Gereden: Fiat Panda Cross
De Cross zal met zijn prijskaartje van 19.995 euro in Nederland een exclusieve verschijning blijven, maar dat maakt hem juist interessant voor mensen die willen opvallen. De fraaie 15 inch lichtmetalen wielen, onverzettelijk ogende bumpers en grote bodemspeling maken er bijvoorbeeld een stoere verschijning van. Ook binnenin wordt meteen duidelijk dat dit geen standard Panda is, onder meer dankzij de opvallende bekleding met inzetstukken van 'eco-leer', die op warme dagen trouwens behoorlijk plakkerig aanvoelt. Je zit uiteraard ook wat hoger, op comfortabele stoelen die wel een wat korte zitting hebben. Voor A-segment-begrippen is het ruimteaanbod goed voor elkaar, zelfs voor langere volwassenen is achterin zitten best te doen.
Hard werken
De bekende Twinair turbomotor heeft 5 pk meer in huis dan in de Panda 4x4 en 10 pk meer dan in de reguliere Panda. An sich zijn de prestaties best acceptabel, maar In de praktijk moet je de tweecilinder echter flink op toeren houden om de gang erin te houden. Onderin doet het motortje helaas erg weinig, waardoor het in combinatie met de kortere eerste versnelling nog best een uitdaging is om soepel weg te rijden vanuit stilstand. Eenmaal op gang gaat het allemaal goed, zolang je de naald van de toerenteller maar niet te ver laat terugzakken. Wat rijden betreft, hebben we geen klachten, want door de langere veerwegen is de Cross opvallend comfortabel. Waar de vorige generatie van de Cross wat stoterig was, weet deze nieuweling hobbels en kuilen verrassend goed weg te werken.
De volledige eerste rijtest met de Fiat Panda Cross verschijnt binnenkort in AutoWeek.