Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000
Welke EV moet je hebben als je aardig wat te besteden hebt? Dit is de top vijf!
Het aantal nieuwe 100 procent elektrische auto’s neemt zo snel toe dat AutoWeek bijna elke week wel een nieuwe EV voor het eerst test. In deze lijsten houden we continu bij wat de beste elektrische auto van dit moment is volgens de testredactie. Hieronder de beste nieuwe EV’s tot €65.000.
De beste elektrische auto's tot €65.000
Hier beschrijven we nieuwe elektrische auto’s met een cataloguswaarde tot €65.000. Het aanbod EV’s in deze prijsklasse neemt de laatste jaren fors toe. Wij pikken er de vijf beste voor je uit. Modellen komen maar één keer voor in onze top-vijf-overzichten, dus als verschillende versies (met bijvoorbeeld grotere accu’s of meer vermogen) van een auto in verschillende prijssegmenten vallen, vind je hem maar één keer terug: in de goedkoopste categorie.
Hyundai Ioniq 6 – Modern, maar ook zuinig en dus een forse actieradius!
Kia EV6: De beste Kia tot nu toe: dynamisch en vooruitstrevend.
Tesla Model Y: praktisch onverslaanbaar als ultieme EV
Volkswagen ID7: Stukken beter dan de ID3, ook als stationwagen!
Xpeng G9: sterke zeer ruime nieuwkomer voor een nette prijs.
Zeekr 001: bizar veel tech en luxe voor dit geld.
Hyundai Ioniq 6
De Ioniq 6 is een gestroomlijnd actieradiuskanon dat technisch sterk overeenkomt met de Ioniq 5. De 6 is 26 cm langer en 15 cm lager dan de 5 en weegt 135 kg meer. De instap is lager en er is uiteraard minder hoofdruimte. Het dashboard is met zijn indeling, schermen en bediening exact gelijk aan dat van de Ioniq 5. Alleen de vormgeving is anders en de knoppen voor de raambediening zitten nu op de middentunnel. De auto is later ontwikkeld en voelt net weer een stapje verder als het gaat om de rij-eigenschappen. Hij ligt iets strakker op de weg, terwijl het nog steeds een comfortabele auto is. De ruimte op de achterbak is ook hier verrassend, maar de bagageruimte is niet overweldigend. Het is echt de ultieme comfortabele kilometervreter op stroom. Zijn broer Ioniq 5 is inmiddels facelift en heeft updates gehad aan onder de accu en motor. De 6 krijgt die update uiteraard ook, maar wanneer is nog niet bekend. De auto is er daarom nu nog met 58- en met 77 kWh-accu met achterwielaandrijving met respectievelijk 151 en 230 pk. De versie met grote accu is er eveneens met vierwielaandrijving, wat meer vermogen betekent: 306 pk. In een test behaalden wij een nette 15,7 kWh/100 km met de achterwielaangedreven 77-kWh accu, goed voor een bereik van 492 kilometer bij 15 graden. Snelladen kan dankzij een 800-volt systeem tot een knappe 233 kW.
De auto concurreert met de Tesla Model 3 en met lage Chinese nieuwkomers van Xpeng, BYD, en Nio. Hier vind je alle info over de Ioniq 6. Ben je op zoek naar een gebruikte Hyundai Ioniq 6, kijk dan hier.
De Hyundai Ioniq 6 is nog niet zo populair als de Ioniq 5, maar doet het prima, zeker op de lange afstand.
