Elektrische auto's duur avontuur
Kopers niet bereid meer te betalen
Op de autosalon van Parijs, die vandaag begint, maken opnieuw veel elektrische modellen hun debuut voor het grote publiek. Zelfs Mazda, dat tot voor kort vasthield aan het standpunt dat een elektrische auto wel degelijk een uitlaatpijp heeft, die op een industrieterrein de lucht in steekt, kondigt nu twee EV's aan. Met de ontwikkeling van modellen als de DS3 Crossback uit de koker van PSA of de Mercedes-Benz EQC zijn de nodige miljarden gemoeid, maar dergelijke kosten ondermijnen de winstgevendheid. Om aan aangescherpte emissiedoelen te voldoen, kan het zomaar zijn dat automakers de varianten tegen verlies moeten verkopen.
"Iedereen moet zich realiseren dat schone mobiliteit gepaard gaat met extra kosten. Dit is vergelijkbaar met biologisch voedsel, dat doorgaans ook duurder is", aldus Carlos Tavares. De baas van PSA zegt dat de meerprijs voor schonere auto's moet worden geaccepteerd. Gebeurt dit niet, dan loopt de Europese auto-industrie gevaar. Anderen, waaronder Renault of nieuwkomer Sono Motors, proberen elektrisch rijden zo goedkoop mogelijk te maken.
Volgens kenners van adviesbureau AlixPartners liggen de productiekosten van een elektrische auto gemiddeld 7.800 euro hoger dan die van conventionele auto's. Bij plug-in hybrides liggen die kosten circa 5.000 euro hoger. Consumenten zullen volgens de kenners wel twee keer nadenken alvorens tot aanschaf over te gaan als die meerprijs één op één wordt doorvertaald in de verkoopprijs. Ook branchevereniging ACEA waarschuwde eerder al voor de te dure stekkerauto's.
Vanuit Brussel zijn de regels voor de uitstoot van schadelijke stoffen aangescherpt. Tegen 2021 moet de uitstoot van kooldioxide met 45 procent zijn verminderd. Automakers dreigen dat doel niet te gaan halen. Zij lopen het risico op boetes van honderden miljoenen euro's.
De afgelopen tijd neemt de uitstoot van CO2 in de autosector juist weer toe, na jaren van dalingen. Dit komt onder meer door het veelvoud aan SUV's dat wordt verkocht. Ook worden meer benzineauto's verkocht in plaats van diesels. Dieselmotoren stoten meer stikstofdioxide en deeltjes uit, maar minder CO2.
Kenners menen dat automakers de dreigende boetes al hebben ingepast in hun verkoopstrategie. In plaats van boetes te betalen, geven de automakers er de voorkeur aan om geld te verliezen met de verkoop van elektrische auto's om daarmee die markt op gang te helpen.