Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.6 T.Spark 16V Progression (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 1.6 T.Spark 16V Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 147.750 km |
KM-stand laatst | 148.100 km |
Eerste indrukken
- 148.100 km
Beste lezers,
Terwijl ik onderzoek deed naar de Alfa Romeo 156 viel het mij op dat er weinig (recente) reviews waren van de 1.6 TS. Vandaar deze korte eerste indruk.
Aangeschaft met een naar mijn mening redelijk pittige kilometerstand voor een 1.6 TS. Het feit dat ik de bolide tegen handelsprijs kon overnemen maakt dat echter meer dan goed. Bij aanschaf moest er een nieuwe radiateur in en een paar lampjes vervangen. No big deal. Proefrit was prima verlopen en ook de aankoopkeuring verliep best goed (banden op termijn vervangen, iets met de handrem en een nieuwe einddemper bij de volgende apk).
Hoe rijdt het? SUPER! 'Ondanks' dat het een 1.6 TS 16v is (lichtste benzinevariant van dit type) rijdt het echt goed. Ik heb al in veel merken en typen gereden, maar wat een soepele motor heeft deze auto. Ondanks de kilometerstand voelt alles nog heel strak; motor en versnellingsbak prima in orde. Met zijn 120 pk komt hij heel goed mee in het verkeer. Het is een toerenmotor, maar je kunt er ook uitstekend mee cruisen. Het koppel zit duidelijk in de hogere toerenregionen, hetgeen het rijden redelijk sportief maakt. Past bij het imago van deze auto.
Interieur: zeer rijkelijk uitgerust. Alles electrisch en alles werkt. Stuurbediening (optioneel) is aanwezig en is naar mijn mening echt een aanrader. De boordcomputer heeft veel functies. Het dashboard is des Alfa: mooie klokken in diepe kokers met een prachtige rode dashboardverlichting. Climate control met gescheiden klimaatzones en cruise control is ook aanwezig. De sportstoelen bieden uitstekende ondersteuning: ook bij langere ritten. De bekleding ziet er nog als nieuw uit en er hangt zelfs een aangename showroomgeur in de wagen (of is dat mijn verbeelding?). Let wel: ondanks dat veel mensen deze auto als 'stationwagen' aanduiden, biedt deze niet de ruimte van een station (Alfa noemt hem ook 'sportwagon'). Kofferruimte is redelijk, maar achterin is het voor 3 volwassenen echt te krap.
Exterieur: zilvere metalliclak, 17 inch velgen (niet standaard) en een paar optionele tricolore badges. Al met al erg strak. Wat lakschade op de voorbumper. Teveel om te stiften, maar spuiten kan nog even wachten omdat het een kunstofbumper is en daarom niet roest. Het Giugiaro design is geweldig en de nieuwe neus oogt mijns inziens mooier dan de oude.
Kosten: wegenbelasting valt mee (175 per kwartaal: Z-H) en het verbruik is ook goed in de hand te houden. Korte ritjes: 1 op 7 als je hem een beetje op z'n donder geeft, 1 op 11 bij een normale rijstijl. Snelwegwerk: denk aan 1 op 13/14. Deze auto haalt dus netjes wat Alfa heeft opgegeven als gemiddeld verbruik.
Onderhoud: zoals gezegd is het bij deze auto vooralsnog erg overzichtelijk. Handrem (volgens mij iets met rubbers o.i.d.) en einddemper moeten binnenkort gebeuren en wellicht ook de thermostaat. Temperatuur blijft rond de 72 graden, terwijl de bedrijfstemperatuur volgens mij 90 graden is.
Auto is altijd erg netjes onderhouden, dus dat geeft iets meer zekerheid. Van olieverbruik o.i.d. is mij tot op heden niet gebleken, maar hiervoor heb ik ook nog onvoldoende gereden. Ik peil regelmatig. Dit is een belangrijk punt bij TS motoren.
Na de volgende APK (augustus 2011) een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.