Alfa Romeo 164 3.0 V6 Quadrifoglio (1990)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 164 3.0 V6 Quadrifoglio |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1990 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 190.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto is echt geweldig. Hij is zwart met beige lederen bekleding, en heeft alle opties zoals bv. climate control.
Het weggedrag is (mede door de electrisch vanaf het dashboard instelbare schokdempers) ultiem: zéér neutraal en heel goed met het gas te ’zetten’. De schokbrekers zijn bij rustig cruisen in de stand ’Auto’ welhaast Amerikaans zacht te noemen. Gelukkig gaan ze bij een ietwat bruuskere rijstijl binnen 1/1000e van een seconde over op de stand ’Sport’, waarbij de wagen spijkerhard wordt en ineens geweldig lichtvoetig.
Ook een hele ruime voldoende kan ik voor de prestaties geven. De acceleratie van 0-100 is 7,7 seconden en de top bedraagt 237 km/u. Dat zegt natuurlijk wel iets, maar lang niet alles over de geweldige souplesse van de motor en bak: je kunt bijvoorbeeld met 50 km/u in z"n vijf vol gas geven en in één keer doorstomen naar top, als je extreem schakellui zou willen rijden. Terwijl het óók heel fijn is om op de snelweg bij 120 km/u terug naar z"n drie te schakelen en vol gas te geven...
Het comfort is, ondanks de genoemde wegligging en prestaties, subliem: de stoelen zijn electrisch verstelbaar en verwarmd, en zitten als gegoten. Het stuur is in hoogte verstelbaar en zodoende is (in combinatie met de tevens in hoogte verstelbare stoelen) een ideale zitpositie mogelijk. Daarnaast zijn ook alle bedieningsorganen (behalve de radio; die zit te laag en te diep) goed bereikbaar.
De overzichtelijkheid van de wagen daarentegen is wat minder. Je kunt de kont niet goed zien, en de motorkap loopt nogal schuin af, waardoor ook de voorste hoeken niet goed zichtbaar zijn.
Het verbruik is uiteraard ook niet mals. Vooral bij flink doorrijden wil het nog wel eens onder de 1:7 uitkomen. Bij lange snelwegritten bij de geldende maximumsnelheid is 1:11 daarentegen ook mogelijk.
Maar het uiterlijk, comfort en rijplezier van deze geweldige wagen doet de nadeeltjes volledig in het niet vallen!
PROBLEMEN
Toen ik de auto kocht waren er al enige zaken niet in orde. De centrale deurvergrendeling werkte bijvoorbeeld niet, de linker voordeur dacht steeds dat "ie open stond waardoor de interieurverlichting aan ging, en de motor verbruikte nogal wat olie. Om maar wat te noemen. Daarnaast waren er natuurlijk de normale slijtage-onderdeden die allemaal niet nieuw meer waren, zoals remmen, banden en uitlaat. Ik heb direct na aanschaf alle slechte onderdelen zelf vervangen, waardoor de auto in ieder geval niet zoveel irritante eigenschappen meer had. Ik had het motorblok van mijn vorige QV nog liggen, en dit heb ik dan ook helemaal gereviseerd. Alle keerringen, pakkingen en lagers zijn vernieuwd. Ik heb dit motorblok in plaats van de olieverbruiker in de wagen geplaatst, waardoor de auto nu weer ècht als nieuw is!
Natuurlijk, het is geen nieuwe auto, dus er gaat wel eens wat stuk, maar dat is de laatste tijd ècht sporadisch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren