Alfa Romeo 147 1.9 JTD 16V Distinctive (2003)

autoreview

Alfa Romeo 147
Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147Alfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieurAlfa Romeo 147 - interieur

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 16V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf207.000 km
KM-stand laatst213.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 213.000 km

Ondanks mijn goede ervaringen met een Alfa 147 1.6 TS Distinctive(120pk), toch maar op zoek gegaan naar een auto met wat meer pit. Natuurlijk een Alfa en uiteraard een 147 van het vorige model, want dat blijft een bijzonder mooie auto.

Wat gaat het dan worden? De keus bestaat uit een Alfa 147 2.0 TS ,handgeschakeld of Selespeed (wat zeker niet verkeerd is!), of de pittige Alfa 147 1.9JTD 16v? Eerst maar wat navraag gedaan bij mn dealer en reviews bekeken. Zelfs enkele proefritten heb ik niet uitgesloten.
De 2.0 TS met zn 150 pk heeft pit genoeg, maar ik vond de diverse reviews niet echt overtuigend over de prestaties. Een proefrit met de Selespeed was toch wel wennen. Leuk, maar ik weet niet of ik dat enkele weken later nog vind. Bovendien dient het gehele schakelsysteem vervangen te worden bij zo'n 150.000km, wat een erg dure grap blijkt te zijn.
Een 1.9JTD 16v met 103 kw/140 pk dan? Reviews en mijn eigen dealer zijn immers positief gestemd hierover. Bovendien viel een proefrit bij mijn dealer in een, weliswaar 115 pk sterke JTD 8v, mij lang niet tegen. Maar ja, een diesel??

Jazeker! Uiteindelijk heb ik namelijk gekozen voor een 5 deurs "Alfa Rosso" kleurige 1.9JTD 16v Multi-jet Distinctive, die deze pagina siert. Het is de krachtigste dieselvariant die er is van dit model. Wel dezelfde kleur als mn vorige, maar ja het blijft toch een erg mooie kleur voor deze Alfa! Ook op deze zit weer veel luxe. Om maar wat te noemen: EBD, VDC, ASR, Bose geluidsinstallatie, zwart lederen bekleding, schuif/kanteldak, uitgebreide navigatiesysteem met oa handsfree bellen, uitgebreide boordcomputer,cruise control, follow me home...het zit er allemaal op. De mijne is ook nogeens voorzien van fraaie lm GTAvelgen.

Een prima rijgedrag heeft deze Alfa. Ligt ook goed op de weg mede dankzij de geweldige 205/55/R16 banden, en stuurt lekker direct. Bochten lijkt hij rauw te lusten, want tot een bepaald moment schreeuwt ie om harder door de bocht te gaan.
De auto is schakellui te rijden, want hij heeft behoorlijk wat trekkracht onderin, maar toch ook zuinig met zn 6 versnellingen. Ik rijd gemiddeld 1: 17, veelal snelwegkilometers, maar 1:19 is tot mijn grote vreugde ook wel nu en dan gehaald. Wat een heerlijke machine ligt er onder de kap en wat klinkt die diesel (mede dankzij die turbo!) lekker!

Deze auto is een ex-lease wagen, heeft redelijk wat km achter de wielen, maar is wel (vanzelfsprekend) bijzonder goed onderhouden geweest bij een van de beste en grootste Alfadealers, Sam van Lingen. Ook nu laat ik m weer dealeronderhouden overigens. De Alfa heeft een uitgebreide onderhoudshistorie, waarin oa af te lezen is dat de auto keurig op tijd zn beurten heeft gehad en ondermeer de distributieriem, accu,remschijven/blokken en gehele koppeling recentelijk zijn vervangen. Bovendien rijd ik er niet zo veel km mee voor een diesel, gemiddeld zo'n 19000 km per jaar.

PROBLEMEN

  • 213.000 km

Helemaal geen minpunten/problemen dan? Jawel. Het blijft immers een Alfa, dus denk je toch aan de kwaliteit van de techniek. Storingen heb ik overigens nog niet veel gehad, maar geeft ie toch wel s aan. 'T blijkt dan gelukkig niets te zijn en verdwijnt dan weer. Af en toe een lampje wat niet werkt, maar dat geeft ie keurig aan. Bij het schakelen is de 3 een lange verzet, maar dat is niet hinderlijk. Bij koud weer, kraken de draagarmen nogal bij het op en af gaan van drempels.

