Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

80
Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing
Michiel Willebrands
  • Michiel Willebrands
  • Weblogs
1 december 2015 om 16:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Onlangs zag ik op Twitter een poll van Bovag voorbijkomen, met de volgende vraag: Ik betaal liever een bedrag per kilometer autorijden dan een vast bedrag aan wegenbelasting. De uitkomst is, in mijn ogen, opmerkelijk: maar liefst 69% is voorstander van kilometerbeprijzing. En dat dan in ruil voor de afschaffing van wegenbelasting, zoals hier wordt gesteld. En in de tijd dat deze vorm van belastingheffing veel ter sprake kwam, zou ook de bpm worden afgeschaft. Onder het motto: betalen voor gebruik in plaats van voor bezit. Leuk voor hen die een nieuwe auto kopen. Mensen die al een auto hebben of die een occasion kopen, worden niet zoveel wijzer van het afschaffen van de bpm. Bovendien moet dat stapsgewijs gebeuren, anders is de schade voor de restwaarde van het huidige wagenpark te groot. Maar waar je je meer zorgen over moet maken, is over het betalen per kilometer. Want als dat namelijk de geldstroom die de wegenbelasting en de bpm genereren moet vervangen, ga je al snel richting de 12 cent per kilometer. Iemand die 13.000 km per jaar rijdt (het gemiddelde in Nederland) is dan per jaar al 1.560 euro aan kilometerkosten kwijt. Maar let op: de voorstanders willen ook een spitstarief. Want de kilometerbeprijzing wordt gezien als een effectief middel tegen files. Ofwel: wil je bijvoorbeeld 's ochtends tussen 07:00 en 10:00 rijden, dan kost dat extra. Of 's middags tussen 15:00 en 18:00. Daarmee is de weg vrij voor het zakelijk verkeer, tenzij je bereid bent dieper in de buidel te tasten. Daarnaast zal het waarschijnlijk zo zijn, dat de prijs per kilometer samenhangt met de CO2-uitstoot van het voertuig in kwestie, zoals dat nu bij de bpm het geval is. Dus voor hen die denken straks wegenbelastingvrij in een 'dikke' auto te kunnen rijden: dat betaal je vervolgens ruimschoots terug in de vorm van een hogere kilometerheffing. Ook andere partijen zien kilometerheffing wel zitten. Zo stelde OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) dat Nederland moet heroverwegen om kilometerheffing in te voeren. Anders wordt het voor Nederland lastig om in de in 2013 internationaal afgesproken milieudoelstellingen te realiseren. Milieudefensie is eveneens voorstander. Dus als de kilometerheffing wordt ingezet om milieudoelstellingen te halen, dan lijkt het mij voor de hand liggend dat autorijden duurder wordt, om daarmee het gebruik terug te dringen. Kortom, ik ben geen fan van kilometerheffing, ook al vanwege het enorme administratieapparaat dat er voor opgezet moet worden.

Michiel Willebrands

Michiel Willebrands

Coördinator AutoWeek Classics

Begin 2001 binnengekomen als stagiair, aan het einde van de stage ‘blijven hangen’ en een maand of vier op de eindredactie gewerkt. Daarna doorgeschoven naar de schrijvende redactie, waar ik – naast het maken van tests - samen met Damiaan Hage en later Stéphan Vermeulen verantwoordelijk was voor de invulling van het Journaal. In 2006 kreeg ik de Occasion-rubriek onder mijn hoede – naar mijn bescheiden mening de leukste pagina’s van AutoWeek! In 2012 weer teruggekeerd op de newsdesk en sinds 2016 verantwoordelijk voor AutoWeek Classics.   HOBBY’S: Muziek, gitaarspelen, autosport, fotografie, reizen en natuurlijk auto’s.   EERSTE AUTO: Lancia Thema 2.0 ie uit 1990   DROOM: Een roadtrip van een jaar door de VS met een Chevrolet Impala uit 1967.   EIGENAARDIGHEDEN: Ongetwijfeld, het benoemen ervan laat ik aan anderen over.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
80 Bekijk reacties

Lezersreacties (80)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Michiel WillebrandsLaatste blogs vanMichiel Willebrands

  • Weblogs
    Half-autonoom

    Half-autonoom

    44
    • 28 december 2015
  • Weblogs
    Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

    Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

    80
    • 1 december 2015
  • Weblogs
    Veyronmoe

    Veyronmoe

    66
    • 11 april 2013
  • Weblogs
    In de provincie snappen ze het

    In de provincie snappen ze het

    81
    • 4 december 2012
  • Weblogs
    BMW schudt Audi en Mercedes wakker

    BMW schudt Audi en Mercedes wakker

    50
    • 22 oktober 2012

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (47)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden