AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe Ford Fiesta is wereldauto
45
De opvolger van de Fiesta zou toch Verve gaan heten? Mooi niet dus. Ford piekert er niet over om een in dertig jaar opgebouwde naam aan de kant te schuiven. Ook al is de nieuweling bedoeld voor een geheel nieuwe generatie klanten.
Ford neemt de nieuwe Fiesta mee als primeur op de Autosalon van Genève. Het wordt een wereldauto want tussen nu en 2010 komt hij op de markt in Europa, Azië, Australië en Amerika. Overal ter wereld gaat –ie Fiesta heten. Het model is geheel in Europa ontwikkeld. Hij is vrijwel gelijk aan de Verve concept die we deze zomer al hebben gezien. Toen gingen verhalen dat Ford de naam Verve ook voor het productiemodel zou gaan gebruiken. Ford heeft echter besloten de naam, die al sinds 1976 wordt gevoerd, niet overboord te gooien. Er zijn in de loop der jaren 12 miljoen auto's met de naam Fiesta verkocht.
De productie start in het najaar in Keulen en in 2009 biedt de Ford-fabriek in Valencia extra capaciteit. In het najaar van 2008 komt hij op de markt.
Ford geeft nog geen technische gegevens vrij, maar de auto is maar iets groter dan zijn voorganger. Verder wordt geclaimd dat hij 'feitelijk lichter' is dan zijn voorganger. Dat zal betekenen dat hij niet minder gewicht op de schaal legt, maar gezien zijn groei relatief niet zwaarder is geworden. Zo'n beetje de zelfde filosofie als Mazda toepast bij de nieuwe 2 en da's geen toeval, want die komen beide uit de zelfde kraamkamer.
Motoren
De nieuwe Fiesta wordt in de eerste instantie voorzien van de 1,25-liter benzinemotor met 60 of 80 pk. De topmotorisering is voorlopig de 115 pk sterke 1,6-liter Ti-VCT. Die volgt de 1,6 16V op. Hij levert volgens Ford 15 pk meer maar verbruikt niet meer brandstof. De diesels zijn een 68 pk sterke 1,4-liter en een 90 pk sterke 1,6-liter TDCi. Een Econetic-uitvoering heeft een CO2-uitstoot van minder dan 100 gram per kilometer.
De makers zijn met name trots op de elektrische stuurbekrachtiging, die zelf het evenwicht van zijn hulp regelt. Daarnaast draagt het E-Pas-systeem ook bij aan het terugdringen van het brandstofverbruik omdat de pomp alleen maar werkt als hij wordt aangesproken en dus niet altijd energie verbruikt.
Het ontwerp van het dashboard is geïnspireerd op een mobiele telefoon. Ford denkt dat de klanten er vlug mee vertrouwd zullen zijn omdat 'de nieuwe generatie voor wie deze auto is gemaakt, is opgegroeid met de mobiele telefoon'. Voorts is de Fiesta aangekleed met goodies als een houder voor een MP3-speler en zijn er aansluitingen voor een audiokabel en USB en is er Bluetooth-techniek aan boord.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nieuws
Deze leuke Ford Fiesta is nog redelijk origineel - In het wild
Nieuws
Ford Fiesta met weinig ervaring kost niet veel - Liefhebber Gezocht
Ford Fiesta ST200 (2016) – Op de rollenbank
Vergelijkende test