'Car sharing nog niet erg populair'

Car sharing autodelen
Autodelen, ook wel car sharing genoemd, is nog niet zo populair als het aantal autodeelprojecten doet vermoeden. Veel Nederlanders blijken erg gehecht aan hun eigen auto.

Ruim twee derde van de Nederlanders wil het liefst een eigen auto, zo blijkt uit onderzoek van Autoscout24 onder 8.800 consumenten uit Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland. Hoe hoger het inkomen, hoe meer waarde men hecht aan de privacy van een eigen auto.

Van de onderzochte groepen blijken Duitsers de meeste waarde te hechten aan een eigen auto (72 procent), gevolgd door de Spanjaarden en Italianen. Fransen en Nederlanders staan het meest open voor autodeel-initiatieven, en dan vooral dertigers. Vijftigplussers moeten er volgens het onderzoek weinig van hebben.

"Het aantal car sharing-initiatieven is de afgelopen maanden flink gegroeid, maar Nederlanders blijken nog te moeten wennen aan het idee van car sharing. De keuze om een auto te delen, lijkt dan ook vooral te worden ingegeven door kostenbesparing. Want het aantal respondenten dat aangeeft helemaal geen waarde te hechten aan privacy in de auto, is maar klein", aldus Jurgen Vugts, directeur van AutoScout24.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.