BMW 5-serie Touring PHEV stekkert voorbij
Pakezel snuffelt aan elektro-techniek
BMW heeft voor 2016 een nieuwe 5-serie op de planning staan. De E-segmenter zal dankzij z'n nieuwe platform zo'n 100 kilo afslanken, wat natuurlijk mooie resultaten oplevert voor de sportieve modellen van de 5-seriefamilie. Ook de Plug-inhybrid - voor het eerst in combinatie met de 5-serie - zal van de gewichtsreductie profiteren. Vandaag hebben we deze stekker-5 in Touring-vorm te pakken.
Zo op het oog hebben we hier gewoon een ingepakte 5-serie Touring van de volgende generatie op ons scherm, maar de extra 'tankklep' op het linker voorscherm verraadt dat zich onder de kap niet alleen een verbrandingsmotor schuilhoudt.
We hebben al eens meegereden met een 5-serie (Gran Turismo) die voorzien was van een tweetal elektromotoren. Een 200 pk sterke driecilinder - uit de i8 - was gekoppeld aan een 150 pk sterke elektromotor. Deze kunnen, indien extra power gewenst is, de voorwielen aandrijven. De basisaandrijving vindt achter plaats, waar een ongeveer 250 pk sterke elektromotor z'n taken vervult. Het is nog even afwachten of BMW voor de productieversie ook voor deze aandrijflijn kiest.