Vernieuwde Porsche Cayenne met 14% bijtelling
Porsche heeft in de eerste plaats uiterlijke wijzigingen doorgevoerd. De gehele voorzijde is bijvoorbeeld nieuw, met airblades die koellucht naar de intercooler leiden. Bi-xenon koplampen behoren tot de standaarduitrusting. LED-koplampen met het Porsche Dynamic Light System zijn standaard op de Cayenne Turbo.
De achterlichten hebben nu een 'driedimensionale vormgeving' en bestaan net als de LED-dagrijverlichting aan de voorzijde uit vier delen. De uitlaatpijpen zijn geïntegreerd in de achterbumper en een automatisch bedienbare achterklep behoort tot de standaarduitrusting.
Binnenin is er een nieuw stuurwiel met schakelpaddles, dat geïnspireerd is op dat van de 918 Spyder. De stoelen zijn nu optioneel te voorzien van een ventilatiefunctie.
Plug-in hybride
Volvo kondigde onlangs apetrots de XC90 D8 Plug-in Hybrid met 14 procent bijtelling aan, maar uiteindelijk blijkt Porsche nu als eerste een grote SUV met 14 procent bijtelling te hebben. Het gaat om de Cayenne S E-Hybrid.
Deze koppelt een 3,0-liter compressormotor aan een 95 pk sterke elektromotor. Het piekvermogen is 416 pk, terwijl het maximumkoppel op 590 Nm uitkomt. De sprint naar 100 km/h kost 5,9 seconden en de topsnelheid is 243 km/h.
De lithium-ion accu's geven de Cayenne S E-Hybrid een volledig elektrische actieradius van 36 kilometer. De topsnelheid in deze modus is 125 km/h.
Het gemiddeld verbruik is 3,4 l/100 km, wat weer een CO2-uitstoot van 79 g/km betekent. Zodoende is dit de Cayenne die voor leaserijders veruit het meest interessant is. En niet alleen voor leaserijders: deze hybride is ook de goedkoopste Cayenne die in ons land op de prijslijst staat, met dank aan een lage 'CO2-boete'.
Conventionele aandrijflijnen
Uiteraard heeft Porsche niet alleen maar een plug-in hybride in de aanbieding. Zo is er de Cayenne Diesel met 262 pk sterke 3,0-liter V6 turbodiesel. Wie meer diesel-pk's wil, kan terecht bij de Cayenne S Diesel met 4,2-liter V8 turbodiesel. Die mobiliseert 385 pk.
De Cayenne S is de eenvoudigste benzineversie. Onder de kap ligt een 3,6-liter V6 biturbomotor met 420 pk en 550 Nm. Een achttraps Tiptronic S-transmissie is standaard. De sprint naar 100 km/h kost 5,5 seconden en de topsnelheid is 259 km/h.
De grootste spierballen vinden we weer bij de Cayenne Turbo. Die heeft een 4,8-liter V8 biturbo met 520 pk en 750 Nm. De sprint naar 100 km/h kost hier 4,5 seconden en de topsnelheid is 279 km/h.
De vernieuwde Porsche Cayenne staat vanaf 11 oktober bij de dealers. Hieronder de Nederlandse prijslijst:
Versie | Prijs |
Cayenne S E-Hybrid | 84.500 euro |
Cayenne Diesel | 88.200 euro |
Cayenne S | 111.300 euro |
Cayenne S Diesel | 116.500 euro |
Cayenne Turbo | 175.400 euro |