Kia EV6
Kia was met zijn eerste elektrische Kia Niro zijn tijd ver vooruit, en met de EV6 verdubbelden de Koreanen de inzet. Het is een fantastische elektrische auto als we kijken naar rijeigenschappen, bereik en laadsnelheid, helemaal als je de prijs in ogenschouw neemt. Het multimediasysteem is bovendien snel en modern, en zijn ergonomie is uitstekend. Het enige grote nadeel is dat hij voor lange mensen wat aan de krappe kant is. En voor veel comfort kun je beter bij Hyundai shoppen. De auto is onlangs gefacelift en kreeg vergelijkbare technische updates als neef Ioniq 5 van Hyundai. Zo maakt het 58-kWh accupakket plaats voor een 63-kWh exemplaar en maakt de 77-kWh accu plaats voor een variant met 84 kWh aan opslagcapaciteiter. Deze hebben respectievelijk 170 en 230 pk op de achterwielen. De grote accu is er ook met vierwielaandrijving, wat meer vermogen betekent: 325 pk. De papieren actieradius is 428 km voor de 58 kWh en 560 km voor de grotere accu. Voor liefhebbers was er voor de facelift ook ook een supersnelle GT-versie met 585 pk, wat een circuitwaardige sportuitvoering was. Na de facelift is deze dikke Kia vooralsnog niet te bestellen.
Snelladen kan in de EV6 dankzij een 800 volt systeem tot een knappe 258 kW. Wij testten voor de facelift de 230 pk/77-kWh versie met 11 graden op 19,1 kWh/100 km en 395 km bereik, maar testen de vernieuwde Kia binnenkort uitgebreid in Nederland. De auto concurreert met de Polestar 2 en de Tesla Model Y, maar ook met modellen als de Xpeng G6, Volkswagen ID4 en Skoda Enyaq. Hier vind je alle informatie over de Kia EV6.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker of ben je op zoek naar een gebruikte Kia EV6, kijk dan in ons aanbod hier.
Kia overtrof zichzelf met deze EV6.
Tesla Model Y
Meerdere malen de beste verkochte elektrische auto van zowel Nederland en Europa, en het eerste kwartaal van 2023 zelfs ter wereld. Niet onterecht, want de Model Y doet alles goed. Rijden, ruimte en actieradius/verbruik, het is allemaal top, net als het snelladen, de software en de gebruiksvriendelijkheid. Het interieur is relatief eenvoudig. Verwacht geen extreem comfort, maar de auto is redelijk afgewerkt en als het gaat om prijs-kwaliteitverhouding is Tesla op EV-gebied nog altijd onverslaanbaar. Ook interessant: voor een meerprijs van €2.500 is een nieuwe Tesla Model Y nu met zeven stoelen verkrijgbaar. Uiteraard gaat er dan wel bagageruimte verloren. Achter de derde zitrij is er 363 liter beschikbaar, met de zitrij neergeklapt komt de bagageruimte uit op 753 liter. Ter vergelijking; de Tesla Model Y biedt normaal gesproken 854 liter ruimte.
De basisversie heeft achterwielaandrijving en 347 pk met een 60-kWh accu, de long range heeft een grotere accu: 82 kWh. Die is er ook weer als AWD (vierwielaandrijving) met twee elektromotoren, goed voor 441 pk. Je hebt ook nog een snelle Performance-uitvoering. Die is vrij stug, maar met 562 pk vooral erg snel. Ook deze variant heeft de 82-kWh accu. Snelladen kan tot 250 kW voor de grotere accu's; de basisversie gaat tot 170 kW. Wij testten de instapper op 18,9 kWh/100 km bij 11 graden, met een actieradius van 305 km. Ook reden we eerder een Performance-versie bij 20 graden Celsius, die kwam 514 km ver met een verbruik van 19,7 kWh/100 km. De Model Y concurreert met de Ford Mustang Mach-E, De Volvo (X)C40, de Volkswagen ID5 en de Polestar 2. De uitgebreide facelift die de Model 3 heeft gehad, zit er voor de model Y uiteraard ook aan te komen. Die facelift hadden we in de voorbije zomer al verwacht, maar het wordt nu definitief 2025. Hier vind je alle informatie over de Tesla Model Y.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker. Ben je op zoek naar een gebruikte Tesla Model Y, kijk dan in ons aanbod hier.
De Tesla Model Y is overal ter wereld een verkoopsucces.
