De revival van de W124

Mercedes-Benz W124 taxi
Het is niet best gesteld met het Amsterdamse taxi-wagenpark. In plaats van om de zoveel jaar of kilometer op een nieuwer model over te stappen, lijkt in de hoofdstad het omgekeerde het geval. De kans dat je als klant in het centrum wordt vervoerd in de nieuwste Mercedes E-klasse (voor kenners: de W211) is aanzienlijk kleiner dan dat er een afgetrapte W124 (voor niet-kenners: da's de interne aanduiding voor de E-klasse die dienst deed tussen 1984 en 1995) voor je klaar staat. Onder het motto 'het is toch een Mercedes?' lijkt het niet uit te maken in wat voor staat zo'n dertiendehands W124 verkeert. Taxibordje erop en klaar.
De Mercedes-ster is blijkbaar heilig; liever een opgelapte E-klasse dan een nieuwe, pak 'm beet, Hyundai Sonata. De kwaliteiten van de W124 stel ik niet ter discussie, dát was nog eens een goeie E-klasse. Maar op een gegeven moment is het beste er toch wel af en zou elke zichzelf respecterende taxichauffeur zich moeten afvragen of je in zo'n opgewarmd lijk nog wel klanten moet vervoeren.
Ik zal me verder niet mengen in de achterliggende discussies die aan de opmars van de W124 ten grondslag liggen, voor je het weet breekt er weer een taxi-oorlog uit en dat wil ik niet op m'n geweten hebben. Laat staan dat ik alle taxichauffeurs over een kam wil scheren. Er is helaas gewoon een groot verschil in kwaliteit; niet alleen van het type auto maar ook van topografische kennis en klantvriendelijkheid van de chauffeurs. Maar dat is wéér een andere discussie...

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.