Fiat Panda 1.2 69 Lounge (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda 1.2 69 Lounge |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 9.723 km |
KM-stand laatst | 24.500 km |
Zoektocht
- 9.723 km
Eigenlijk waren we op zoek naar een Panda "automaat". Hier werd ik niet echt blij van 2 cylinder en een gerobotiseerde bak. Dit reed niet echt naar wat we ervan verwachte, ook al ga je verwachtingsloos een stukje met eentje rijden
De zoektocht:
Via occasions/Autoweek/Fiat Panda/ vanaf 2015 aan het zoeken geweest, zo het en der wezen kijken en niet het gewenste resultaat gevonden.
Uiteindelijk bij de Fa. Stam in Utrecht terecht gekomen, alwaar we deze vonden.
Eigenlijk was het liefde op het eerste gezicht, mooie kleur, mooie bekleding, perfecte kilometerstand en echt, en een stapje luxer dan de Panda welke we gingen inruilen. Dit ondanks de personalisering welke we hadden gedaan.
Eerste indruk:
Ondank dat het dezelfde motor is voelt deze anders, net zoals de bak. Deze schakelt veel lichter.
Bekleding is veel mooier
Stuur voelt beter, de bediening op het stuur heeft enige gewenning nodig.
De stuurbediening gebied enige gewenning, doch de eerste indruk is ook hier goed.
Eerste personalisering/wijzigingen:
Inmiddels de velgen veranderd van de standaard naar de Cross lichtmetalenwieldoppen.
De achterbank aan de bagageruimtekant bekleed.
(is normaal zwart gelakt metaal en beschadigd snel)
Binnenkort meer, dus wordt vervolgt.....
900 km verder
- 10.631 km
Update: 22 januari 2023
Vandaag een eind gereden met onze Blauwe Schone.
Retourtje Limburg en een kleine 426 op de teller erbij gezet.
Dit is afgelopen week en kleine 900 km wat er met de Panda Lounge is gereden.
Wat zijn de dingen die mij zijn opgevallen:
Banden:
Zoals eerder gemeld met de bandenmaat 175-65/15 is de kilometerteller wel heel erg precies volgens de navigatie.
100 km op de teller is ook 100 km volgens de navigatie. Toch iets om rekening mee te houden.
Navigatie:
De TomTom navigatie is wel een erg klein scherm, dat is nog niet zo erg. Wat wel opvalt is dat deze niet over de speakers van de Panda/Uconnect werken. Best bijzonder.
Heb de Wase-navigatie-app gebruikt welke ook is aangegeven in de "Panda-Uconnect"app deze werkt wel, doch alleen wanneer deze in de usb is aangesloten om een apparaat te laden. Deze werkt via de Bluetooth en over de speakers van de Pandaradio. De stem is niet de plezierigste, wellicht een kweste van een andere stem zoeken (indien mogelijk)
De TomTomGo-app wordt niet ondersteund door Uconnect en geeft geen aanwijzingen via de speakers.
Zitpositie:
In tegenstelling tot de Edition Cool van 2015 zoals wij hiervoor hadden is de chauffeursstoel in hoogte verstelbaar.
Met de verstelling wordt ook de vlakte/hellingshoek van de zitting bepaald. Hierdoor zit je verhoudingsgewijs tot de Edition Cool net zo diep met de billen en is de zithouding beduidend beter.
Bandenspanning:
De Continental EcoContact 6 zijn van het type zomerbanden, deze had ik in het begin rondom op 2.5 bar staan, dat was duidelijk veel te hard. Gekeken wat in het instructieboekje staat hierover. En de bandenspanning verlaagd naar 2.2 achter en 2.4 voor. is een stuk beter, doch best wel anders dan de Michelin Crossclimate zoals we onder de Edition Cool.
Dat is duidelijk de rubbersamenstellingsverschil tussen de zomer en de all-season band.
Brandstofverbruik:
De eerste meting over de tot nu toe verreden kilometers is 5,86 l/100km (1 op 17,06).
Dit valt mij niet tegen voor een auto die eigenlijk nieuw is met de aankoop kilometerstand van nog geen 10.000 km.
Over een paar keer tanken kunnen we pas oordelen.
Schakelen:
Dit gaat een stuk lichter en preciezer dan bij de Edition Cool.
Start/stop systeem:
Best bijzonder, meestal slechts 5 seconden, soms iets langer.
Werkt wanneer de versnellingsbak vrij staat en het koppelingspedaal ontspannen/los is.
Zo snel de koppeling weer word ingedrukt en eerste versnelling wordt gezet, start de motor over het algemeen gelijk.
