Dit zijn de beste kleine elektrische auto's
Welke EV moet je hebben als je een kleine auto wil? Dit is de topvijf!
Het aantal nieuwe honderd procent elektrische auto’s neemt zo snel toe dat AutoWeek bijna elke week wel een nieuwe EV voor het eerst test. In deze lijst houden we continu bij wat de beste kleine elektrische auto van dit moment is volgens de testredactie.
De beste kleine elektrische auto
Hier beschrijven we de beste elektrische auto’s met een compact formaat. We merken dat we erg veel vragen krijgen van mensen die op zoek zijn naar een kleine EV en willen weten welke de beste is. Let op, alleen auto's die we in Nederland uitgebreid hebben kunnen testen voor zaken als verbruik en actieradius, komen voor deze lijst in aanmerking. Daardoor vind je sommige erg goede nieuwe kleine EV's waarmee we enkel een rij-impressie in het buitenland hebben kunnen doen (nog) niet in deze lijst. Denk aan de Fiat Grande Panda, de Leapmotor T.03 en de Hyundai Inster. Niet verrassend is er flink wat overlap met onze lijst van goedkope elektrische auto’s, maar toch zijn die zaken niet helemaal gelijk. Voorlopig leggen we de grens bij 4,05 meter. Als het aanbod van kleine EV’s groeit, scherpen we dit wellicht wat aan.
Citroën ë-C3: volwassen auto in dit segment
Dongfeng Box: ongekend voordelig voor zoveel luxe
Hyundai Inster: schot in de roos voor Hyundai
Mini Cooper Electric: een van de beste rijdende EV's op de markt.
Renault 5 Electric: eindelijk een kleine EV met rijplezier!
Citroën ë-C3
Citroen was het eerste merk van het Stellantis concern dat gebruik kon maken van het nieuwe Smart Car Platform. Dit wordt door de groep al gebruikt in markten op andere continenten zoals India en is bedoeld voor auto’s die wat goedkoper in de markt worden gezet dan de elektrische Peugeot 208. Het heeft een accu met 44 kWh. We hebben inmiddels ook al kort kennis kunnen maken met enkele concerngenoten die dezelfde techniek delen, zoals de Opel Frontera en de Fiat Grande Panda. Maar de Citroën is vooralsnog de enige die we aan een uitgebreide test hebben onderworpen. De auto rijdt merkbaar volwassener dan bijna alle andere modellen in deze prijsklasse en biedt ook meer ruimte. Wat een verschil met auto’s als de Fiat 500e, de Renault Zoe en de MG ZS. Uiteraard biedt hij veel comfort en weinig dynamiek: het is immers een Citroën. Maar de wegligging is goed! Op papier moet hij verder dan 300 km ver komen. In de winter valt dat helaas wat tegen. We testten de auto rond het vriespunt en kwamen krap 200 kilometer ver met een verbruik boven de 20 kWh/100 km. Als het beter weer is zal dat hopelijk anders zijn. Het feit dat stoelverwarming in Nederland ontbreekt (elders is het wel verkrijgbaar) is een blunder, want stoelverwarming is een eis bij een elektrische auto. Snelladen moet in gunstige omstandigheden kunnen tot 100 kW. De vanafprijs ligt net boven de 24.000 euro, maar dan krijg je geen LED-verlichting, geen dakrails, een simpele airco, geen multimediasysteem en nog wat zaken, beter is voor de duurdere Max-versie te gaan. Maar de prijs gaat dan snel richting de 30.000 euro. Als je zag wat voor EV’s er tot voor kort te krijgen waren voor dat geld, is het alsnog een erg goede deal. Een nog goedkopere versie met kleinere accu zou later verschijnen. Hier vind je alle info over de Citroën ë-C3
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Citroën ë-C3, kijk dan in ons aanbod hier.
De Citroen ë-C3 is erg volwassen in zijn segment.
Dongfeng Box
De wát? Nee, we nemen het je het niet kwalijk als dit je niet zoveel zegt. Dongfeng is een Chinese autofabrikant met een flinke historie, die het nu met een aantal elektrische merken probeert in Nederland. Voyah is er een van, Dongfeng is een ander. Beide lopen via de Dealer-groep Gomes, vooral bekend als Mercedes-dealer. De Box (in China heet hij Nammi) is een zeer voordelige auto, die qua formaat tegen het B-segment aanschurkt. In een vergelijkende test wist hij met gemak de bijna net zo dure, maar veel slechtere Dacia Spring en de net zo goede maar veel duurdere Citroën ë-C3 te verslaan. Vooral interieur en ruimte zijn voor dit segment bovengemiddeld, en met een praktijk range van 250-300 kilometer dankzij een 44 kWh-accu heb je in deze klasse ook niet te klagen. Rond het vriespunt haalden wij al 16 kWh/100 km. Snelladen kan tot 50 kW. En dat alles voor minder dan 25.000 euro, waarbij zaken als stoelverwarming en -koeling en een modern multimedia en audio systeem standaard zijn. Alle compacte nieuwkomers van Stellantis zoals de genoemde Citroën maar ook de Grande Panda kunnen hier flink last van krijgen, het is de grootste verrassing van afgelopen tijd. Hier vind je alle informatie over de Dongfeng Box.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Dongfeng Box, kijk dan in ons aanbod hier.
Onverslaanbaar voor zijn geld: de Dongfeng Box.
Mini Cooper Electric
De elektrische hothatch is terug, zo konden we blij melden na het rijden van een protoype van de nieuwste generatie. Mini. Dat oordeel bleef overeind toen de auto volledig af was en ook na langere kennismaking in Nederland. Hij ziet er goed uit, is hoogwaardig en stuurt geweldig. Vooral het relatief wilde rijkarakter neemt afstand van de vorige generatie die inmiddels meer een mode-accessoire was dan een rijdersauto. De kleine hatchback heet nu overigens Cooper als model, het is niet langer een uitvoering. Op stroom is hij verkrijgbaar als Cooper E en SE. De SE heeft 218 pk en de E 184 pk. Toch is de snellere versie niet per se de leukere. De E heeft namelijk een kleinere accu met 41 kWh vs 54 kWh voor de SE. Dit scheelt natuurlijk in de actieradius, maar ook in gewicht. De E stuurt net wat lichtvoetiger. In Nederland scoorden wij in een koude decembermaand met de E een verbruik van 21 kWh/100 km, goed voor krap 200 km actieradius. In warmere tijden is dat hopelijk beter. Voor ruimte moet je de auto ook niet kopen en Mini is uiteraard nog steeds niet het goedkoopste merk op de markt. De E kan snelladen tot 75 kW, de SE tot 95 kW. Beide is niet baanbrekend. Hier vind je alle informatie over de Mini Cooper.
Ben je op zoek naar een gebruikte elektrische Mini, kijk dan in ons aanbod hier.
Zo goed rijden maar weinig EV's, maar hij is wel duur.
Hyundai Inster
De goedkoopste elektrische Hyundai is kort (3,83 meter) en vooral ook heel smal (1,61 meter). Zijn stoere aankleding kan niet verhullen dat hij daardoor ieler oogt dan sommige concurrenten. Maar binnenin geeft de Inster het gevoel dat je in een veel grotere auto zit. Bovendien is zijn kleine formaat weer wel verdomd handig bij het parkeren en manoeuvreren.
De eigentijds en karaktervol vormgegeven Inster rijdt opmerkelijk goed en het volwassen, comfortabele onderstel nodigt uit voor lange ritten. De stoelen zitten prima en een design-verrassing zijn de strak tegen elkaar geplaatste voorstoelen.
Op de achterbank wreekt zich het smalle ontwerp: daar kunnen slechts twee mensen zitten. Maar zij hebben genoeg zitruimte, mede dankzij de verschuifbare bank. Die varieert de bagageruimte van 280 tot 351 liter. Je kan de bankleuning omklappen, ook in delen, én je kan de rugleuning van de voorstoel omklappen. Zo ontstaat een laadvloer waar een rol tapijt of kerstboom op past.
Het grote touchscreen is een verrassing voor deze prijs, maar voor Android Auto en Apple Carplay moet je nog wel je telefoon met een kabeltje verbinden. Deze Hyundai is met 42 kWh batterij te koop vanaf ruim 24.000 euro. Hij is dus duurder dan de Dongfeng Box en kost ongeveer evenveel als de Citroën ë-C3. Voor een kleine 26 mille krijg je de Inster met 49 kWh batterij en die biedt 370 km in plaats van 327 km rijbereik én meer motorvermogen: 115 in plaats van 97 pk. In onze test scoorde deze versie een zeer acceptabel praktijkverbruik van 16,9 kWh/100 km.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Hyundai Inster, kijk dan in ons aanbod hier
De Hyundai Inster wist zelfs de indrukwekkende Dongfeng Box te verslaan.
Renault 5 Electric
Deze retro-Renault werd zó gehypt, dat hij bijna alleen maar kon tegenvallen. Maar nee, ook het rijden met de auto was een blije verrassing: hij stuurt net zo leuk als hij eruit ziet. De kaalste versie met de kleine 40-kWh accu en 90 pk aan vermogen komt pas in de lente van 2025. Nu moeten we het doen met de 150-pk versie met een 50 kWh-accu en die kost minimaal 33.000 euro, of met 120 pk en een 43 kWh-accu voor 27.000 euro. In een lastige triotest met een Mini Electric en de nieuwe Lancia Ypsilon wist de Renault 5 te winnen! Hij is stukken goedkoper en ruimer dan de Mini, maar rijdt bijna zo leuk. En de Lancia kan niet op tegen de rijeigenschappen en de cockpit van de 5. Het praktijkverbruik in de winter was wel erg hoog, wat effect had op de actieradius. Evengoed is het een uitstekende EV die ook veel plezier meebrengt. En dat is in de EV-wereld helaas nog erg zeldzaam. Snelladen kan met de dikste versie tot 100 kW, de kleinere accu doet maximaal 80 kW. De snelle Alpine A290 is overigens op papier een ander merk, maar in de praktijk een extreem geslaagde hothatch-variant van de 5. Uiteraard wel voor meer geld. We hebben op moment van publicatie van deze lijst nog geen uitgebreide test in Nederland mee gedaan, maar hij hoort zonder meer in deze lijst samen met de 'normale'5. Hier vind je alle informatie over de Renault 5!
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Renault 5 Electric, kijk dan in ons aanbod hier.
Perfecte mix tussen prijs en fun, wie had gedacht dat hij zo goed zou lukken.
Lees ook
Deze stationwagons waren ooit pakezel maar worden nu als klassieker meer waard
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €35.000
Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €45.000
Lezersreacties (110) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.