Gereden: Honda Civic Type R
Terugkeer van de banneling
Zelden is de aanloop naar een hot hatch zo lang geweest als bij deze Civic Type R. Nadat de vorige generatie begin 2011 wegens te smerig met pensioen werd gestuurd bleef het eerst een tijdje stil. En toen kwamen de concepts. De één nog wilder gestileerd dan de ander. Inmiddels zijn we zo'n vier jaar verder en eindelijk is-ie er dan, de nieuwe Type R. De tussenliggende periode heeft Honda besteed aan het ontwikkelen van de turbomotor, die het hoogtoerige blok van z'n voorganger moet vervangen. En aan het fijn slijpen van het onderstel, wat gezien de recordtijd van de Civic op de Nordschleife kennelijk goed is gelukt. Blijft de vraag over: wat blijft er over van de Type R-magie als je de atmosferische motor weghaalt?
Veel, is het korte antwoord. De tweeliter turbo mag dan niet meer tot de maan kunnen doortrekken in toeren, maar zo'n heftige turbomotor als deze kom je niet snel meer tegen. Er zit een pauze tussen het moment van gasgeven en het moment van gaan. Alsof de auto vraagt of je het zeker weet. Want als de 310 pk en 400 Nm door de voorwielen naar het asfalt worden overgebracht is er geen houden meer aan. Wat is de Civic onbeschoft snel zeg! Gekoppeld aan een hemels schakelende zesbak is het misschien niet het toppunt van verfijning, maar aan de effectiviteit valt niet te twijfelen.
Alles weten over de nieuwe Civic Type R? De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 26, die op 24 juni in de winkels ligt. Kun je tot die tijd niet wachten? Dan hebben we morgen de video-impressie op AutoWeek.nl.