Fiat Coupé 2.0 Turbo 20v Plus (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Coupé 2.0 Turbo 20v Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 59.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
In 2003 zagen wij bij toeval een orgineel Nederlands exemplaar te koop staan. We hebben lang getwijfeld om onze Punto HGT in te ruilen, maar na een proefrit toch de stap gemaakt en daar geen moment spijt van gehad.
Onze 2.0 20v turbo plus heeft alle opties af fabriek aan boord en is een prima reisgenoot die bovendien erg praktisch is in gebruik. De leren stoelen met rode stiksels zijn echt perfect, op het eerste gezicht zijn ze zo hard als graniet, maar zelfs na een ritje Italië en terug met slechts de noodzakelijke tankstops stap je verrassend fris uit de Coupé zonder enige vorm van lichamelijk ongemak.
We hebben de Coupé nu bijna 2 jaar en het moge duidelijk zijn dat de turbo plus iets duurder in onderhoud is dan een modale middenklasser, maar in vergelijking met andere sportwagens van hetzelfde kaliber is hij zelfs goedkoop. Van de bekende rammeltjes en kraakjes van Italiaanse auto"s heeft ons exemplaar weinig meegekregen. Het benzine verbruik ligt gemiddeld op bijna 1 op 11, dit is voor deze auto veel zuiniger dan vooraf gedacht. Wij rijden wel over het algemeen grotere afstanden, in de stad gaat het gebruik naar 1 op 9.
De moter is een juweel met een turbo van de oude stempel, een druk op de startknop en er ontwaken 220 paarden en 310 Newton meters onder de lange neus. Je kunt heerlijk toeren met de Coupé, onder de 2500 rpm is de turbo niet thuis en rijdt je een ’gewone’ 2 liter. In de 6e versnelling staat de teller bij dit toerental op bijna 120 km/u. Vloer het pretpedaal en laat het toerental boven de 2500 rpm oplopen en plots is er niets meer te merken van de aardige 2.0. Het begint te fluiten en te grommen en dat vindt ie geweldig, wij ook want het is net een katapult. Het turbogat is enorm, maar dat ervaren wij niet als storend. De rode Brembo"s zorgen voor een indrukwekkende vertraging en dat is geen overbodige luxe als je met gemiddeld 210 km/u op cruisesnelheid over de wegen van onze oosterburen rijdt. De fabriek geeft 250 km/u als begrensde topsnelheid, de teller passeerd met relatief gemak deze waarde.
Een punto HGT heeft een bijzonder hard onderstel, de Coupé 20v turbo is daarbij vergeleken erg soepel. De wegligging is goed, hij stuurt direct en heeft een voorspelbaar weggedrag. De tractiecontrole helpt daarbij een handje. De auto heeft een geheel eigen look en daar moet je van houden. Pininfarina heeft een mooi stukje werk geleverd. Wij zijn bijzonder tevreden met onze Coupe 2.0 20v turbo plus.
PROBLEMEN
Bij aanschaf moest de distrbutie vervangen worden, dit moest twee keer en daar kon de auto niets aan doen. De garage heeft dit prima opgelost. Maar dus wel een valse start.
Dat heeft de Coupe daarna dubbel en dwars goedgemaakt. Op een paar kleine dingetjes, kapotte accu, een lege batterij in de afstandsbediening, een kleine schade veroorzaakt door derden en een extra setje banden (want die lust de Coupé graag) had onze Coupé aan regulier onderhoud voldoende.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.