Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V Progression (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.8 T.Spark 16V Progression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 153.085 km |
KM-stand laatst | 201.000 km |
Bijna 5 maand na aanschaf
- 157.500 km
Ter vervanging van de 166 JTD heb ik in oktober 2011 deze prachtig mooie 156 aangeschaft. Gevonden bij A37 Auto in Klazienaveen, schitterende auto met natuurlijk wel de nodige gebruikssporen die je mag verwachten bij een 8 jaar oude auto.
Voorzien van de nodige luxe (o.a. cruise control, climate control), enige wat ontbreekt is lederen bekleding.
Afgelopen vrijdag een kleine beurt laten uitvoeren incl. vervangen van distributieriem en nokkenasversteller. Auto is nu technisch weer 100% en hopelijk volgen er veel probleemloze kilometers...
Toch wel wat 'probleempjes'
- 174.800 km
De vorige ervaring afgesloten met de tekst: "hopelijk volgen er veel probleemloze kilometers..." Dat had ik waarschijnlijk beter niet kunnen doen...
Na vorig jaar al wat kleine probleempjes (o.a. uitvallende verlichting gerelateerd aan de achteraf ingebouwde xenon) was het zaterdag 20 april j.l. echt goed mis.
Onderweg naar een meeting van Club Alfa Romeo aan de Duitse A31, kwam er bij het invoegen op de autobahn plots een zwarte rookwolk uit de uitlaat en was het gebeurd met de pret. Voorzichtig met de auto teruggereden naar de NL grens (want geen buitenland-dekking bij de ANWB) en de monteur kwam tot de conclusie dat de derde cilinder compleet niet mee deed, compressie: nul komma niks. Oorzaak: verbrande klep wat op zijn beurt weer werd veroorzaakt door het riante oliegebruik van deze generatie Twin Spark-motoren.
Met als gevolg dat er door de plaatselijke Alfa-specialist een ruilmotor uit een 2000 sloper hier uit de buurt is ingebouwd. 2 weken en 2000 euro verder loopt ze weer als een zonnetje en is het ondanks de ellende toch elke keer nog steeds een plezier om mee te rijden. En ik betrap mezelf er op dat ik altijd nog even achterom kijk wanneer ik de auto heb geparkeerd...
Dus ondanks alle kosten die ik er nu dus aan heb gehad ga ik nog een tijdje door met mijn 156, want voor een 9 jaar oude auto is ze voor mij nog steeds prachtig.
Probleemloos
- 201.000 km
Na de grote problemen met het kapotlopen van het motorblok heeft de 156 geen slag meer verkeerd gegeven.
Ik heb zelfs het idee dat ze met het 'nieuwe' motorblok beter presteert en minder verbruikt, wat op zich ook logisch is want dit is een blok uit 2000 welke nog niet geknepen en aangepast is om aan de emissie-eisen te voldoen.
Olieverbruik is gedaald tot nihil en het brandstofverbruik schommelt zo ronde de 1 op 10 á 11 met voornamelijk korte stukjes rijden. Op de langere afstanden is het verbruik rond de 1 op 13 wat ik niet slecht vind voor een dergelijke auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.