Alfa Romeo 145 1.8 Twin Spark 16V L (2000)

autoreview

Alfa Romeo 145 1.8 Twin Spark 16V L (2000)

Signalement

Uitvoering145 1.8 Twin Spark 16V L
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf132.000 km
KM-stand laatst140.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf...

  • 132.000 km

Dus, een Renault Twingo, een Peugeot 206 gehad.
Mijn vrouw heeft hoofdzakelijk in beiden gereden.
Ze heeft al eerder een Alfa 145 gehad, haar eerste auto na het behalen van haar rijbewijs.
Na het verkopen van de Twingo en 206 zagen we deze kanarie gele Alfa 145 op marktplaats staan.
Een aparte kleur, de reactie die ik krijg zijn ook erg gemengt, van spuuglelijk tot fantastisch mooi.
Ik vind het zelf een leuke kleur, is weer eens wat anders dan die saaie grijze/zwarte bakken waar toch drie kwart van het straatbeeld mee gevuld is... De kleur mag toch op zijn minste 'speels' genoemd worden lijkt me.
Het kriebelde gelijk bij ons beiden, mja mja, waarom ook niet en we zijn gaan kijken.

Uit 2000, net als de vorige, en met een leuk sportief pakket er op, spoilertje, sideskirts, leuke velgjes, electrische ramen en verstelbare buitenspiegels... en een 1.8 TwinSpark met maarliefst 144PK! Geen airco maar dat maakte ons beiden niet zo veel uit.

Vooral dat laatste sprak mij erg aan, de 1.8 Fase 2 TwinSpark motoren staan bekend als hele fijne gewilde motoren, en dit is dat ook de laatste variant waar Alfa er nog 4 extra PKtjes uit weet te halen.
En deze motor doet eigenlijk niet onder voor de 2 liter met 150PK... Toch is het verbruik een stuk lager.

Een minpunt bij aankomst was de lak, een bekend probleem bij Alfa's uit die tijd. Vooral de motorkap was bijzonder opvallend beschadigd, de blanke lak liet daar los op een vervelende plek.
De achterruitenwisser was defect, net als bij mijn Alfa 147, vorige 145 en Peugeot 206... Er rust een soort vloek op Valeo achterruitenwissermotoren, ze gaan allemaal stuk. Maar goed, geen dealbreaker. Ook het airbag lampje brandde, ook weer een bekend 'probleem' met de druksensor op de passagierstoel vermoedde ik. Niet gevaarlijk, mogelijk makkelijk op te lossen.

Verder waren er genoeg positieve zaken, de remschijven en blokken recentelijk vervangen, de distrisnaar ook en er zat een nieuwe koppeling in, daar werden we in ieder geval erg blij van. . Er stond 84.000 Kilometer op de teller? De verkoper kon me facturen en getekende bonnen van garages laten zien, de tellerklok was vervangen (later telefonisch bevestigd door garage) de werkelijke stand was 132.000, bijzonder weinig eigenlijk voor een 16 jaar oude wagen.

Vooruit, een stukje rijden dan maar.
Als een trein! Schakelen verliep soepel, de motor pakte vlot op, liep goed stationair en het geluid, geweldig!
De toerenteller gaf niet de juiste hoeveelheid aan, jammer.
Maar ook dat kon ik net als het airbaglampje wel oplossen.
Ah, de welbekende 145 stoelen, die misschien nog wel beter zitten als die in de 147. In zeer goede staat ook nog, geen enkele beschadiging te bekennen. Sowieso het hele interieur was in bijzonder nette staat, deze auto is van een echte liefhebber geweest. Niet in gerookt, geen rare geurtjes, ik zag het wel zitten.

Na een beetje onderhandelt te hebben kwamen we uit op een prijs van 800 euro.
De rit naar huis verliep met een grote grijns op mijn gezicht.
Na de auto even goed warm te hebben gereden even een stukje planken, hahaha, geweldig! Beste 800 euro die ik ooit uitgegeven heb. Voor puur rijplezier is deze auto één bonk entertainment :)

Hobby-weekje

  • 132.500 km

Goed, ik heb er een beetje aan geknutseld..
Wat een heerlijke hobby-auto waar je best nog zelf een hoop aan kunt doen.

