Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V Progression (2004)

autoreview

Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V Progression (2004)

Signalement

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V Progression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf153.085 km
KM-stand laatst201.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 5 maand na aanschaf

  • 157.500 km

Ter vervanging van de 166 JTD heb ik in oktober 2011 deze prachtig mooie 156 aangeschaft. Gevonden bij A37 Auto in Klazienaveen, schitterende auto met natuurlijk wel de nodige gebruikssporen die je mag verwachten bij een 8 jaar oude auto.

Voorzien van de nodige luxe (o.a. cruise control, climate control), enige wat ontbreekt is lederen bekleding.

Afgelopen vrijdag een kleine beurt laten uitvoeren incl. vervangen van distributieriem en nokkenasversteller. Auto is nu technisch weer 100% en hopelijk volgen er veel probleemloze kilometers...

Toch wel wat 'probleempjes'

  • 174.800 km

De vorige ervaring afgesloten met de tekst: "hopelijk volgen er veel probleemloze kilometers..." Dat had ik waarschijnlijk beter niet kunnen doen...
Na vorig jaar al wat kleine probleempjes (o.a. uitvallende verlichting gerelateerd aan de achteraf ingebouwde xenon) was het zaterdag 20 april j.l. echt goed mis.
Onderweg naar een meeting van Club Alfa Romeo aan de Duitse A31, kwam er bij het invoegen op de autobahn plots een zwarte rookwolk uit de uitlaat en was het gebeurd met de pret. Voorzichtig met de auto teruggereden naar de NL grens (want geen buitenland-dekking bij de ANWB) en de monteur kwam tot de conclusie dat de derde cilinder compleet niet mee deed, compressie: nul komma niks. Oorzaak: verbrande klep wat op zijn beurt weer werd veroorzaakt door het riante oliegebruik van deze generatie Twin Spark-motoren.
Met als gevolg dat er door de plaatselijke Alfa-specialist een ruilmotor uit een 2000 sloper hier uit de buurt is ingebouwd. 2 weken en 2000 euro verder loopt ze weer als een zonnetje en is het ondanks de ellende toch elke keer nog steeds een plezier om mee te rijden. En ik betrap mezelf er op dat ik altijd nog even achterom kijk wanneer ik de auto heb geparkeerd...
Dus ondanks alle kosten die ik er nu dus aan heb gehad ga ik nog een tijdje door met mijn 156, want voor een 9 jaar oude auto is ze voor mij nog steeds prachtig.

Probleemloos

  • 201.000 km

Na de grote problemen met het kapotlopen van het motorblok heeft de 156 geen slag meer verkeerd gegeven.
Ik heb zelfs het idee dat ze met het 'nieuwe' motorblok beter presteert en minder verbruikt, wat op zich ook logisch is want dit is een blok uit 2000 welke nog niet geknepen en aangepast is om aan de emissie-eisen te voldoen.
Olieverbruik is gedaald tot nihil en het brandstofverbruik schommelt zo ronde de 1 op 10 á 11 met voornamelijk korte stukjes rijden. Op de langere afstanden is het verbruik rond de 1 op 13 wat ik niet slecht vind voor een dergelijke auto.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.