Gereden: Range Rover Hybrid

Range Rover Hybrid
SUV's met hybride aandrijflijn zijn al een paar jaar salonfähig. Met de Range Rover Hybrid voegen de Engelsen daar nu een dieselmotor aan toe. Acceptable or excellent?

Een paar kleine badges verraden dat het bij de Range Rover Hybrid om een auto met een geëlektrificeerde aandrijflijn gaat. De hybride techniek zit diep onder de dikke bekleding weggewerkt. Land Rover monteert de maximaal 47 pk en 170 Nm leverende elektromotor tussen de drieliter V6 dieselmotor en de achttraps automatische versnellingsbak, met als resultaat gecombineerde maxima van 340 pk en 700 Nm. Dit blijkt meer dan genoeg om de 2.394 kg wegende herensalon op wielen rap door het verkeer te loodsen. Niet anders dan bij de auto's met een gewone automaat doet de aandrijflijn keurig wat je van een auto op dit niveau mag verwachten. Het samenspel tussen V6 en elektromotor verloopt nagenoeg naadloos. Alleen wie uiterst fijngevoelig is en het systeem met z'n rechtervoet loopt te dollen zou in de verte af en toe een lichte aarzeling kunnen bespeuren, maar dan ben je al vrij ver van de dagelijkse praktijk vandaan. Enne, bij diverse hybride SUV's van Duitse makelij (die dezelfde achttraps ZF-transmissie gebruiken) hebben we het met makkelijker startende benzinemotoren storender meegemaakt, en ook daar horen we verder niemand over klagen. Keurig vakwerk dus van de ingenieurs uit Engeland. Dit laatste geldt ook voor het verbruik. Na een paar honderd kilometer stoeien in de Elzas noteerde de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 8,4 l/100 km, oftewel 1 op 11,8. 't Is niet de fabrieksopgave van 6,4 l/100 km maar voor zo'n mastodont die we niet bepaald hebben ontzien niet echt slecht.

Uiteraard is een Range Rover bij voorkeur geschikt om uiterst comfortabel van A naar B te cruisen. Desalniettemin weet-ie ook als hybride in het terrein nog altijd z'n mannetje te staan. Het onder de voertuigbodem in het chassis weggewerkte accupakket zorgt weliswaar voor een centimeter minder bodemvrijheid, in de praktijk blijkt dat absoluut geen belemmering. Zonder problemen laat de terreinreus zich over uiterst gemene paden en door de meest smerige plassen rijden, van aanmodderen is bepaald geen sprake. Tot de deurknoppen door de blubber, de Range Rover Hybrid doet er niet moeilijk over. O, en als het moet kan het in de EV-modus fluisterstil. Wel zo handig wanneer je op je jachtdomein je prooi niet wilt opschrikken.

Een uitgebreide rijtest met de Range Rover Hybrid verschijnt binnenkort in AutoWeek.

Lezersreacties (38)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.