Fiat Panda TwinAir Turbo 85 Sempre (2012) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Panda TwinAir Turbo 85 Sempre |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 62.416 km |
KM-stand laatst | 62.420 km |
Panda
- 62.420 km
Hiervoor heb ik 2,5 jaar in een Nissan Pixo gereden waarmee ik half Europe hebt gezien. Het was tijd voor een andere auto die iets meer comfort kan bieden en die wat meer plezier geeft tijdens het rijden.
Mijn vriendin die in Italie woont en afkomstig is komt vaak op visite met de 2022 Panda 1.0 Hybrid. Na een leuke vakantie op Texel was ik toch overtuigd op het model en verbaast hoe praktisch de auto eigenlijk is.
Eind 2022 opzoek gegaan naar een Panda en ben ik uitgekomen op deze Trekking editie met de TwinAir turbo motor.
Een aantal opties die mij wel aanspraken:
- Rood interieur
- Multifunctioneel stuur
- Getinte achterramen
- Deel inklapbaar achterbank met 3 zittingen.
- 15 inch velgen
De Panda is leuk om te rijden. Het comfort is prima en de auto is heel praktisch. Er is veel opbergmogelijkheid aanwezig en met de 7/9 cupholders voldoet dat ook prima aan de gemiddelde Amerikaanse eisen.
De TwinAir motor speelde ook een grote rol in de aankoop. Ik heb veel artikelen en ervaringen van mensen gelezen over de TwinAir motoren. Deze specifieke Panda is netjes elke 15K onderhouden met de juiste olie bij een Fiat dealer dus ik vond het wel prima.
De TwinAir turbo rijdt prima. In het begin is het erg wennen maar uiteindelijk merkte ik wel dat het een fijne en stabiele motor is. De 1.0 3 cillinder uit mijn Pixo was flink meer onstabiel en maakte nog meer lawaai dan deze Panda. Het geluid is erg leuk om te horen en geeft de Panda toch wel wat extra karakter.
Heel zuinig is de TwinAir uiteraard niet. Constante snelheden is het prima te doen maar op die manier is bijna elke auto wel zuinig te krijgen. Ik krijg een gemiddelde van 6.2L/100KM.
De performance van de TwinAir in de Panda vind ik zeer goed. Het komt mooi in het verkeer mee en inhalen is goed te doen. Sommige passagiers waren echt verbaast dat deze Panda zo snel is. De Panda heeft een Eco knop die de koppel knijpt. Je merkt dit heel erg goed en ik rij eigenlijk alleen maar met de Eco knop aan omdat dat voor mij voldoende performance geeft.
De Fiat Panda komt standaard met een City steering feature. Hiermee is de stuurbekrachtiging versterkt om stadsverkeer en parkeren makkelijk te maken. Ik gebruik deze feature altijd als ik aan het parkeren ben of als ik mijn wijk in kom.
Het Start/Stop systeem van deze generatie Panda is om eerlijk te zijn waardeloos. Bijna alle Panda eigenaren klagen dat het systeem vaak niet werkt. Als het systeem werkt heb je grote kans dat het na een jaar weer 'kapot' is. Dit wist ik voordat ik de Panda kocht en het stoort mij totaal niet.
Verder heb ik veel plannen met de Panda. Ik hoop deze zomer een ritje naar Italie te maken en verder zie ik wel wat er gaat gebeuren.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.