Af en toe moet er geholpen worden met het gaspedaal.
Best lastig als je de voorste bij de verkeerslichten bent. :wink: :yes:
Wordt vervolgt......
3000 km verder
- 12.700 km
Bij Stam Renault Utrecht, de dealer alwaar ik de Panda heb aangekocht, de distributieriem vervangen zoals afgesproken tijdens de aankoop.
Na enig speurwerk vond ik de stikker onder de motorkap.
Start/stop
Er valt gelijk wat op en dat het start/stop systeem langere intervallen heeft dan voorheen. Krijg ook de indruk dat de accupolen los zijn geweest, schoon gemaakt en ingevet.
Inmiddels heb ik het start/stop systeem uitgezet: zie gezien de tijd dat de motor uit is hier geen meerwaarde van.
Buiten dat, gaat de (dashboard)verlichting bijna uit bij het opstarten.
Let wel: in de tijd dat ik dit schrijf is het rond het vriespunt.
Motorkap isolatie:
Tevens heb ik bij te Grotenhuis te Woudenberg de motorkap isolatie met bevestigingsclips besteld.
Deze was wel op de Edition Cool van 2015 standaard aanwezig onder de motorkap, doch niet op de Lounge van 2017.
Denk dat dit een toegevoegde waarde is voor de Panda.
Motorkapisolatiemat artikelnummer 0051859519-001
Clips 5 stuks 46804433
De kosten hiervan voor de Panda 319 zijn, wanneer je het via de dealer besteld rond de € 82.-
NOTE: de motorkapisolatiemat maakt de Panda Lounge iets stiller, doch staat vooral veel mooier/fraaier dan de in de bassislak gespoten motorkap.
Navigatiesystemen:
Het Fiat systeem:
TomTom Bleu&Me Live
Inmiddels enige tijd verder met het mailen met één van de medewerkers van TomTom.
Over of het resultaat bevredigend is, daar valt over te twisten, maar goed.
De wegwijsmiep werkt inmiddels naar behoren.
Wat wel heel erg super is, is de houder welke op het dashboard wordt geplaatst om de wegwijsmiep in te plaatsen.
TomTom telefoonapp
Deze app is de downloaden op je telefoon, zowel Apple als Android.
Deze kan je gebruiken tegen een klein vergoeding en werk uitstekend.
Tevens kan je je eigen routes toevoegen middels de TomTommyDrive welke je kan downloaden op de computer voor het uitwerken van routes of (club)touren.
Deze app van TomTom kost nauwelijks data, zowel niet tijdens het begeleiden van een tour of route, maar ook wanneer je de app gebruikt tijdens de begeleiding.
Ook krijg je regelmatig updates en je kan zelf kiezen hoeveel landen je download in je telefoon.
Zelf heb ik de BeNeLux standaard gedownload en in de vakantietijd komt het land of landen waar je verblijft of doorheen rijd erbij
Wase telefoonapp
De app welke je kan downloaden wanneer je de Uconnect-app gebruikt.
Bij het gebruik van Wase navigatie, worden de instructies via de speakers van de radio te beluisteren.
Ook hiervoor is de app te downloaden van zowel Apple als Android. Tevens is er een site beschikbaar voor op de computer.
Nadeel welke ik heb bemerkt is dat Wase meer data gebruikt, dus kijk uit met je bundel.
Verder is het wat je zelf plezierig vindt. Van beide zijn de grafics erg mooi, afhankelijk van de gewenste instellingen.
Bovenstaande berichten aangaande de navigatie is niet bedoeld als reclame. Wil hiermee alleen mijn ervaringen laten weten.
Verlichting voorkant
Heb de H4 koplamp-verlichting vervangen
Van de Osram H4 12V 60/55W 3200K, naar de Philips White Vision Ultra 4200K
Ben zeer positief over het Philipslicht is welke veel witter dan die van de Osram welke geliger lijkt.
Voor de stads-/dagrijdverlichting heb ik nog geen goede vervangende lampen gevonden.
Cruisecontrol laten inbouwen.
Heden de Cruisecontrol laten inbouwen van John Gold.
De zelfde als in de zwarte Panda zat.
Wel met een kanttekening, bij de vorige Panda was deze horizontaal geplaatst.
Bij de huidige heb ik besloten om de bediening naar beneden te laten wijzen.
De reden is dat bij de eerste inbouw de handels van de Cruisecontrol en de richtingaanwijzer iets te dicht bij elkaar zaten.
Hierdoor bedien je soms onbedoeld de ene of de andere.
Daarbij komt dat je met een kleine stuurbeweging het controlelampje kan zien.
