Golf
5-deurs, hatchback, 2020-2024
- Nieuw vanaf€ 26.760
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
In 2020 introduceerde Volkswagen de nieuwste editie van de iconische Golf-reeks. Deze generatie van de populaire compacte middenklasser is uitgerust met tal van nieuwe technologieën, van mild hybride aandrijving tot infotainment met spraakbesturing. Ondanks alle ontwikkelingen is het nog steeds de Golf zoals we hem kennen: de comfortabele allemansvriend.
We hebben alle mogelijkheden om een Volkswagen Golf te kopen op een rij gezet:
Nieuw uit voorraad | € 32.900 - € 72.944 |
Tweedehands | € 16.450 - € 59.999 |
Private lease | vanaf € 659 |
Nieuwe Volkswagen Golf uit voorraad
De Volkswagen Golf is al lange tijd een populaire auto. En dat heeft een goede reden, want dit model heeft een aantal fijne eigenschappen. Zo kun je met de Golf eigenlijk alle kanten op: van zuinig en praktisch tot snel en sportief. Dankzij het brede aanbod aan motorisaties zit er voor iedere bestuurder wel een leuke optie tussen.
Daarnaast is de Golf ook nog eens lekker comfortabel. Prima voor dagelijks gebruik, maar dus ook voor langere ritten. Het blijft natuurlijk een compacte auto, maar voor zijn segment is de ruimte van binnen ook riant. Meerdere passagiers of de nodige bagage meenemen is dus helemaal geen probleem.
Toch is er ook iets op de Golf 8 aan te merken. Veel bestuurders ervaren namelijk problemen met het infotainmentsysteem van de auto. Dat infotainmentsysteem is misschien ook wel het grootste verschil ten opzichte van voorgaande generaties. Volkswagen heeft namelijk zo veel mogelijk knoppen verwijderd, waardoor de meeste functies met touchscreen worden bediend. Op zich is dat wel iets van deze tijd, maar in de praktijk blijkt niet iedereen het prettig te vinden.
Niet te vergeten: je hebt ook nog de keuze uit de opgefriste versie van de Golf 8. Dit facelift model - de Volkswagen Golf 8.5 - is sinds 2024 op de markt en heeft een net iets ander uiterlijk en aangepaste uitrusting. De sliders op het stuur zijn bijvoorbeeld weer vervangen door knoppen en het scherm op het dashboard is nét wat groter.
Het aanbod aan motorisaties van de Volkswagen Golf 8 is dus vrij divers, maar waar kan je dan allemaal uit kiezen? Allereerst heb je de keuze tussen benzine, diesel en plug-in hybride. De volledig elektrische e-Golf is in deze generatie niet meer gemaakt. De elektrische equivalent van de Golf is de Volkswagen ID3.
Wil je graag op benzine rijden? Dan heb je de keuze uit verschillende drie- of viercilinders, met een vermogen variërend tussen de 90 en 320 pk. Sinds de komst van de Golf 8.5 heeft het instapmodel van de auto 115 pk. De krachtigste benzinemotoren vind je in de welbekende Golf GTI (Gran Turismo Injection) en Golf R, de snelle en sportieve varianten van het model.
Volkswagen biedt ook een aantal mild hybride Golfs aan. Deze exemplaren hebben een benzinemotor die wordt ondersteund door een elektromotor. In tegenstelling tot (plug-in) hybrides is deze elektromotor er puur als ondersteuning, en kan de auto niet volledig elektrisch rijden.
Onder de dieselmotoren zijn de vermogens iets minder verdeeld: deze beginnen bij 115 pk en eindigen bij 150 pk. Dit zijn allemaal viercilinders.
Als laatste heb je nog de keuze uit verschillende plug-in hybrides van 204 tot 272 pk. Deze auto’s hebben een benzinemotor die wordt ondersteund door een elektromotor. Het grote voordeel van een plug-in hybride is dat deze een accupakket heeft, dat je kunt opladen met een stekker. Eenmaal opgeladen kun je lokaal ook een stuk volledig elektrisch rijden. Volgens de fabrieksopgaven van Volkswagen zelf heeft de nieuwe eHybrid 50 Edition een actieradius van 142 kilometer en bedraagt die van de GTE 131 kilometer. Meer weten over hoe een plug-in hybride nou precies werkt? Hier lees je er meer over.
Voor wie op zoek is naar een comfortabele auto, is de Golf zeker een geschikte keuze. Niet alleen het onderstel biedt het nodige comfort. Het ergonomische interieur draagt ook bij aan een prettige rijervaring. Daarnaast heb je in deze Golf weinig last van rijgeluiden. Kortom: je kunt er heerlijk ontspannen mee rijden.
Hoewel de Golf 8 een compacte hatchback is, biedt hij verrassend veel binnenruimte. De voor- en achterpassagiers hebben voldoende been- en hoofdruimte, en de kofferbak is ruim voor zijn segment. Die riante ruimte achterin heeft de Golf te danken aan de hoge daklijn van het model. Wil je écht optimaal genieten van de ruimte in je auto? Dan is de Golf Variant stationwagon misschien wel interessant voor jou.
Een probleem waar het meeste over wordt gesproken onder de trouwe Volkswagen Golf-bestuurders is het infotainmentsysteem. Dit wil nog wel eens traag werken en de nodige storingen geven. Gelukkig is dit probleem na enkele software-updates stukken beter geworden. De Golfs vanaf 2022 hebben zelfs een verbeterde hardware, wat een oplossing voor veel van de oude problemen biedt.
Benieuwd naar de ervaring van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Volkswagen Golf 8.
Toch nog even verder kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Golf? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi A3
- Kia Ceed
- Mazda 3
5-deurs, hatchback, 2020-2024
5-deurs, hatchback, 2024-heden
5-deurs, stationwagon, 2021-2024
5-deurs, stationwagon, 2024-heden