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.4 JTD L (2001)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTD L (2001)

    2
    • 20 mei 2011
meer reviews
Test: Alfa Romeo Tonale

Test: Alfa Romeo Tonale

100

Met de Tonale introduceert Alfa Romeo het eerste volledig nieuwe model in jaren. Het merk speelt...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2004)

    7
    • 8 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

    Alfa Romeo 166 3.0 V6 24V Super (2001)

    9
    • 1 juni 2021
  • PREMIUM
    Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

    Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion...

    • 18 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2005)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive...

    13
    • 1 februari 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    Alfa Romeo 166 2.5 V6 24V (2000)

    4
    • 19 oktober 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.0 T.Spark Distinctive...

    13
    • 29 maart 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive (2004)

    Alfa Romeo 166 2.4 JTDm 20v Distinctive...

    10
    • 23 mei 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod met 540 pk

    Emilia GT Veloce: Giulia GT Coupé-restomod...

    46
    • 23 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    Alfa Romeo 75 3.0 V6 QV - Liefhebber gezocht

    80
    • 18 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine SUV onder Tonale

    Alfa Romeo Brennero - Vooruitblik op kleine...

    123
    • 12 juni 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    Alfa Romeo Tonale - Back to Basics

    132
    • 4 juni 2022
  • Achtergrond
    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een 3,0-liter in plaats van een 2.5

    De Alfa Romeo GTV6 had in Zuid-Afrika een...

    29
    • 29 mei 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    Alfa Romeo Tonale: vanaf €42.000

    184
    • 27 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)

    Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136...

    27
    • 19 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden