Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Progression (2001)

autoreview

Alfa Romeo 147 1.9 JTD 115pk Progression (2001)

Signalement

Uitvoering147 1.9 JTD 115pk Progression
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf115.347 km
KM-stand laatst506.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 500.000 km

Het valt op dat werkelijk iedereen je afraad om een Alfa te kopen. Ik heb me hierdoor niet laten afschrikken en ben tot nu toe zeer tevreden met mijn keuze. Een goed uitgeruste auto voor een klap minder geld dan, pak-em beet, een Volkswagen of Audi. En wat voor een auto: ik (en vele anderen) vind het een van de mooiste auto's om te zien in zijn klasse. Mooie lijnen. Van binnen een erg mooie cockpit, ik ben erg blij dat ik hier elke dag in mag rijden. Een heerlijke JTD-motor er in met ruim voldoende trekkracht. Mocht je een 147 aan willen schaffen, ga dan voor de Distinctive uitvoering, deze is net iets luxer dan deze Progression.
Ik ben erg tevreden met de rij-eigenschappen, je hebt altijd het gevoel dat je de auto onder controle hebt, ook bij extremere omstandigheden. De auto rijdt verder zuinig, gemiddeld over 150.000 kilometer 1 op 17, met een redelijk sportieve rijstijl en op snelwegen 140 km/u. Op lange stukken, vakantie en dergelijke, is een snelheid van 150-160 km/uur erg comfortabel. Minder dan een halve liter olie per 20.000 km (dat is nu met een kilometerstand van ruim over de 3 ton nog steeds zo!).

423.000 km: Bovenstaande geldt nog steeds, auto rijdt nog steeds super. Drinkt nu een litertje olie op 20.000 km.

500.000 km: Ja ja, afgelopen week de 5 ton aangetikt. Ik kan niet anders concluderen dan: geweldige bak deze Alfa. Geen idee hoe lang ik er nog mee ga rijden, of hoe lang hij het nog uit houdt. Maar dit is een prestatie van formaat, zonder dat de halve auto al eens vervangen is.

ONDERHOUD

  • 491.000 km

Update 137.679:
Na de vakantie een grote beurt uit laten voeren (vorige was bij aankoop gebeurd) bij Alfa-garage Creemers in Roermond. Geen opmerkelijke dingen, beurt kostte 365 euro (olie, olie- lucht- brandstof- en interieurfilters, forte diesel fuel conditioner e.d.). Niet goedkoop, maar ik vind het ook niet achterlijk duur. Bij een vakgarage was ik schat ik zo'n 80 euro goedkoper uit geweest.

Update 160.015, onderhoudsbeurt:
Het gaat rap zo, de kilometers vliegen voorbij. Deze beurt werd weer bij de dealer uitgevoerd. Naast de normale werkzaamheden bleek dat er een gat in de turbo-slang zat, deze is vervangen. Daarnaast zat er een gat in het spatscherm in de wielkast rechtsvoor, dit is eveneens vervangen. Totale kosten van de beurt bedroegen 580 euro inclusief de onvoorziene reparaties.

Update 180.000, onderhoudsbeurt:
Helaas een aantal onvoorziene zaken. Er heeft een marter mijn auto ontdekt en dat kostte mij in ieder geval mijn turboslang (de onderste deze keer). Daarnaast handremkabels vernieuwd en de spanner van de multiriem aangezien deze scheef zat, lager was er uit geschoten. Niet te zeggen of dit door die marter kwam of ergens anders van. Prima service bij de dealer (gratis leenauto, gratis wasbeurt) maar dat mag ook wel want het totaal van deze beurt was net iets onder de 900 euro.

Update 200.000:
Ik heb besloten af te zien van verder onderhoud bij de dealer vanwege hoge kosten. Nu naar een Alfa-specialist geweest, geen problemen en moest voor de onderhoudsbeurt 195 euro aftikken.

Update 210.000:
Vervroegde onderhoudsbeurt i.v.m. APK en problemen, zie hieronder. Totale kosten dik 700 euro.

Update 230.000:
Geen problemen. Distributieriem en grote beurt plus remblokken (zaten er al 170.000 km op!). Kosten 850 euro. Op naar de 3 ton.

Update 240.000:
Geen bijzonderheden. Nieuwe GoodYear Ultragrip 7 winterbanden (kosten 320 euro) om de stalen velgen laten leggen, zomerbanden gaan in de stalling. Waarom winterbanden? Ieder moet het voor zichzelf uitmaken, maar ik rij regelmatig in Duitsland, ga wel eens als het sneeuwt de Ardennen in en ik ga op wintersport naar Oostenrijk, dat is voor mij reden zat. En als het dan een keertje in NL sneeuwt is het wel handig, maar alleen daarvoor zou ik ze niet aanschaffen.

