De dorpsgarage

boschebol
Ik wist niet dat het nog bestond in goedkope-tweedehands-auto-land; service with a smile. Nadat een vriend van me bijkans tot wanhoop werd gedreven door een louche industrieterreinhandelaar die bij het woord 'coulance' waarschijnlijk aan een Franse badplaats dacht, was hij het zat. Hij gaf z'n vaalrode Citroën ZX – die met garantie tot het hek - een schop en zette z'n zinnen op een Audi 80. De eisen waren even simpel als bijkans onmogelijk; goed onderhouden, vanbinnen en vanbuiten smetteloos, weinig kilometers en dat allemaal 'voor weinig'. Op het internet vonden we een kwartet 80's, die zich toevallig allemaal concentreerden in het Brabantse land. Dat er op de fameuze Brabantse gezelligheid en goedmoedigheid boven de rivieren vaak met Randstedelijke arrogantie wordt neergekeken, blijkt al snel compleet misplaatst. Het is vriendelijkheid en beleefdheid troef, ook al komen we slechts winkelen voor een oude Audi die niet meer dan drie mille mag kosten. Bij de derde garage is het raak; een mooie donkergroene 80 met nagenoeg smetteloos plaatwerk en interieur wordt aangeboden voor minder dan 2.300 euro. Er staat 190.000 op de klok. "De vorige eigenaar woonde hier in het dorp en heeft 'm onlangs ingeruild voor een A4", luidt het commentaar van de gezellig babbelende garagehouder. We twijfelen er geen moment aan. Een proefrit brengt geen rare dingen aan het licht, de 'bonk' die we rechtsvoor horen bij scherp insturen blijkt geen gare aandrijfas maar een niet goed vastgezette accu te zijn. Het vertrouwen is gewekt, de koop snel geregeld. Alle kleine puntjes, zoals het gebarsten glas van de buitenspiegel, zullen worden verholpen. Er zal een nieuwe distributieriem worden gemonteerd en er wordt zelfs zes maanden Bovag-garantie gegeven, ondanks dat de Audi veel minder kost dan de 4.500 euro die geldt als Bovag-ondergrens. Een week later staat de 80 te glimmen als ware het een nieuw exemplaar. Alle afspraken zijn nagekomen, de auto wordt op naam gezet, alle papieren keurig in een splinternieuw mapje gestopt en er wordt ook nog even een jaar mobiliteitsgarantie bij gedaan. In onze aangeleerde, maar misplaatste argwaan wachten we nog steeds op de 'catch', die achterwege blijft. Deze man heeft écht hart voor z'n zaak en écht aandacht voor de klant, ook al komt 'ie voor een twaalf jaar oude Audi. "Als er wat is, dan bel je maar." Ik wist niet dat het nog bestond, zulke service. Leve de dorpsgarage!

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.