'Porsche 911 stapt over op turbomotoren'

Porsche 911 facelift spyshots
Is er dan niets meer heilig? Het lijkt er sterk op dat ook de Porsche 911 in de nabije toekomst bijna al z'n atmosferische blokken gaat inruilen voor turboblokken.

De turbomotor is natuurlijk niet nieuw voor de 911. Momenteel zijn er al de 911 Turbo en Turbo S en op termijn komt daar ongetwijfeld nog een supersnelle GT2 bij. De rest van het gamma heeft echter nog een atmosferische motor onder de kap.

Daar gaat verandering in komen, aldus Car Magazine. Bij de introductie van de gefacelifte 911 (991.2) zou de 3,4-literboxer in de 911 Carrera plaatsmaken voor een 2,9-liter turbomotor. Door deze transplantatie stijgt het vermogen dan naar ongeveer 400 pk, aldus de Engelsen.

De Carrera S behoudt volgens Car z'n cilinderinhoud van 3,8 liter. Door de turbo zou het vermogen echter stijgen naar maar liefst 530 pk, aldus de bronnen bij Porsche.

Dat lijkt zo op het eerste gezicht een wel héél hoge waarde. In de eerste plaats omdat het gat tussen de Carrera en de Carrera S dan toeneemt van 50 naar 130 pk, maar ook omdat je momenteel een 911 Turbo moet kopen voor een dergelijk vermogen.

Voor liefhebbers van een atmosferische Porsche is er nog hoop: de 911 GT3 houdt naar verluidt een atmosferische boxermotor onder de kap.

De gefacelifte 911 komt in de herfst van 2015 op de markt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.