Update 250.000:
Voor de wintersport een beurt uit laten voeren + APK. Totale kosten 171 euro. Geen problemen. De heen- en terugreis naar Oostenrijk verliepen probleemloos, op 2 kapotte lampjes na (1 remlicht en 1 koplamp). Kosten voor de lampjes: 14 euro.

Update 269.000:
Grote beurt uit laten voeren, geen bijzonderheden. Kosten 363 euro. Binnenkort eens op zoek naar nieuwe banden, de huidige (Michelin) beginnen na dik meer dan 100.000 km (!) toch wat kaal te worden. Ik denk dat het Bridgestones worden, Turanza ER 300. Voor nu vanaf begin december nog een paar maanden de z.g.a.n. winterbanden er weer op.

Update 285.000:
Na de "klapper" met 30 km/uur (lees hier beneden) is de 147 uitgelijnd, stond nog perfect recht. Kleine beurt uit laten voeren, helaas kwamen daar wat zaken bij zoals ruitenvloeistofpompje, onderste turboslang, poelie krukas (versleten). Samen met de poelie zijn spanner, looprol en multiriem vervangen. Totale kosten een koele 570 euro. Hopelijk de komende vele kilometers zonder grote problemen, hoewel dit meer onder slijtage valt dan "defecten".

Uodate 291.000:
Alweer tijd voor de APK. Helaas niet vlekkeloos zoals vorig jaar. De (dubbel)stuurleiding bleek te lekken. Kost 166,- ex btw en is veel werk om te vervangen. Verder een diesellek, is verholpen door de verbindingen schoon te maken. Kosten voor alle werkzaamheden plus APK bedroegen 611 euro.

Update 311.000:
Grote beurt, kosten 354 euro, geen bijzonderheden.

Update 318.000:
Claxon en motor achterruitenwisser stuk, beide vervangen, kosten 150 euro.

Update 326.000:
Na een rit door Duitsland op topsnelheid lekt de bella diesel. Daarom naar de garage gebracht voor check + APK. Lek werd verholpen door leiding vast te zetten. Verder een lampje, ruitenwissers en uitlaatrubbers, litertje olie en halve liter koelvloestof. Totaal kosten 248 euro.

Update 335.000:
Inmiddels op wintersport naar Oostenrijk geweest, met gemak waar het kon continu 190 km/uur gereden. Na de wintersport een tijd geleden van de winter- naar zomerbanden gewisseld. Toen bleken de achterste remblokken aan vervanging toe. Eenmaal in garage bleek tevens dat 1 remklauw vastzat en dat de achterste remschijven nu toch ook echt aan vervanging toe zijn. Zaten er dan ook al 270.000 kilometer op (!). Dus; achter nieuwe schijven en blokken plus een nieuwe remklauw. Kosten 515 euro.

Update 356.000:
Enige tijd getwijfeld of ik nog zou investeren in de Alfa. Na een tijd de knoop doorgehakt omdat ik een adresje vond waar het goedkoop kon. Er is een grote beurt gedaan en de distribieriem is vervangen voor 380 euro. Auto voelt alsof die nog jaren door kan.

Update 365.000:
Alfa moest voor APK, helaas aantal zaken niet in orde: speling op fuseekogel, handremkabel kapot en 2 kale banden; alles slijtage. Daarnaast heb ik voor het eerst in ruim 5 jaar de airco laten bijvullen en reinigen, om een dure reparatie te voorkomen. Totale kosten 400 euro. Nu hopen dat de bella zonder problemen door kan naar de volgende APK.

Update 399.000:
Sinds de vorige APK eigenlijk geen problemen gekend. Nu weer vlekkeloos door de APK! Beetje corrosie op de remleidingen, dit is weggeschuurd en gecoat. Verder oliewissel en olie- en interieurfilter vervangen, kosten 115 euro.

Update 423.000:
Kleine beurt + wintercheck, geen problemen, kosten 110 euro.

Update 434.000:
APK, geen problemen. Kosten 50 euro; blijft lachen.

Update 436.000:
Nieuwe zomerbanden, Continental, 300 euro. Nieuwe accu na ruim 6 jaar, 118 euro.

Update 469.000:
APK, draagarm voor en achter vervangen, plus een kleine beurt. Totale kosten 325 euro. Op naar de 5 ton!

Update 491.000:
De Bella blijft rijden, de 5 ton komen nu echt in zicht. Kleine beurt, schokbreker linksachter, pompje ruitenvloeistof en een ashoes rechtsvoor. Kosten 400 euro. Oveigens ben ik niet tevreden over de Continental zomerbanden, zitten er zo'n 45.000 km op (rijd deel van het jaar met winterbanden) en zijn al kaal.

KOSTEN ONDERHOUD

  • 411.000 km

Berekening kosten onderhoud bij 210.000 km:
De onderstaande berekening van de kosten voor gepland en ongepland onderhoud is gemaakt bij een kilometerstand van 210.000. De afgelopen 2 jaar en 100.000 km was ik dik 3100 euro kwijt. Klinkt als veel maar een attente lezer wees mij op het feit dat dit slechts 3,1 ct/km is.
Volgende berekening volgt over een ton (in kilometers, niet in euro's hoop ik).

Oktober 2010:
De tweede ton zit er op in 4,5 jaar tijd! Nu 311.000 km er op zitten, de afgelopen 100.000 km was ik 2933 euro aan (on)voorzien onderhoud kwijt, ongevalsschade en banden niet meegerekend. Dat is 2,9 ct/km.

Gemiddeld over 200.000 km ben ik dus 3,0 ct/km kwijt aan (on)voorzien onderhoud (excl. banden)! Slechts 1 keer heeft de auto mij (tijdelijk) laten staan, dankzij een defecte toerentalsensor van een paar tientjes van Bosch. Als deze Alfa dit volhoudt dan rij ik hem nog minimaal een ton. Ik denk dat maar weinig auto's zulke lage kosten per kilometer halen. Alle verhalen over onbetrouwbare Alfa's heeft deze geweldige bak wat mij betreft naar het land der fabelen verwezen.

Juli 2013:
Tonnetje nummer drie weggereden met deze Alfa. Toch wel gaaf ruim 4 ton op de teller. Voorlopig lekker doorrijden. De kosten: over de laatste ton totaal 2033 euro, omgerekend 2 cent per kilometer. Ik lach me dubbel, over 300.000 km koste deze Alfa aan onderhoud 2,5 cent per kilometer.

Maart 2016:
Zelf op een paar duizend km na 4 ton gereden met deze auto. Over de laatste ton ben ik 1650 euro kwijt aan onderhoud (excl. banden a 300 euro). Dat is belachelijk weinig, de auto kreeg natuurlijk wat minder onderhoud maar is ook steeds minder gaan kosten. Qua kosten is deze auto niet meer te overtreffen ben ik bang.

PROBLEMEN

  • 441.000 km

Tsja, ik had de pech dat bij het wegrijden van de garage waar ik mijn "nieuwe" Alfa ging halen de auto bijna direct een storing in het motormanagement aangaf. Een lange zoektocht was het gevolg, de meer voor de hand liggende zaken bleken het niet te zijn en uiteindelijk is een computeronderdeel van 500 euro onder garantie vervangen. Dat grapje heeft er wel voor gezorgd dat de auto bijna 2 weken in de garage heeft gestaan. Koren op de molen natuurlijk van de mensen die de auto afgeraden hebben. Het was echter weer snel vergeten toen ik de auto weer dagelijks kon rijden, super! Verder: al 2 keer een lampje van koplamp moeten vervangen, schijnt Alfa-kwaaltje te zijn. En het storingslampje van de airbag brandde; oorzaak was los stekkertje onder de voorstoel. Op het eerste probleem na geen grote kwalen bij een dagelijks flink gebruik van de auto (dik 45.000 km per jaar). Tot nu toe ben ik dik tevreden.

Update 147125:
Een paar duizend kilometer geleden kreeg ik de melding "storing voorgloeisysteem". Ik begreep dat ik hier zonder al te veel problemen mee door kan rijden. Dat heb ik dan ook gedaan totdat zich een keer de gelegenheid voordeed om naar Alfa Cremers in Roermond te gaan. In de tussentijd bemerkte ik wel al een toegenomen verbruik. Bij de garage constateerde men dat de voorgloei-bougies vervangen moesten worden. Zo gezegd zo gedaan, 200 euro (djeez!) lichter ging ik met een goed functionerende Alfa weer naar huis.

Update 160732:
Langs de kant van de weg gestaan, balen. Toerentalsensor bleek defect, dit betekent dat deze bij een koude motor prima functioneert maar bij warme motor geen contact meer maakt. Kostte 70 euro om te vervangen.

Update 180236:
Enige klacht die ik heb is het cuppen van de banden, zijn nu van voor naar achter verwisseld.

Update 200000:
Accu vervangen (eerste keer, dus niet meer dan normaal)

Update 210.000:
Na de vorige beurt begon de Alfa flink en abnormaal te roeten. Tevens fors verlies van trekkracht in lage toeren. Na wat gezoek op fora besloten om bij deze beurt de EGR-klep af te laten sluiten. Maakte direct een enorm verschil, bijna geen roeten meer en trekkracht terug. Helaas bleek bij deze beurt dat er een marter aan de auto had gezeten. Moet eerder gebeurd zijn aangezien ik daar al eens last van heb gehad en ik 5 maanden geleden verhuisd ben. Is dus in 2 andere garages over het hoofd gezien. Mijn huidige garage vond, nadat ze diverse slangen onder druk hadden gezet, gaatjes in de waterslang en de turboslang (alweer!). Deze rotbeesten hebben mij al veel geld gekost; waar ik nu woon zitten ze gelukkig niet.

