Porsche Cayenne (2007) #2

Porsche Cayenne (2007) #2
Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2Porsche Cayenne (2007) #2

UitvoeringCayenne
Bouwjaar2007

(over) the top

Tja, dit was een lastige beslissing.... je kan namelijk niet met droge ogen beweren dat je een Cayenne ineens nodig hebt. Het is meer dat die Cayman van mij zo ontzettend lekker rijdt dat ik dacht: als dat ook in gezinsverpakking bestaat dan moet ik dat ervaren. Nou, na ca 6000 km ervaring achter het stuur van deze Cayenne kan ik zeggen: het kan. Ik begrijp nu waarom Porsche destijds van het bankroet is gered door het enorme verkoopsucces van deze auto. Op heel veel fronten klopt hij gewoon.

Het was echt wel even zoeken en de antenne stond al een tijdje gericht op deze (de 955) of de opvolger daarvan, de 957. De styling is sterk geent op een soort 911 (996) die hoog in de luchtvering is gehesen. Misschien controversieel, maar daardoor uiteindelijk iconisch, denk ik.

Nu is de ultieme Cayenne natuurlijk de Turbo, maar het brandstofverbruik daarvan is dusdanig dat ik dat niet kan verantwoorden. Ik had ooit een 1985 Jaguar V12 en een dergelijk verbruik hoef ik niet nog een keer. Als ik hard wil gaan pak ik de Cayman.
Dan is er de Cayenne S, ook met de V8, maar deze types ontwikkelen schijnbaar nogal eens problemen met kantelende zuigers tegen de 200 KKm, waarvan revisie de dagwaarde te boven gaat. Het aanbod hiervan is dientengevolge groot.
Hierbij ging ik er dan vanuit dat de kunststof koelvloeistofleidingen in de V van de V8 al eens vervangen zouden zijn door metalen exemplaren. Dat is een probleem wat zich vaak wat eerder in het Cayenne leven voordoet.

Dus zoals altijd moet er een compromis worden gesloten en voor mij kwam de VR6 3.2 (of later 3.6) in beeld. Dat heb ik altijd al een interessante motor gevonden met de rare kleine blokhoek en enkele kop. Natuurlijk geen echte Porsche motor maar wel onverwoestbaar. En een acceptabel verbruik vermits je er geen taxi mee gaat rijden.
Het vermogen is 250 PK. Maar goed, het Cayenne beest weegt wat. Verwacht daarom geen 911 achtige prestaties, meer een soort vlotte Volvo (die ik net had verkocht).

Voor de rest heb ik gezocht naar een full opties uitvoering en die zijn er met de basismotor niet al te veel. Vooral de luchtvering en het open dak zijn zonder meer geweldig. Stoel- en stuurverwarming.... Bose audio....En man oh man, wat is die wegligging super! Het enorme beest stuurt als een kart, je hebt niet het idee met een uit de kluiten gewassen SUV onderweg te zijn. Goed voor de relatie met de bandenboer, zeg maar.

Ik kan me heel goed voorstellen dat veel Cayenne bezitters vooral genieten van een auto die eigenlijk heel veel kwaliteiten op hoog nivo samenbrengt en logischerwijs ook een aantal compromissen sluit.

Lekker ding

Ongemerkt zijn de eerste 20 k km onder de wielen doorgegaan van deze Cayenne. Veel meer dan ik had gedacht. Het is een heerlijke auto, vooral voor de lange afstanden. Zeer comfortabel, alles aan boord (dwz inclusief gedateerd navigatiesysteem) en echt een geweldige wegligging.
Qua uiterlijk: smaken verschillen maar: " it grows on you " , zeggen de Engelsen.
Het is een stoer, en vooral super praktische auto. Als ik internet mag geloven is het langzamerhand een klassieker qua vormgeving die veel off road wordt gebruikt of gemodificeerd. Inderdaad zijn alle bells and whistles daarvoor (lage gearing, sperdifferentieel, luchtvering) aanwezig. En ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat bepaalde routes die met mijn series 3 Laro niet gingen, met deze Cayenne wel lukken. En het ligt niet aan de banden, want die zijn na 20 K wel weer zo'n beetje aan vervanging toe.
We hebben er van alles mee gedaan inmiddels. Vakantie vieren, door de modder ploegen, een kar achter hangen, noem maar op. Maar vooral: veel snelwegkilometers cruisen.
Qua verbruik op de lange afstand zit ik tussen de 1 op 8,5 en 1:9, tja, het is geen Prius, maar weegt ook wat meer. 2200 kilo schoon aan de haak.
Qua onderhoud: de airco is bijgevuld. Die hield er van de zomer mee op. Verder het gewone olie en filter werk. Oh ja en er liggen 4 verse pirelli's in de garage. Kunnen we er weer even tegen. Het blijft een lekker ding.