Alfa Romeo 147 1.9 JTD Distinctive (2001)

autoreview

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieur

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD Distinctive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2001
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Alfa 147 is een auto voor liefhebbers. Op VDC na en een open dak/schuifdak zitten alle opties op mijn Zwart met rood leren variant. Ook heb ik de auto wat opgeleukt met een subtiele achterspoiler, zodat er een iets minder "blote billen" achterkant overblijft. Maar ondanks de 17’ supersport velgen had ik met mijn vorige Azzura Fantasia (licht blauw metalic) met licht lederen bekleding meer bekijks. De 156 heeft/had een meer eigen gezicht dan de 147, vooral de achterkant en het zijaanzicht.
De Supersportvelgen maken de auto echt af. Qua comfort lever je wel meer in dan ik van te voren had gedacht. De auto ligt werkeljk als een SuperKart op de weg -hij is met het gaspedaal volledig door een bocht te sturen- maar werkelijk elk hobbeltje is goed voelbaar in het verder wonderschoon vormgegeven interieur.
De 1.9 JTD voldoet prima. Hij is vrijwel net zo snel als de 2.0 TwinSpark. Alleen de top ligt zo"n 10 km/h lager. Toch is 210 km/h op de duitse Autobahn haalbaar. En het leuke is: Je hoeft voor scherpe Autobahn bochten niet van het gas af! Zo kun je de snellere BMW"s toch aardig bijhouden.
Het connect syteem waarvan ik de meest uitgebreide versie heb, werkt redelijk. Het Connect systeem is qua idee erg goed, maar de uitvoering is op dit moment nog op Italiaanse wijze ingevuld. Zo is het callcenter -in tegenstelling tot in alle folders gemeld- slechts bereikbaar van 08.00 tot 20.00 en dus niet 24h/dag. Ik heb dus in het begin bij menig feestje (die vaak pas na 20.00 beginnen) behoorlijk voor Jan met de korte achternaam gestaan.
De ingebakken geluidsinstallatie is qua geluid perfect. In combinatie met het Bose luidspreker pakket, incl. subwoofer kun je een aardig concertje live laten klinken. Fijn op lange ritten. De fabrieksaf Blauwpunkt CD-Wisselaar is echter een ramp van de eerste orde. De CD-houder werkt met losse trays, die erg makkelijk breken en verkeerd kunnen worden ingestoken met alle gevolgen van dien. Nog irritanter is dat de CD Wisselaar bij elke (!) contactsleutel actie (lees: bij de bezinepomp) ALLE CD"s weer moet scannen voordat je gebruik kunt maken van de speler, wat neerkomt op zeker 4 minuten, zoniet langer geen muziek in je auto. Tel daarbij op dat je op het verder prachtige LCD-scherm slechts per CD-lengte de CD"s ziet opgesomd. Titels kun je bovendien niet toekennen. Je moet dus gewoon weten dat je favoriete CD 64 minuten en 04 seconden lang bespeeld is, om de juiste selectie van uit de 10 mogelijkheden te kunnen maken. Hoogst irritant. De bediening via het telefoontoetsenbord kan ook nog wel wat ergonomische verbetering gebruiken.

Qua ruimte is de auto voor de bestuurder en een bijrijder prima in orde. Achterin is het wat krapper, maar daar selecteer je een auto als deze niet op.
De Alfa 156 heeft welliswaar een grotere kofferbak, maar door de kleine kofferbakklep kun je er per saldo minder grote zaken mee vervoeren dan in deze 147. Tel daarbij het gemak op van de in delen neerklapbare achterbank en het voordeel is absoluut voor de 147.

PROBLEMEN

Sinds 3000 kilometer brand het airbaglampje. In de handleiding staat dat je onmiddelijk moet stoppen en naar een Alfa Dealer moet zien te komen. Met 180 km/h op de duitse Autobahn is dat geen pretige mededeling. Bij de dealer werd het een en ander doorgemeten, en er bleek niets aan de hand. Bij de eerst volgende servicebeurt wordt het lampje weer gedooft.
Verder is het knopje van de stoelverwarming van de passagier reeds lam, terwijl deze het minst wordt gebruikt.
De neerklapbare achterbank vergrendeling is al eens vervangen omdat het eveneens lam was.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.