De thermostaat wat iets te enthousiast en bleef de motor koelen tot een graadje of 65 terwijl deze op 90 zou moeten staan. Voor 35 euro zelf vervangen. Een ander had dit misschien genegeerd voor een auto van 16 jaar oud maar ik ben daar pietje precies in, alles moet gewoon goed werken.
Nieuwe olie, nieuwe filtertjes, ruitenwisserbladen en interieurmatjes, alles weer pico bello in orde dus.
Motorkapje opnieuw gespoten voor een zeer zacht prijsje (bekende van ons), de buitenspiegels gelijk meegenomen, super netjes en strak weer. Een plekje van de blanke lak op het dak laten zitten, wil er ook niet te veel geld aan uitgeven.
Airbag lampje zelf gereset met een VAG kabel, 3Pins Fiat kabel en een laptop, eitje.
Voor 50 euro een andere telleunit gekocht tweedehands, toevallig eentje waar 82.000 KM op stond in plaats van 84.000, Inbouw was 15 minuten werk en alles weer fijn werken.
Inclusief aanschaf heb ik 1150 euro aan uitgegeven.
APK tot Maart 2017, bandjes, remmen, alles in goed werkende staat met uitzondering van de achterruitenwisser die ik er af heb gehaald, dat heb ik laten varen.
Als een kind zo blij ben ik met deze auto die voor zowel mij als mijn vrouw ook een sentimentele waarde heeft naast het feit dat het gewoon een hele leuke auto is.

2 Maanden/3000KM

  • 135.000 km

Hardop lachen met een grijs van oor tot oor...
Ik voel me soms een 19 jarig jochie in deze auto.
Soms kan ik het gewoon niet laten (uiteraard op plekken waar dat verantwoord is en geen ander verkeer aanwezig is) met piepende bandjes en sportief koppelingswerk de bocht te pakken. Ook bij het wegtrekken bij het stoplicht tik je binnen de 9 seconden de 100KM/u aan. Gewoon. Leuk. Punt.

Maar, ook even wat minder emotionele maar objectieve zaken.
Verbruik is 1 op 10 a 11, en dat is bij gecombineerd woon/werk en boodschappen verkeer.
Niet geweldig maar dit is ook geen auto die zich voordoet als zuinige auto.
Puur snelwegverkeer en je haalt de 1 op 14 dat is op zich niet slecht voor een sportieve bak uit 2000.
Rijcomfort is prima maar drempels dien je wel te nemen met beleid, wanneer je wat te hard gaat waarschuwt het voorbumpertje je even met een licht schaafgeluidje.
Vering is stug... Mja, niet heel verrassend natuurlijk.
Evenals het feit dat de zitpositie erg laag is.
De auto warm rijden is belangrijk, de eerste 10 minuten van je rit moet hij even op gang komen, maar dat is iets wat ik trouwens met elke auto die ik ooit gehad heb doe.

Snelwegrijden is redelijk confortabel, windgeruis is bij 120MK/u wel aanwezig maar niet te extreem. Sturen voelt zeer direct aan, wel een beetje 'zwaar' als je hele moderne auto's gewend bent waar je bij wijze van spreke met 1 vinger kunt sturen. Ik vind het zelf wel sportief en 'direct' aanvoelen, dat is een persoonlijke voorkeur.

Dan het motorgeluid... Ik ben er weg van.
Een stukje van het luchtfilter is verwijderd, de aanzuigbuis die alleen gemonteerd is voor geluidsbeperkende EU-normen. Bij rustig rijden kreeg je bij 2000 toeren een lage grom maar die is nu helemaal fantastisch. Zeker geen ordinair 'Honda civic' (no offense..) gehalte hoor, gewoonweg "leuk"

Op naar de volgende kilometers, ik rij er meerdere keren per week mee naar mijn werk heen en weer. Ben benieuwd of ik met een auto van 16 jaar betrouwbaar en tevreden kan rijden op de lange termijn :) Maar, wat mij betreft heeft hij nu zijn geld al terugverdient in pure lol.

Ohjee... APK Drama

  • 140.000 km

Problemen!
Net als de vorige 145 uit 2000 is ook deze op.
Ik ga het rijplezier van deze auto verschrikkelijk missen.
Ook heb ik er bijna een jaar in gereden voor een paar honderd euro.

Afkeurpunten APK:
Remleidingen moeten volledig vervangen worden.
Dorpels doorgerot aan beide kanten
Draagarm linksvoor moet vervangen worden
Midden en einddemper zijn lek
Krukaskeerring lekt

Kortom: Afscheid... Jammer :)
Verder heb ik er toch geen spijt van gehad voor de korte duur.
Wel heb ik besloten geen 145/146 meer aan te schaffen, ze hebben gewoon een kortere levensduur dan andere merken.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.