Tevens zit de bedieningshandel van de cruise iets verder wel van het stuurwiel, dit ook om onbedoeld bedienen te voorkomen.
18000 km en gaan
- 17.975 km
Ruitenwissers:
Na inmiddels al een paar weken met dansende ruitenwissers rond te hebben gereden vandaag maar eens nieuwe gekocht bij Fiat te Grotenhuis in Woudenberg.
Gelijk een afspraak gemaakt voor een zomercontoleonderhoud.
By the way, wat is het fijn om een gewiste voorruit te hebben zonder strepen.
Zomercontrole:
Vandaag heb ik de Blauwe Schone naar te Grotenhuis in Woudenberg gebracht voor de zomercontrole.
De Panda 1.2 is met vlag en wimpel geslaagd.
Het enige wat is gevonden is een verloren/vergeten schroef van het luchtfilter.
Dus in deze Still going strong
Cruisecontrole, vervolg:
Nog even iets wat mij opvalt bij het gebruik van de cruisecontrole.
Zoals elders beschreven is in onze Blauwe Schone een John Gold cruisecontrole geplaatst.
Gebruik deze ondanks de files in het stuk A28/A27/A12 best wel veel.
Wat opvalt tijdens het gebruik is na het instellen van de snelheid, =handle naar boven bewegen, na het afremmen (remmen met de voetrem, ontkoppelen of de handle naar je toe trekken) en het resetten, =handle naar beneden bewegen.
Na veelvuldig resetten van de snelheid gaat naar verloop van tijd de ingestelde snelheid naar beneden, lees; wordt de snelheid lager.
Verbruik:
Het gemiddelde verbruik ligt op 1 op 17.15 over de afgelopen 9000 km.
Afgelopen tijd wat langere afstanden gereden en bij het tanken een piek qua zuinigheid is 1 op 19.7. Het waren vooral snelwegkilometers en verreden op de cruisecontrole.
Olieverbruik is tot op heden niet meetbaar op de pijlstok
Trekhaak:
Inmiddels een trekhaak gemonteerd van het merk Brink/Thule type 547900. Dit is er eentje van het afneembare soort. Staat erg mooi al zeg ik het zelf.
Hierbij heb ik de bedradingsset gebruikt, ook van het merk Brink/Thule, type 709461. Bij deze zijn de stekkers die naar de verlichting gaan voorbewerkt.
NOTE:
1) Denk dat het plaatsen van de trekhaak en de bedradingsset heel goed te doen is voor de doe-het-zelfer.
2) Goed lezen/plaatjes kijken :wink: :wink: en het juiste gereedschap gebruiken is hier de remedie.
3) Twijfel je aan je kunnen, moet je je er vooral niet aan wagen.
4) Het enige wat lastig is de aansluiting bij de zekeringskast.
Mocht het je niet zelf lukken zou ik hiermee naar de garage gaan om (kostbare)ellende te voorkomen.
5) Om de leesbaarheid van de montagevoorschriften te vergemakkelijken heb ik deze uitgeprint. (er zitten natuurlijk boekjes bij alleen die zijn vaak in vele talen welke je niet nodig hebt. Nu kan je alleen de NL-taal eruit filteren :wink: :wink: )
Even wat van andere orde:
=> Let wel, ik heb een Brink/Thule trekhaak gemonteerd en de daarbij van het zelfde merk de draadbundel gebruikt.
Wellicht is het ene merk wat lastiger/gemakkelijk te monteren.
=> De pasvorm van dit merk is werkelijk feilloos, zowel de stekkers als de metalen delen en de daarbij behorende bouten en moeren.
=> De stekkeraansluiting werkt volgens het canbus-systeem en geeft hierdoor geen storingen tijdens het gebruik.
=> Let er wel op dat na het monteren er foutmeldingen op het dashboard kunnen worden weergegeven. Dit heeft er vooral mee te maken dat de massa aan de accu, door mij, is losgemaakt.
=> Na het aansluiten van het een en ander verdwijnen de foutmeldingen na het starten.
=> O ja de klok en de datum dien je wel weer goed te zetten en de dagteller staat na het opnieuw aansluiten van de massa("-") op "0" (nul)
Einde review
- 24.500 km
Hierbij komt er een einde aan de review over deze Panda.
Kijk er op terug als een hele fijne kleine auto met een 1.2 motor welke onder alle omstandigheden erg fijn en erg rustig zijn werk doet.
Wij wensen de nieuwe eigenaar vele mooie kilometers toe.
Dit komt zeker goed met de gemonteerde John Gold cruisecontrole en de Brink afneembare trekhaak
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.