Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD 16V 150pk Distinctive (2005)

Alfa Romeo 156 Sportwagon
Alfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 SportwagonAlfa Romeo 156 - interieurAlfa Romeo 156 - interieurAlfa Romeo 156 - interieur

Uitvoering156 Sportwagon 1.9 JTD 16V 150pk Distinctive
Bouwjaar2005

Reeds eerder heb ik een alfa 156 sedan gereden, en hiermee is de liefde voor Alfa en met name de 156 ontstaan. Eind 2004 was het tijd om een nieuwe auto uit te zoeken en na wat overwegingen al snel voor de Alfa Romeo 156 Sportwagon gekozen. Ondanks dat ik wist dat er een nieuw model aankwam toch nog een 156SW besteld. De utivoering die ik gekozen heb is een 1.9JTD 16v. Een heerlijke, vlotte motor.
Begin maart 2005 werd de auto afgeleverd. Ik heb de Distinctive uitvoering gekozen met nog wat extra opties.

Ervaringen tot nu toe:
Het rijgedrag is werkelijk fantistisch. Perfecte wegligging, goed bochtengedrag. Vrijwel alles is mogelijk. Alleen in extreme gevallen corrigeerd de elektronica.
De motor leverd 150pk en dat is goed te merken. Na een aantal maanden heb ik door Squadra Tuning de motor laten chiptunen naar 172pk en een flink hoger koppel. Het effect hiervan is duidelijk merkbaar. De motor kan het goed hebben. Alleen bij een bepaald toerental, wanneer je het gas volledig intrapt is een lichte trilling waarneembaar. Dit schijnt te maken te hebben met het maximum van het vliegwiel. Niet echt storend verder. Auto is zeer pittig, trekt snel op en komt makkelijk boven de 200km/uur

De auto zit comfortabel. Lederen bekleding is echt een aanrader. Als optie stoelverwarming genomen, is zeker comfortabel met leer. Minpuntje is dat ik elektrische lendensteun verstelling heb gekozen en handmatige geleverd kreeg. Ben er tot nu toe nog mee bezig met de dealer, maar lijkt niet echt tot een oplossing te komen. Valt van de dealer ook een beetje tegen.

De klimaatregeling met bi-zone werkt erg goed. Heel fijn is de airco ’s zomers met warme dagen. Soms, wanneer je een temp. insteld werkt de automatische regeling niet helemaal goed, en moet je handmatig aanjagersnelheid instellen om sneller een bepaalde temperatuur te bereiken.

Als optie gekozen voor het bose geluidssysteem. Zeer mooi geluid, duidelijk beter dan de standaard speakers.

Cruisecontrol was standaard, systeem werkt goed, in de praktijk gebruik ik het niet zo vaak, daar is nederland helaas veel te vol voor.

De 156SW is een heerlijke auto, zeker ook geschikt voor lange afstanden. Daarnaast vindt ik het design onderscheidend van de grijze massa aan opels en vw’s.
Mijn keuze voor Alfa is goed geweest en ben voornemens indien mogelijk altijd Alfa te blijven rijden.

Inmiddels is de 159SW leverbaar, ga er toch een kijkje bij nemen.

Problemen tot nu toe:
- Lekkage op de vloer aan de bestuurderskant. Auto is 2x terug geweest naar de dealer voor het was opgelost.
- Piepende ruitenwissers. Door de dealer opgelost. Vindt het nog niet helemaal naar behoren. Wellicht vervang ik ze door Bosch ruitenwissers.
- Bij de eerste 20.000km beurt moesten de voorbanden al worden vervangen. Dit viel me erg tegen.
- De after sales support van de dealer viel ook wat tegen. Dit is niet helemaal te omschrijven maar meer een algemeen gevoel.