Augustus 2010:

De kogel is door de kerk. Ik kon een leuke aanbod, waarbij ik meer dan ik had gedacht terug kreeg voor de Alfa, toch niet laten.
Heel wat anders, erg veel ruimte, toch ook veel luxe en comfort, eigenzinnig... Jawel, ik heb het over een heuse Citroën C5 Break Athena uit 2005. Inderdaad, de vernieuwde uitvoering.
En zo komt er, enigszins met pijn in t hart, een einde aan een tijd waarin ik met veel plezier Alfa heb gereden. Of er ooit nog eentje terugkomt? O jawel!


juni 2010:

Maar weer eens tijd voor een updateje. Eigenlijk weinig te melden, want heb de laatste tijd geen garagebezoeken gehad. Vervangen van een stadslampje daargelaten dan.
Zoals eerder vermeld is mn laatste onderhoudsbeurt helaas in zicht. Daarna zal er in de loop der tijd toch wat groters moeten gaan komen.
Wat dat dan precies gaat worden, ben ik nog niet aan uit....



Februari 2010:

Een bezoekje aan de garage gebracht ivm krakende bestuurdersdeur (smeren bleek geen oplossing) en brandend lampje van de airbag bestuurder. Er is een nieuwe deurvanger gemonteerd en een stekkercontact vastgemaakt onder de bestuurdersstoel. Blijkbaar is dit laatste een bekend euvel van de 147.

December 2009:

Gezinsuitbreiding op komst! Mn Alfa wil ik voorlopig echt nog niet kwijt. Tegen beter weten in overigens.
Iemand ervaringen met de 147 als gezinsauto??

Update oktober 2009:

Kon de GTAspoiler toch niet laten! Deze is intussen gemonteerd en maakt samen met de velgen, rode remklauwen met bestickering,instaplijsten met afdruk en pedalen mijn GTAstyling compleet. En nee, side skirts en nieuwe uitgeklopte bumpers behoren verder niet tot mijn verlangelijstje. Hoeft natuurlijk geen complete metamorfose naar GTA te worden en bovendien is mijn budget daar niet toereikend genoeg voor..


Update augustus 2009:

Zojuist teruggekomen van een autovakantie naar Zuid-Frankrijk en in totaal bijna 3000 km gereden. Met veel plezier trouwens: lekker cruisen op de Route de Soleil en in de uitlopers van t Alpengebied heerlijk door de bochten(ook haarspeld) getoerd. Bergen, maar ook bochten, lijkt ie wel rauw te lusten! T open dakje maakt het dan helemaal af. En t verbruik? Die viel mij reuze mee met een gemiddelde van slechts 1:18. En dan nog wel beladen.... Kijk nu alweer uit naar de volgende autovakantie!


Update juni 2009:

Grote beurt + APK laten uitvoeren, waarbij de distributieriem vervangen is. Dit moest immers binnenkort toch alweer gedaan worden. Alleen een linkerknipperlichtje als extra moest nog worden vervangen. De achterbanden kwamen net door de keuring heen en omdat ze cuppen maar gelijk nieuwe onder laten leggen. Wel dezelfde (Michelins)als de voorbanden gekozen natuurlijk....


Update maart 2009:

Weer even tijd voor een update. Voor een meer GTA-styling het houten stuur en pook vervangen voor een zwart ledere exemplaar. Ook zijn er intussen rvs instaplijsten met 147 afdruk erop, een andere uitlaatsierstuk, GTA-pedalen en rode remklauwen met "Alfa Romeo" print gemonteerd (GTAspoilertje maar even op verlanglijstje gezet..)
Verder alleen achterruitenwisser en stadslichtje moeten vervangen.

Update december 2008:

Gelukkig! Ik heb een adres gevonden waar het systeem goedkoper gerepareerd kon worden. Het cdloopwerk bleek defect, kosten nu 350 euro.



Update oktober 2008:

Lekkage geconstateerd in motorcompartiment wat een lekkende brandstoffilter bleek te zijn. Maar gelijk laten repareren.

Cdspeler geeft krassen op cd's en loopt regelmatig vast. Reparatie bij de Alfaleverancier van t systeem zou maar liefst 2100 euro moeten kosten. Voor een compleet nieuwe betaal je dan 4200 euro. Op zoek naar een goedkopere oplossing dus...

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.