Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

BMW schudt Audi en Mercedes wakker

50
BMW schudt Audi en Mercedes wakker
Michiel Willebrands
  • Michiel Willebrands
  • Weblogs
22 oktober 2012 om 15:34
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Het was weer een ouderwets mooi raceweekend. Mooi omdat landgenoot Robin Frijns voor het derde jaar op rij kampioen werd in evenzoveel raceklasses (Formule BMW, Formule Renault Eurocup 2.0 en Renault World Series 3.5), mooi omdat hij het tot de laatste race spannend hield, mooi omdat hij kampioen werd door concurrent Jules Bianchi op een cruciaal moment een professioneel zetje te geven richting grindbak – wat getuigt van een voor de Formule1 noodzakelijke killermentaliteit – en mooi omdat hij straks bij zowel Sauber als Red Bull mag laten zien wat hij waard is in een F1-auto.

Mooi was ook de ontknoping van de DTM. Dat BMW na een afwezigheid van 20 jaar gewoon eventjes de titel wegkaapt voor de ervaren raceneuzen van Mercedes en Audi is op z'n minst verrassend. Maar het roept ook wel een paar vragen op. Zoals 'zijn zij nou zo goed of is de rest zo slecht?' Hoe kan het dat een debutant meteen kampioen wordt? Audi en Mercedes zijn toch al eventjes bezig in dit hoogstaande kampioenschap; aanhaken en een incidenteel dagsuccesje, daar zou BMW vooraf voor hebben getekend. Nu zijn ze daar in München natuurlijk wel wat gewend qua racerij maar een DTM-auto vanaf de grond opbouwen en vervolgens meteen de concurrentie je hielen laten zien, dat is buitengewoon knap. Of zouden Audi en Mercedes onder een hoedje hebben gespeeld en BMW opzettelijk richting overwinningen en de uiteindelijke titel hebben gemanoeuvreerd? Zoals er in voorgaande jaren ook gefluisterd werd dat Audi en Mercedes elkaar zo nu en dan een titel toeschoven? Je hebt elkaar immers nodig in een kampioenschap dat bestaat uit slechts twee merken, dan is het niet leuk als altijd dezelfde wint want dan haakt de ander uiteindelijk af.

Toch denk ik dat BMW z'n zaakjes simpelweg goed voor elkaar heeft – want anders had Opel een jaar of wat geleden ook wel een keer kampioen 'mogen' worden - en dat de andere twee zich gewoon lelijk hebben verkeken op de kwaliteiten van hun Duitse vrienden, wellicht nonchalant en blase geraakt door de ouwe jongens krentenbrood-tijden waaraan afgelopen weekend een bruut einde werd gemaakt door Bruno Spengler. Reken erop dat de leute in Stuttgart en Ingolstadt wakker zijn geschud door de collega's uit München. De messen zullen scherper worden geslepen dan ooit; ik vind het komende seizoen nu al leuk.

Michiel Willebrands

Michiel Willebrands

Coördinator AutoWeek Classics

Begin 2001 binnengekomen als stagiair, aan het einde van de stage ‘blijven hangen’ en een maand of vier op de eindredactie gewerkt. Daarna doorgeschoven naar de schrijvende redactie, waar ik – naast het maken van tests - samen met Damiaan Hage en later Stéphan Vermeulen verantwoordelijk was voor de invulling van het Journaal. In 2006 kreeg ik de Occasion-rubriek onder mijn hoede – naar mijn bescheiden mening de leukste pagina’s van AutoWeek! In 2012 weer teruggekeerd op de newsdesk en sinds 2016 verantwoordelijk voor AutoWeek Classics.   HOBBY’S: Muziek, gitaarspelen, autosport, fotografie, reizen en natuurlijk auto’s.   EERSTE AUTO: Lancia Thema 2.0 ie uit 1990   DROOM: Een roadtrip van een jaar door de VS met een Chevrolet Impala uit 1967.   EIGENAARDIGHEDEN: Ongetwijfeld, het benoemen ervan laat ik aan anderen over.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
50 Bekijk reacties

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Michiel WillebrandsLaatste blogs vanMichiel Willebrands

  • Weblogs
    Half-autonoom

    Half-autonoom

    44
    • 28 december 2015
  • Weblogs
    Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

    Waarom je je zorgen moet maken over kilometerheffing

    80
    • 1 december 2015
  • Weblogs
    Veyronmoe

    Veyronmoe

    66
    • 11 april 2013
  • Weblogs
    In de provincie snappen ze het

    In de provincie snappen ze het

    81
    • 4 december 2012
  • Weblogs
    BMW schudt Audi en Mercedes wakker

    BMW schudt Audi en Mercedes wakker

    50
    • 22 oktober 2012

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (45)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden