Dit zijn de beste kleine elektrische auto's

Welke EV moet je hebben als je een kleine auto wil? Dit is de topvijf!

Renault 5 vs. Mini Cooper dubbeltest

Het aantal nieuwe honderd procent elektrische auto’s neemt zo snel toe dat AutoWeek bijna elke week wel een nieuwe EV voor het eerst test. In deze lijst houden we continu bij wat de beste kleine elektrische auto van dit moment is volgens de testredactie. 

Koopgids:

Koopgids

Hier beschrijven we de beste elektrische auto’s met een compact formaat. We merken dat we erg veel vragen krijgen van mensen die op zoek zijn naar een kleine EV en willen weten welke de beste is. Let op, alleen auto's die we in Nederland uitgebreid hebben kunnen testen voor zaken als verbruik en actieradius, komen voor deze lijst in aanmerking. Daardoor vind je sommige erg goede nieuwe kleine EV's waarmee we enkel een rij-impressie in het buitenland hebben kunnen doen (nog) niet in deze lijst. Denk aan de Fiat Grande Panda, de Leapmotor T.03 en de Hyundai Inster. Voorlopig leggen we de grens bij 4,05 meter. Als het aanbod van kleine EV’s groeit, scherpen we dit wellicht wat aan. Niet verrassend is er flink wat overlap met onze lijst van goedkope elektrische auto’s, maar toch zijn die zaken niet helemaal gelijk. Deze lijst wordt door het jaar heen geactualiseerd.

De beste kleine elektrische auto

Hier beschrijven we de beste elektrische auto’s met een compact formaat. We merken dat we erg veel vragen krijgen van mensen die op zoek zijn naar een kleine EV en willen weten welke de beste is. Let op, alleen auto's die we in Nederland uitgebreid hebben kunnen testen voor zaken als verbruik en actieradius, komen voor deze lijst in aanmerking. Daardoor vind je sommige erg goede nieuwe kleine EV's waarmee we enkel een rij-impressie in het buitenland hebben kunnen doen (nog) niet in deze lijst. Denk aan de Fiat Grande Panda, de Leapmotor T.03 en de Hyundai Inster. Niet verrassend is er flink wat overlap met onze lijst van goedkope elektrische auto’s, maar toch zijn die zaken niet helemaal gelijk. Voorlopig leggen we de grens bij 4,05 meter. Als het aanbod van kleine EV’s groeit, scherpen we dit wellicht wat aan.

 

Dongfeng Box: ongekend voordelig voor zoveel luxe

Firefly: submerk van Nio bevalt beter stuk beter dan auto's van Nio zelf!

Hyundai Inster: schot in de roos voor Hyundai

Mini Cooper Electric: een van de beste rijdende EV's op de markt. 

Renault 5 Electric: eindelijk een kleine EV met rijplezier!  

 

Dongfeng Box

De wát? Nee, we nemen het je het niet kwalijk als dit je niet zoveel zegt. Dongfeng is een Chinese autofabrikant met een flinke historie, die het nu met een aantal elektrische merken probeert in Nederland. Voyah is er een van, Dongfeng is een ander. Beide lopen via de Dealer-groep Gomes, vooral bekend als Mercedes-dealer. De Box (in China heet hij Nammi) is een zeer voordelige auto, die qua formaat tegen het B-segment aanschurkt. In een vergelijkende test wist hij met gemak de bijna net zo dure, maar veel slechtere Dacia Spring en de net zo goede maar veel duurdere Citroën ë-C3 te verslaan. Vooral interieur en ruimte zijn voor dit segment bovengemiddeld, en met een praktijk range van 250-300 kilometer dankzij een 44 kWh-accu heb je in deze klasse ook niet te klagen. Rond het vriespunt haalden wij al 16 kWh/100 km. Snelladen kan tot 50 kW. En dat alles voor minder dan 25.000 euro, waarbij zaken als stoelverwarming en -koeling en een modern multimedia en audio systeem standaard zijn. Alle compacte nieuwkomers van Stellantis zoals de genoemde Citroën maar ook de Grande Panda kunnen hier flink last van krijgen, het is de grootste verrassing van afgelopen tijd. Hier vind je alle informatie over de Dongfeng Box. 

Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Dongfeng Box, kijk dan in ons aanbod hier.

kleine elektrische auto

Onverslaanbaar voor zijn geld: de Dongfeng Box.

Firefly

Net als Madonna, Prince en Beyoncé, heeft de Firefly maar een naam: model en merk lopen samen. We kenden het van Mini, waar de auto inmiddels Cooper heet, maar tot voor kort geen eigen naam had. Cooper was een uitvoering. Het merk valt onder Nio en met deze elektrische auto in het B-segment komt hij in het vaarwater van onder meer Smart, Mini, de Renault 5 en de toekomstige VW ID2. De Firefly kost 30.000 euro en voor dat geld krijg je een LFP-batterij met een nettocapaciteit van 41,2 kWh en een 143 pk sterke elektromotor op de achteras. Wij scoorden daarmee 13,7 kWh per 100 km, wat zou betekenen dat je na 300 kilometer wel leeg bent. Opladen gaat met 11 kW op wisselstroom of tot 100 kW aan de snellader. Voor zijn geld is de auto vrij groot: hij is 8 centimeter langer dan een Renault 5 en met 1,78 meter net zo breed. Met zijn hoogte van 1,56 zit de Firefly op het niveau van een Peugeot 2008. En dan de bagageruimte. Die meet 404 liter, dat is meer dan een VW ID3 heeft.

Maar ruimte alleen is niet genoeg voor deze lijst. Gelukkig is het het interieur bijzonder hoogwaardig voor dit segment. De auto rijdt erg volwassen, mede dankzij een multilink achteras. Je hebt meer comfort dan dynamiek, maar de auto is erg volwassen voor dit segment, De besturing is ook boven verwachting. Kijken we naar het totaalpakket, dus uitstraling, ruimteaanbod, uitrusting, rijeigenschappen en bouwkwaliteit, dan kun je niet om de Firefly heen. Hier vind je alle informatie over de Chinese Firefly!

Ben je op zoek naar een gebruikte Firefly, kijk dan in ons aanbod hier.

Firefly First Edition

De Firefly is een slimme zet van Nio, met uitstekende value for money.

 

Mini Cooper Electric

De elektrische hothatch is terug, zo konden we blij melden na het rijden van een protoype van de nieuwste generatie. Mini. Dat oordeel bleef overeind toen de auto volledig af was en ook na langere kennismaking in Nederland. Hij ziet er goed uit, is hoogwaardig en stuurt geweldig. Vooral het relatief wilde rijkarakter neemt afstand van de vorige generatie die inmiddels meer een mode-accessoire was dan een rijdersauto. De kleine hatchback heet nu overigens Cooper als model, het is niet langer een uitvoering. Op stroom is hij verkrijgbaar als Cooper E en SE. De SE heeft 218 pk en de E 184 pk. Toch is de snellere versie niet per se de leukere. De E heeft namelijk een kleinere accu met 41 kWh vs 54 kWh voor de SE. Dit scheelt natuurlijk in de actieradius, maar ook in gewicht. De E stuurt net wat lichtvoetiger. In Nederland scoorden wij in een koude decembermaand met de E een verbruik van 21 kWh/100 km, goed voor krap 200 km actieradius. In warmere tijden is dat hopelijk beter. Voor ruimte moet je de auto ook niet kopen en Mini is uiteraard nog steeds niet het goedkoopste merk op de markt. De E kan snelladen tot 75 kW, de SE tot 95 kW. Beide is niet baanbrekend. Hier vind je alle informatie over de Mini Cooper. 

Ben je op zoek naar een gebruikte elektrische Mini, kijk dan in ons aanbod hier.

Renault 5 vs. Mini Cooper dubbeltest

Zo goed rijden maar weinig EV's, maar hij is wel duur.

Hyundai Inster

De goedkoopste elektrische Hyundai is kort (3,83 meter) en vooral ook heel smal (1,61 meter). Zijn stoere aankleding kan niet verhullen dat hij daardoor ieler oogt dan sommige concurrenten. Maar binnenin geeft de Inster het gevoel dat je in een veel grotere auto zit. Bovendien is zijn kleine formaat weer wel verdomd handig bij het parkeren en manoeuvreren.

De eigentijds en karaktervol vormgegeven Inster rijdt opmerkelijk goed en het volwassen, comfortabele onderstel nodigt uit voor lange ritten. De stoelen zitten prima en een design-verrassing zijn de strak tegen elkaar geplaatste voorstoelen.

Op de achterbank wreekt zich het smalle ontwerp: daar kunnen slechts twee mensen zitten. Maar zij hebben genoeg zitruimte, mede dankzij de verschuifbare bank. Die varieert de bagageruimte van 280 tot 351 liter. Je kan de bankleuning omklappen, ook in delen, én je kan de rugleuning van de voorstoel omklappen. Zo ontstaat een laadvloer waar een rol tapijt of kerstboom op past.

Het grote touchscreen is een verrassing voor deze prijs, maar voor Android Auto en Apple Carplay moet je nog wel je telefoon met een kabeltje verbinden. Deze Hyundai is met 42 kWh batterij te koop vanaf ruim 24.000 euro. Hij is dus duurder dan de Dongfeng Box en kost ongeveer evenveel als de Citroën ë-C3. Voor een kleine 26 mille krijg je de Inster met 49 kWh batterij en die biedt 370 km in plaats van 327 km rijbereik én meer motorvermogen: 115 in plaats van 97 pk. In onze test scoorde deze versie een zeer acceptabel praktijkverbruik van 16,9 kWh/100 km.  

Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Hyundai Inster, kijk dan in ons aanbod hier

Dongfeng Box vs. Hyundai Inster

De Hyundai Inster wist zelfs de indrukwekkende Dongfeng Box te verslaan.

Renault 5 Electric

Deze retro-Renault werd zó gehypt, dat hij bijna alleen maar kon tegenvallen. Maar nee, ook het rijden met de auto was een blije verrassing: hij stuurt net zo leuk als hij eruit ziet. De kaalste versie met de kleine 40-kWh accu en 90 pk aan vermogen komt pas in de lente van 2025. Nu moeten we het doen met de 150-pk versie met een 50 kWh-accu en die kost minimaal 33.000 euro, of met 120 pk en een 43 kWh-accu voor 27.000 euro. In een lastige triotest met een Mini Electric en de nieuwe Lancia Ypsilon wist de Renault 5 te winnen! Hij is stukken goedkoper en ruimer dan de Mini, maar rijdt bijna zo leuk. En de Lancia kan niet op tegen de rijeigenschappen en de cockpit van de 5. Het praktijkverbruik in de winter was wel erg hoog, wat effect had op de actieradius. Evengoed is het een uitstekende EV die ook veel plezier meebrengt. En dat is in de EV-wereld helaas nog erg zeldzaam. Snelladen kan met de dikste versie tot 100 kW, de kleinere accu doet maximaal 80 kW. De snelle Alpine A290 is overigens op papier een ander merk, maar in de praktijk een extreem geslaagde hothatch-variant van de 5. Uiteraard wel voor meer geld. We hebben op moment van publicatie van deze lijst nog geen uitgebreide test in Nederland mee gedaan, maar hij hoort zonder meer in deze lijst samen met de 'normale'5. Hier vind je alle informatie over de Renault 5!

Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Renault 5 Electric, kijk dan in ons aanbod hier.

Renault 5 vs. Mini Cooper dubbeltest

Perfecte mix tussen prijs en fun, wie had gedacht dat hij zo goed zou lukken.

Lezersreacties (110) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.