Gereden: Honda Civic Type R

Terugkeer van de banneling

Honda Civic Type-R
Lang hebben liefhebbers erop moeten wachten, maar eindelijk is er nu dan een nieuwe Honda Civic Type R. Geen motor meer die sneller draait dan het licht, maar wél een stuk meer vermogen. 310 pk maar liefst. Daar zal het niet aan liggen, maar hoe rijdt de Type R?

Zelden is de aanloop naar een hot hatch zo lang geweest als bij deze Civic Type R. Nadat de vorige generatie begin 2011 wegens te smerig met pensioen werd gestuurd bleef het eerst een tijdje stil. En toen kwamen de concepts. De één nog wilder gestileerd dan de ander. Inmiddels zijn we zo'n vier jaar verder en eindelijk is-ie er dan, de nieuwe Type R. De tussenliggende periode heeft Honda besteed aan het ontwikkelen van de turbomotor, die het hoogtoerige blok van z'n voorganger moet vervangen. En aan het fijn slijpen van het onderstel, wat gezien de recordtijd van de Civic op de Nordschleife kennelijk goed is gelukt. Blijft de vraag over: wat blijft er over van de Type R-magie als je de atmosferische motor weghaalt?

Veel, is het korte antwoord. De tweeliter turbo mag dan niet meer tot de maan kunnen doortrekken in toeren, maar zo'n heftige turbomotor als deze kom je niet snel meer tegen. Er zit een pauze tussen het moment van gasgeven en het moment van gaan. Alsof de auto vraagt of je het zeker weet. Want als de 310 pk en 400 Nm door de voorwielen naar het asfalt worden overgebracht is er geen houden meer aan. Wat is de Civic onbeschoft snel zeg! Gekoppeld aan een hemels schakelende zesbak is het misschien niet het toppunt van verfijning, maar aan de effectiviteit valt niet te twijfelen.

Alles weten over de nieuwe Civic Type R? De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 26, die op 24 juni in de winkels ligt. Kun je tot die tijd niet wachten? Dan hebben we morgen de video-impressie op AutoWeek.nl.

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.