VriMiBolide: Coupé Fiat

Fiat Coupé
Fiat CoupéFiat CoupéFiat CoupéFiat Coupé - interieurCoupé Fiat
Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Coupé Fiat!

Er komen wel eens vaker Italiaanse sportwagens voorbij in deze rubriek, maar die zijn dan meestal afkomstig uit de stallen van Ferrari of Lamborghini. De Coupé Fiat is een auto van iets bescheidener aard, maar zeker niet minder bijzonder.

De auto die ondanks Fiats verwoede pogingen in de volksmond toch gewoon 'Fiat Coupé' wordt genoemd valt vooral op door zijn bijzondere styling. Vrijwel alles aan dit in 1993 geïntroduceerde ontwerp is uniek, van de enorme sleuven boven de wielkasten tot de chromen tankdop en van de bizar gevormde luchtinlaat in de voorbumper tot het dashboardpaneel in carrosseriekleur.

Op dat gekleurde dashboard vinden we de naam 'Pininfarina', maar het beroemde designbureau is niet verantwoordelijk voor de fraai geboetseerde koets. Dat liet Fiat aan de eigen ontwerper Chris Bangle over, die we later leerden kennen als de man die het design bij BMW radicaal omgooide.

Een sierlijke verschijning is leuk, maar een Italiaans raspaardje is niets zonder interessante techniek. Omdat het een betaalbare auto moest blijven was de Fiat om te beginnen leverbaar met een 1,8 en 2,0-liter viercilinders met 130 tot 190 pk. Daarmee kwam de auto best vooruit, maar het echte venijn kwam van de 2.0 vijfcilinders: een turboloze verzie met 147 pk en een geblazen versie met liefst 220 briesende paarden. Voorzien van die laatste krachtbron werd de Coupé Fiat een van de snelste voorwielaandrijvers van zijn tijd, dankzij een sprintje van 0 naar 100 in een krappe 6,5 seconden. De flamboyante Italiaan raasde door tot maar liefst 250 km/h en deed daardoor mee met de snelste jongens op de Duitse autobahn.

Nieuw kostte de Coupé Fiat omgerekend tussen de 24.935 en 37.187 euro, maar inmiddels zijn ze voor prijzen tussen de 1000 en 7000 euro te krijgen. Misschien is dit voor degene die er eentje wil wel de tijd om toe te slaan: dikke kans dat Fiats Coupé op termijn een gewilde klassieker wordt.

Zo'n bijzonder Fiat vroeg natuurlijk om een heerlijke commercial. Het apparaat werd gepromoot met wat nostalgische beelden en een langzaam draaiende camera. Draai vooral de volumeknop open voor wat rustgevende Italiaanse klanken.

Video

Lezersreacties (46)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.