Officieel: Volvo XC90 met 14 procent bijtelling
De voor Nederland meest interessante versie van de Volvo XC90 wordt nota bene de topversie, de T8. Deze komt door z'n plug-in hybride aandrijflijn met bijbehorende CO2-uitstoot van 60 g/km namelijk in aanmerking voor 14 procent bijtelling.
Denk niet dat het behelpen is met deze aandrijflijn: je hebt 400 pk en 640 Nm tot je beschikking. De aandrijflijn combineert namelijk een 2,0-liter viercilinder met turbo én compressor met een elektromotor van 82 pk. De benzinemotor drijft de voorwielen aan, de achterwielen worden bediend door de elektromotor.
Er zijn ook conventionele aandrijflijnen beschikbaar. De instapmotor vinden we in de D4, een 2,0-liter turbodiesel met een vermogen van 190 pk en 400 Nm koppel. Als enige XC90 krijgt deze versie voorwielaandrijving.
De tweede motorisering is te vinden in de D5, dezelfde tweeliter maar dan met 225 pk en 470 Nm. De enige conventionele benzinemotor is te vinden in de T5. Die is goed voor 254 pk en 350 Nm. Deze XC90's hebben net als de T8 vierwielaandrijving.
De nieuwe XC90 heeft zeven zitplaatsen. In de aanloop naar de onthulling in het najaar volgen ook de exterieurfoto's en de prijzen.
(De hoofdafbeelding is nog een illustratie van de XC90, aangezien Volvo ook deze keer nog geen beeld van de auto heeft vrijgegeven)