Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Veyronmoe

66
Veyronmoe
VeyronmoeVeyronmoeVeyronmoeVeyronmoeVeyronmoeVeyronmoeVeyronmoe
Michiel Willebrands
  • Michiel Willebrands
  • Weblogs
11 april 2013 om 16:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De Bugatti Veyron en ik, we zijn nooit vrienden geworden. Ik weet niet wat het is met die auto maar vanaf de eerste kennismaking vond ik het al een totaal overbodig, megalomaan apparaat dat weinig sympathie bij me opwekte. Dat heeft er denk ik vooral mee te maken dat het uit de degelijke, doordachte Duitse koker van Volkswagen komt en niet het resultaat was van jarenlang geploeter in een vervallen loods op een druilerig industrieterrein aan de rand van Sheffield. Of het levenswerk van een charismatische Siciliaan die z'n manuren heimelijk financierde met een illegaal naaiatelier in een oude wijnkelder in Palermo. De Veyron is een Gründliche Duitse reïncarnatie van een ooit passioneel Italiaans, excuus, Frans merk en vakkundig ontdaan van de charme en magie die om een auto als de Veyron heen hoort te zweven.

Hoe bewonderenswaardig het ook zou moeten zijn dat de Veyron een V16 aan boord heeft; dat blok is zó uitgebreid getest en alles zit zó degelijk in elkaar, de romantiek is ver te zoeken. Dat-ie dik over de 400 km/h loopt, zegt me ook niet zo veel. Volgens James May, die ik laatst sprak over zijn Veyron-ervaring, activeer je met je rechtervoet 'het R&D-centrum van Volkswagen' – hard rijden in deze auto is bijna gemakkelijk geworden.

Klinkt bovenstaand verhaal afgunstig? Zo is het absoluut niet bedoeld. Ik kan voor de gemiddelde supercar sympathie, bewondering of respect opbrengen, afhankelijk van merk en model. Ik vind ze mooi, minder geslaagd of lelijk maar ik vind er in ieder geval iets van. Voor de Veyron heb ik vanaf het begin niets gevoeld, de auto – hoe spectaculair de specificaties ook zijn – laat me koud. En wat helemaal niet helpt om dat beeld te veranderen, is de continue stroom aan actiemodellen van de auto. In Genève hadden ze er weer eentje meegezeuld, in New York volgens mij ook (we hebben er niet eens melding meer van gemaakt) en het lijkt me sterk als we er straks op de beurs van Shanghai niet wéér eentje tegenkomen. Ben ik een romantische ziel die de Veyron niet snapt of hebben meer mensen last van chronische Veyronmoeheid?

Michiel Willebrands

Michiel Willebrands

Coördinator AutoWeek Classics

Begin 2001 binnengekomen als stagiair, aan het einde van de stage ‘blijven hangen’ en een maand of vier op de eindredactie gewerkt. Daarna doorgeschoven naar de schrijvende redactie, waar ik – naast het maken van tests - samen met Damiaan Hage en later Stéphan Vermeulen verantwoordelijk was voor de invulling van het Journaal. In 2006 kreeg ik de Occasion-rubriek onder mijn hoede – naar mijn bescheiden mening de leukste pagina’s van AutoWeek! In 2012 weer teruggekeerd op de newsdesk en sinds 2016 verantwoordelijk voor AutoWeek Classics.   HOBBY’S: Muziek, gitaarspelen, autosport, fotografie, reizen en natuurlijk auto’s.   EERSTE AUTO: Lancia Thema 2.0 ie uit 1990   DROOM: Een roadtrip van een jaar door de VS met een Chevrolet Impala uit 1967.   EIGENAARDIGHEDEN: Ongetwijfeld, het benoemen ervan laat ik aan anderen over.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
66 Bekijk reacties

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Michiel WillebrandsLaatste blogs vanMichiel Willebrands

  • Weblogs
    Half-autonoom

    Half-autonoom

    44
    • 28 december 2015
  • Weblogs
    Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

    Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

    80
    • 1 december 2015
  • Weblogs
    Veyronmoe

    Veyronmoe

    66
    • 11 april 2013
  • Weblogs
    In de provincie snappen ze het

    In de provincie snappen ze het

    81
    • 4 december 2012
  • Weblogs
    BMW schudt Audi en Mercedes wakker

    BMW schudt Audi en Mercedes wakker

    50
    • 22 oktober 2012

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden