Laagvliegers

PAL V
De vliegende auto, die is weer helemaal actueel. Op 26 juli komen de 'Fantastic Four' naar de Nederlandse bioscopen die in een vliegende Dodge over het scherm zullen zweven; de vliegende Carver van de firma PAL-V is volop in ontwikkeling en in Esquire van deze maand zegt Spyker-ontwerper Maarten de Bruijn ook al met 'Iets vliegends' bezig te zijn. Maar het idee van een vliegende auto is al bijna zo oud als de vliegmachine zelf. Al decennia duiken er futuristische ontwerpen op van vliegende drie- en vierwielers, maar in de praktijk werd het nooit wat. Ondanks serieuze bemoeienis van partijen als Boeing, Ford en NASA trouwens, die decennia geleden al plannen maakten. De namen van de voertuigen die ontwikkelt werden laten er geen twijfel over bestaan: Waterman Arrowbile, Fulton Airphibian, Stout Skycar en Taylor Aerocar bijvoorbeeld. Die laatste was geinig qua concept: een piepklein wagentje die standaard met een forse trailer kwam. Daarin bevonden zich de vleugels, die je er op een vliegveldje in de buurt aan kon haken. Het werkte echt, maar was natuurlijk verre van praktisch. En ook de Convaircar is een vermelding waard. Dit was een echte auto (vier zitplaatsen; kunststoffen carrosserie; 16,5 pk Crosley-motor) waarop een soort vliegtuigje kon worden gemonteerd en hij het luchtruim in kon. Nadat er in november 1947 eentje serieus crashte werd het stil rond de Convaircar. Ben benieuwd hoe dat met de huidige plannenmakers zit, want naast PAL-V Europe BV zijn er nog genoeg bedrijven mee bezig.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.