Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Tschüss!

13
Tschüss!
Michiel Willebrands
  • Michiel Willebrands
  • Weblogs
25 oktober 2006 om 09:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Zondag nam de Formule 1-wereld in Sao Paulo, Brazilië, afscheid van een legende. Michael Schumacher heeft in z'n eentje meer bereikt dan alle overige huidige F1-piloten bij elkaar. Zo ongeveer elk record is in handen van de 37-jarige Duitser; van de meeste wereldtitels en overwinningen tot de meeste pole positions en WK-punten en alles wat daar tussenin zit. Je kunt niets anders dan respect hebben voor Der Michael. Het moet enorm frustrerend zijn voor broer Ralf – toch alles behalve een beroerd coureur - die nooit in de schaduw heeft kunnen staan van z'n grote broer. Duitsland moet na het vertrek van Schumi een nieuwe held omarmen en dat zal niet meevallen. Ralf is een nors stuk chagrijn en Nick Heidfeld een kleurloze middenmotor. Nico Rosberg heeft stukken meer charisma en is nog eens op een gedurfde uitspraak te betrappen maar wordt – hoewel 'ie een Duits paspoort heeft – door het publiek gezien als een Fin omdat z'n beroemde vader nu eenmaal een bekende Fin is. Ik was benieuwd hoe ik zou reageren op het afscheid van Schumacher. Of er iets van emotie zou loskomen. Ik heb 'm immers nog zien debuteren bij Jordan in 1991 en sindsdien alle hoogte- en dieptepunten meegemaakt: van z'n discutabele eerste wereldtitel bij Benneton in 1994 tot z'n laatste spectaculaire inhaalactie op Kimi Raikkonen afgelopen zondag. Schumacher was een sportman die tot het uiterste ging om z'n doel te bereiken. Dat valt te prijzen. Maar meerdere malen ging hij op cruciale momenten over de sportieve grens waardoor hij nooit de status van een echte held heeft gekregen, hoe indrukwekkend z'n staat van dienst en erelijst ook moge zijn. Coureurs met een kleiner palmares zijn de geschiedenis ingegaan als grotere helden. Schumacher heeft namelijk weinig tot geen geen charisma en er hangt een arrogant, koel sfeertje om hem heen. Soms twijfelde je wel eens of hij niet in een laboratorium in elkaar was gezet; een soort bionic man. Heel soms vertoonde hij sporen van emotie, zoals het moment dat hij het pole position-record van Ayrton Senna had verbroken. Maar dan nóg vroeg ik me af of de tranen niet geënsceneerd waren. Het deed me dus zondag niet zoveel, dat afscheid. Ik had gehoopt dat Schumacher nog een ultieme truc uit de hoge hoed zou toveren waardoor hij op miraculeuze wijze tóch z'n achtste wereldtitel zou behalen. Een vroege lekke band gooide roet in het eten waardoor Fernando Alonso op z'n gemakje z'n tweede kampioenschapsbeker kon gaan ophalen. Tekenend voor Schumacher was de wijze waarop hij zich na deze tegenslag toch nog van de laatste naar de vierde plaats terugknokte in de wedstrijd. Opgeven is nooit een optie voor hem geweest. Maar sympathie kweken, nee, dat was niet z'n sterkste kant. Wellicht dat geraniums kweken hem beter afgaat. Benieuwd waar we 'm gaan terugzien, Der Michael. correctie: Schumacher barstte in 2000 tijdens de persconferentie na de GP van Monza in snikken uit toen hij het aantal (41) overwinningen (en dus niet het aantal pole positions (65), dat gebeurde pas dit jaar) van Senna evenaarde. (MW)
Michiel Willebrands

Michiel Willebrands

Coördinator AutoWeek Classics

Begin 2001 binnengekomen als stagiair, aan het einde van de stage ‘blijven hangen’ en een maand of vier op de eindredactie gewerkt. Daarna doorgeschoven naar de schrijvende redactie, waar ik – naast het maken van tests - samen met Damiaan Hage en later Stéphan Vermeulen verantwoordelijk was voor de invulling van het Journaal. In 2006 kreeg ik de Occasion-rubriek onder mijn hoede – naar mijn bescheiden mening de leukste pagina’s van AutoWeek! In 2012 weer teruggekeerd op de newsdesk en sinds 2016 verantwoordelijk voor AutoWeek Classics.   HOBBY’S: Muziek, gitaarspelen, autosport, fotografie, reizen en natuurlijk auto’s.   EERSTE AUTO: Lancia Thema 2.0 ie uit 1990   DROOM: Een roadtrip van een jaar door de VS met een Chevrolet Impala uit 1967.   EIGENAARDIGHEDEN: Ongetwijfeld, het benoemen ervan laat ik aan anderen over.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
13 Bekijk reacties

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Michiel WillebrandsLaatste blogs vanMichiel Willebrands

  • Weblogs
    Half-autonoom

    Half-autonoom

    44
    • 28 december 2015
  • Weblogs
    Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

    Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

    80
    • 1 december 2015
  • Weblogs
    Veyronmoe

    Veyronmoe

    66
    • 11 april 2013
  • Weblogs
    In de provincie snappen ze het

    In de provincie snappen ze het

    81
    • 4 december 2012
  • Weblogs
    BMW schudt Audi en Mercedes wakker

    BMW schudt Audi en Mercedes wakker

    50
    • 22 oktober 2012

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden