Alfa Romeo 164 3.0 V6 (1989)

autoreview

Alfa Romeo 164
Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164 - interieurAlfa Romeo 164 - interieur

Signalement

Uitvoering164 3.0 V6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf1992
KM-stand bij aanschaf90.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Alfa 164 is zo ongeveer het mooiste ontwerp uit de late jaren 80. Eigenlijk een sportwagen met vier deuren.
Het zou overigens verboden moeten worden een 164 met stalen velgen en plastic wieldoppen te leveren. Het originele lichtmetaal staan hem veel beter, vooral van de eerste serie QV.

Zuinig: (1:10 benzine, 1:8,5 op gas), dus 12v veel beter dan moderne 24v. Bijvoorbeeld op een tank (70L, benzine) in 5 uur van Oostenrijk naar NL, dus 1:10.5 bij gemiddeld 150 km/u.

Betrouwbaar: Een keer per jaar voor een beurt naar de garage en verder weinig problemen.
Beurten kosten wel wat: ca 1000 Euro per keer. (bv pakkingen klepdeksel 2x Euro 60 excl BTW)

Vooral lange afstanden gereden (ca 100 km per rit). Zelfs de stoelen zitten na 14 jr nog uitstekend, geen verschil tussen links en rechts.

De motor is (nog steeds) krachtig en lekker soepel. Je kunt er schakellui mee rijden en hij hangt toch uitstekend aan het gas. Een echte rijdersauto, stuurt ondanks zijn leeftijd nog haarscherp.
Ik rijd er nu al zo lang in, hij lijkt het eeuwig vol te houden.

De uitrusting is compleet voor eind jaren 80.
Standaard ABS en Airco (nu gewoon, maar toen bijzonder). Achteraf cruise control geinstalleerd.

Zomerbanden op QV velgen (sloop) en wintervanden op originele LM velgen. Remblokken gaan 100,000 km mee, schijven voor slechts eenmaal vernieuwd

PROBLEMEN

Bij 280,000 overmaat zuigers wegens hoog olieverbruik vanaf aankoop (1:1,000). Een zuiger bleek aangevreten. Olieverbruik nu nog steeds minder dan 1:12,000. 1x schokdempers voor, 1x uitlaat, 1x koppelingplaten, 1x radiator van de sloop. 1x thermostaat. Airco omgezet van Freon op ander koelmiddel. Instrumentenverlichting wordt minder en snelheidsmeter geeft te weinig aan.
1x contactslot doorgebrand.

De LPG installatie in 400,000 km slechts eenmaal gereviseerd, verder nooit problemen of onderhoud.

Eenmaal op de snelweg achter een aanhanger gereden waar een ruit vanaf waaide die vlak voor de auto in duizend stukken brak. Motorkap overgespoten, nieuwe voorruit en nieuwe koplampen. Keurig geregeld door de verzekering.

Roestplekjes achterste wielkasten en bij een kriksteun, zelf opgelost. Knoppen airco werken met gebruiksaanwijzing, maar door deze kleine probleempjes is het nu echt MIJN auto. Verder eenmaal per jaar (30,000 km)naar de garage voor een beurt plus APK. Tussendoor geen problemen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens