R8 versus Gallardo
Hier op de redactie ben ik zo'n beetje de enige die de Audi R8 níet mooi vindt. Dat-ie met z'n lage, brede sportwagengestalte bijzonder imponerend is, staat buiten kijf. Maar wat mij betreft zijn veel details over de top. Zoals de witte led's aan de onderkant van de koplampen, die niet zouden misstaan in de jaarlijkse kerstboom van het Amsterdamse Magna Plaza. Of op de Essen Motorshow. Ook voor de Smart-achtige panelen achter de portieren kan ik niet echt warm lopen, evenals voor de lamellen die de luchtgaten in de voor- en achterbumper 'sieren'. Nee, doe mij maar wat meer strakke, tijdloze vormen.
Ik moet toegeven dat ik hierdoor enigszins bevooroordeeld aan een test begon tussen de R8 en de auto waarvan hij is afgeleid, de Lamborghini Gallardo. Niet echt eerlijk natuurlijk, dat vooroordeel. Want laten we wel zijn, uiterlijk zegt niets over karakter. Maar goed, wij zijn ook maar mensen.
Voorafgaand aan de test vroeg ik me met name af wat Audi nog toe wil voegen aan de Lambo. De R8 wordt immers gepositioneerd als een allround supersportwagen, maar dat is zijn Italiaanse evenknie ook al.
Na een dag rijden, filmen en fotograferen op het circuit van Zandvoort heb ik het antwoord gevonden. Zonder de hele conclusie weg te geven, kan ik u vertellen dat de Audi R8 zich tot een zeer fijne, uitgebalanceerde speelauto heeft ontpopt, die me werkelijk totaal heeft verrast. Als u het hele verhaal wil lezen, koop dan GTO nummer 3, die vanaf 21 juni in de winkel ligt. U wilt alvast een voorproefje? Bekijk dan het bijgevoegde filmpje!
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Lees ook
Weblog Bas - De neergang van Stellantis
Koenigsegg Sadair's Spear is de snelste op heuvelklim Goodwood

Tesla Model 3 Long Range RWD (2025)
De Datsun 240Z daagde zelfs de Porsche 911 uit, hoe liggen de verhoudingen 50 jaar later?
