Alfa Romeo 164 3.0 V6 (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 164 3.0 V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 1992 |
KM-stand bij aanschaf | 90.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Alfa 164 is zo ongeveer het mooiste ontwerp uit de late jaren 80. Eigenlijk een sportwagen met vier deuren.
Het zou overigens verboden moeten worden een 164 met stalen velgen en plastic wieldoppen te leveren. Het originele lichtmetaal staan hem veel beter, vooral van de eerste serie QV.
Zuinig: (1:10 benzine, 1:8,5 op gas), dus 12v veel beter dan moderne 24v. Bijvoorbeeld op een tank (70L, benzine) in 5 uur van Oostenrijk naar NL, dus 1:10.5 bij gemiddeld 150 km/u.
Betrouwbaar: Een keer per jaar voor een beurt naar de garage en verder weinig problemen.
Beurten kosten wel wat: ca 1000 Euro per keer. (bv pakkingen klepdeksel 2x Euro 60 excl BTW)
Vooral lange afstanden gereden (ca 100 km per rit). Zelfs de stoelen zitten na 14 jr nog uitstekend, geen verschil tussen links en rechts.
De motor is (nog steeds) krachtig en lekker soepel. Je kunt er schakellui mee rijden en hij hangt toch uitstekend aan het gas. Een echte rijdersauto, stuurt ondanks zijn leeftijd nog haarscherp.
Ik rijd er nu al zo lang in, hij lijkt het eeuwig vol te houden.
De uitrusting is compleet voor eind jaren 80.
Standaard ABS en Airco (nu gewoon, maar toen bijzonder). Achteraf cruise control geinstalleerd.
Zomerbanden op QV velgen (sloop) en wintervanden op originele LM velgen. Remblokken gaan 100,000 km mee, schijven voor slechts eenmaal vernieuwd
PROBLEMEN
Bij 280,000 overmaat zuigers wegens hoog olieverbruik vanaf aankoop (1:1,000). Een zuiger bleek aangevreten. Olieverbruik nu nog steeds minder dan 1:12,000. 1x schokdempers voor, 1x uitlaat, 1x koppelingplaten, 1x radiator van de sloop. 1x thermostaat. Airco omgezet van Freon op ander koelmiddel. Instrumentenverlichting wordt minder en snelheidsmeter geeft te weinig aan.
1x contactslot doorgebrand.
De LPG installatie in 400,000 km slechts eenmaal gereviseerd, verder nooit problemen of onderhoud.
Eenmaal op de snelweg achter een aanhanger gereden waar een ruit vanaf waaide die vlak voor de auto in duizend stukken brak. Motorkap overgespoten, nieuwe voorruit en nieuwe koplampen. Keurig geregeld door de verzekering.
Roestplekjes achterste wielkasten en bij een kriksteun, zelf opgelost. Knoppen airco werken met gebruiksaanwijzing, maar door deze kleine probleempjes is het nu echt MIJN auto. Verder eenmaal per jaar (30,000 km)naar de garage voor een beurt plus APK. Tussendoor geen problemen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Alfa Romeo 164 3.0 V6 vs Citroën XM V6 - Classics dubbeltest

Lexus RX 450h+ vs. Jaguar F-Pace 400e - Dubbeltest

Elektrische ID4, Enyaq en Q4 e-tron zorgen voor de aantallen

Dit zijn punten voor een goede camperstalling

Dit zijn aandachtspunten voor een goede caravanstalling