Update 283.000:
Wat ik nooit verwacht had, is mij nu gebeurd. Vlak bij huis zag ik een auto van rechts over het hoofd, verblind door de zon. Het ging niet hard, 30 km/u, maar toch schrikken. Gelukkig blijkt de auto na uitlijnen nog recht te zijn, maar verder: de voorbumper is stuk, spatbord rechtsvoor, binnenscherm wielkast rechtsvoor en de ruitensproeiertank is gescheurd. Update 28-3-2010: inmiddels is de schade hersteld voor circa 900 euro, met garantie.

Update 343.000, augustus 2011:
Auto wil niet meer starten, geeft "storing systeem code". ANWB gebeld, deze weet het ook niet, kan wel auto nog starten d.m.v. invoeren van de sleutelcode met het gaspedaal. Aangezien dat niet heel praktisch is de auto direct naar de garage gereden. Na een zoektocht blijkt de sleutelring defect, een onderdeel van 20 euro. Gehele factuur (werkzaamheden, inlezen codes bij de dealer e.d.) komt dan toch weer op 225 euro.

Update 441.000, mei 2014:
Temperatuur van de koelvloeistof liep op naar 110-120 graden. Auto maar even langs de kant gezet. Na 2 uur (!) op de ANWB te hebben gewacht bleek de waterpomp kapot. Is de auto het nog waard om te repareren? Na enig dubben besloten dit toch te doen, ik schrijf nu niets meer af en de auto heeft me verder nooit echt laten staan. Hele distributieset is vervangen, tevens de thermostaat en olie + oliefilter. Kan er als het goed is weer een tijdje tegenaan voor 630 euro.

Het Einde

  • 506.000 km

Tijdens de keuring voor de apk in maart, bleken er enkele zaken niet op orde. Een gescheurde ashoes en achter twee fors scheef afgesleten wielen. Al met al zou er een paar honderd euro nodig zijn om alles weer in orde te maken. Had ik geweten dat het daar bij bleef dan had ik dat uiteraard gedaan. Echter, er zat ook een storing in het voorgloei-systeem en een storing in het motormanagement. Beide zaken die nog wel even konden wachten maar waar ik toch echt een keer mee aan de beurt was. Daarnaast de originele koppeling die steeds later aangreep en een originele turbo in combinatie met remschijven en -blokken die er al ik weet hoe lang op zaten, maakten dat ik eieren voor mijn geld heb gekozen. De ratio heeft overwonnen. Voordat de Alfa een bodemloze geldverslindende put wordt gaat ze weg. Met pijn in het hart, dat wel. Wat waren het mooie jaren!
De zoektocht naar een vervanger zal niet makkelijk worden. Eigenlijk zoek ik het onmogelijke: een sportauto (snelheid), stationwagen (ruimte voor mijn gezin), S-klasse (comfort en luxe) in een auto. En natuurlijk zuinig (diesel want 40k per jaar) en veilig. Lang heb ik gekeken naar de Alfa 159 station. Echter het model begint een klein beetje op leeftijd te raken vind ik en als station doet die nou net dat ene waar die voor gemaakt is niet goed: hij is niet ruim (kleine kofferbak) en is ook nog een slecht toegankelijk vanwege tildrempel (weer die kofferbak). Maar goed, eens een Alfa altijd een Alfa (?). Daarom ook al lang het oog laten vallen op de Guilietta: schitterende auto, zeker als QV maar de ratio zegt doe toch maar die 170 pk diesel. Maar dan: een BMW 3-serie Touring blijkt inmiddels ook een ruime kofferbak te hebben. Mmm, verstandige keuze is dan de 320d met een nog altijd smakelijke 184 pk. Maar die 330d, wow. Maar ook die prijzen: wow. Aangezien ik hier nog even over na moet denken, keuzes, keuzes, rijd ik tijdelijk in ons tweede vervoersmiddel: de steady maar saaie Ford Focus station. T.z.t. wordt deze Focus ingeruild. Voor mijn vrouw hebben we nu een supergave Fiat 500S gekocht. Schitterend dingetje, waar ik mogelijk in de toekomt nog wel eens een review aan zal wijden. Mocht u mij nog willen adviseren qua autokeuze, ik lees het hieronder wel. Voor nu allemaal bedankt voor het lezen en mogelijk tot een volgende keer!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.