Volkswagen ID7
Met de ID7 gaat Volkswagen nadrukkelijk een stap verder dan met de ID3 en ID4. Het is feitelijk een elektrische Passat, maar staat op een heel andere technische basis. De ID7 is uitgerust met een lange reeks technische innovaties die het rijden veiliger en eenvoudiger maken, waaronder autonoom in- en uitparkeren. Je krijgt altijd 286 pk met een 77-kWh accu, al zitten er sterkere versies in de pijplijn. De auto scoort erg goed met zijn onderstel. Volkswagen zet met de grote en zware ID7 nadrukkelijk in op comfort en dat werkt erg prettig. Wij realiseerden een verbruik van 17,5 kWh/100 km, goed voor een actieradius van 440 km. Snelladen kan tot 175 kW, wat voor dit segment keurig is. Het ruimteaanbod van de auto is prima en de cockpit bevalt ons stukken beter dan die van eerdere ID-modellen door de goede bediening. Het is Volkswagens beste EV tot nu toe. Ook fijn: als ID7 Tourer is hij er ook als stationwagon. De komst van de snellere GTX voegde wat ons betreft weinig toe; het extra vermogen is fijn maar geen noodzaak, en echt sportief is hij niet. Dat hij als enige ID7 vierwielaandrijving heeft, is wellicht voor sommige kopers een doorslaggevende factor in het aankooproces. Belangrijker is dat de GTX een grotere accu heeft: 91 kWh. Het merk maakte deze nieuwe accu per direct ook verkrijgbaar voor de zuinigere achterwielaangedreven ID7 en noemt deze dan Pro S. De opgegeven actieradius voor deze auto gaat naar een verbluffende 709 kilometer en dát voegt wel iets toe! Elektrische stationwagons zijn nog altijd zeldzaam. Hij concurreert met de Tesla Model 3 en de BMW i4, en wellicht tevens met goedkopere versies van de BMW i5 Touring en nieuwe Audi A6 Avant e-tron. Hier vind je alle informatie over de Volkswagen ID7.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker of ben je op zoek naar een gebruikte Volkswagen ID7, kijk dan in ons aanbod hier.
De ID7 scoorde in een vergelijking een gelijkspel tegen een Model 3, wat niemand eerder lukte.
XPeng G9
Na een valse start met de P5 kwam Xpeng met de opvallend goede G6 als revanche. De auto bleek een winnaar en hoorde meteen top de top als het gaat op Chinese auto's. De grotere G9 bleek vervolgens van eenzelfde niveau. De auto biedt het modernste op techniek gebied met een 800 volt ssyteem en moderne accu's, maar rijdt ook fijn en is erg ruim. Bovendien ziet het er vanbinnen allemaal erg netjes uit, met hypermoderne en snelle multimediasystemen. Net als Tesla is Xpeng in basis een softwarefabrikant en dat is te merken. En dat voor een opvallend gunstige prijs. Relatief gezien dan, want 60.000 euro is natuurlijk altijd veel geld. Maar de hoeveelheid auto die je er voor krijgt is wel een probleem voor Europese fabrikanten. Hij is er met twee accu's: 75 en 95 kWh. In basis is hij achterwielaangedreven en heeft hij 313 pk, de grote accu is er ook met vierwielaandrijving en een forse 551 pk. Dynamisch is de auto niet en de RWD-varianten zullen voor de meeste mensen genoeg kracht hebben. Snelladen kan tot een forse 300kW dankzij het 800 volt systeem. Wij testen de kleine accu in koude omstandigheden en kwamen tot een verbruik van 18,0 kWh/100 km, niet verkeerd voor een auto van dit formaat in het koude najaar. De actieradius was daarmee 420 kilometer. In de lente zal daar flink wat bijkomen. Hij concurreert met auto's als de Cupra Tavascan, de Audi Q6 en de Volkswagen ID4.
Hier vind je alle info over de Xpeng G9.
Voor de private-leasetarieven kun je terecht in onze private-leasevergelijker of ben je op zoek naar een gebruikte Xpeng G9, kijk dan in ons aanbod hier.
De Xpeng G9 biedt veel meer auto voor zijn geld dan directe concurrenten.
Zeekr 001
Een van de grootste verrassingen uit China tot nu toe. Althans, een beetje uit China en een beetje uit Zweden. Want het merk is dan wel onderdeel van de Geely-groep (net als Volvo, Lotus, Polestar en de helft van Smart) het presenteert zich nadrukkelijk als 'ontworpen in Zweden.' Wat weer wat anders is dan Zweeds. Hoe het ook zij, de 001 maakte bij de eerste kennismaking een verpletterende indruk. Bij een langer samenzijn in Nederland werd dat nog eens bevestigd. De auto rijdt geweldig, is ruim, heeft een prachtig interieur en mag inderdaad roepen dat het wil concurrenten met Audi en Porsche. Niet dat het merk meteen zó goed is, maar de 001 kost een fractie van de modellen die hij op het oog heeft, zoals de nieuwe Audi A6 en Porsche Macan. Voor nog geen €70.000 heb je de dikste versie met 550 pk en een accu van 100 kWh. Wat betreft luxe aan boord kom je dat weinig te kort en de multimedia is hypermodern. De instapper begint net onder de €60.000. Deze heeft dezelfde accu met 100 kWh, maar met enkel achterwielaandrijving: 272 pk. Zuinig is hij niet, in de 4WD-versie kwamen we tot 23,9 kWh/100 km, maar door de grote accu kom je dan nog 430 kilometer ver. Ook stoorden we ons aan de overactieve veiligheidsystemen. Evengoed kost de auto net zoveel als modellen die één of twee segmenten lager zitten. Bijzonder indrukwekkend. Snelladen kan tot 200 kW, een nette score. Hier vind je alle informatie over de Zeekr 001.
Ben je op zoek naar een gebruikte Zeekr 001, kijk dan in ons aanbod hier.
Een van de grootste verrassingen van alle nieuwkomers: de Zeekr 001.
Om het overzichtelijk te houden, maken we een verdeling op prijzen. Zo krijg je een goed beeld wat de beste elektrische auto’s van 2024 zijn. Alleen auto’s die we in Nederland aan een uitgebreide test hebben onderworpen zodat we bereik en verbruik kunnen melden, komen voor de lijst in aanmerking. Daarom zie je de nieuwste modellen, waarin we enkel een korte eerste rijtest hebben gedaan niet in deze lijsten staan. Verder kijken we naar de vanafprijs, want veel auto’s hebben duurdere en goedkopere versies die mogelijk in twee prijscategorieën thuishoren. Maar we moeten ergens de grens trekken. Bovendien moet je voor het genoemde geld daadwerkelijk de auto de showroom uit kunnen rijden: een model met een vanafprijs van €44.995 doet daarom niet mee voor de ‘tot €45.000-rubriek'. Per prijscategorie vind je de top vijf (soms meer) op alfabetische volgorde. Deze lijst wordt door het jaar heen bijgewerkt.
Check hier de beste elektrische auto's tot €35.000
Check hier de beste elektrische auto's tot €45.000
Check hier de beste elektrische auto's vanaf €65.000
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 6 Connect 77.4 kWh / Incl. €10.000,- Voorraadvoordeel / Rijklaarprijs / Direct Leverbaar /
- 2025
- 5 km

Hyundai Ioniq 6 Connect 77 kWh | Adaptive Cruise control | Navigatiesysteem met live services | Rijklaarprijs! |
- 2023
- 13.621 km

Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh 229pk RWD Connect
- 2024
- 7.940 km
Lees ook
Hyundai Ioniq 6 N: klaar om Tesla Model 3 Performance te jennen
Waarom Tesla in Noorwegen juist ontzettend veel meer auto's verkocht
Praktijkervaring Volkswagen ID7: ID-topmodel kan het wel
Nieuwe elektrische Kia rond de €45.000: EV3, Niro EV of EV6?
Volvo EX40 en EC40 nu ook als Twin Motor
Lezersreacties (322) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.