Zomerbandentest Sport 2020
245/35R19 voor, 265/35R19 achter
- AutoBild
- Bandentest
Het aanbod van brede banden voor sportieve auto’s neemt jaarlijks toe, zodat de keuze er niet eenvoudiger op wordt. Met deze vergelijkende test van de maten 245/35R19 en 265/35R19 denken we de keuzestress op zijn minst te kunnen verkleinen.
Liefhebbers van sportief rijden kijken bij de aanschaf van een auto natuurlijk extra goed naar de onderstelkwaliteiten. Maar hoe de technici van de autofabrikanten ook hun best doen, banden kunnen de rijeigenschappen maken of breken. Dat geldt des te meer voor sportievelingen met een hightech onderstel, zoals de Mercedes-AMG C63 die we bij deze bandentest hebben gebruikt. Bij een dergelijke auto vallen zelfs de kleinste verschillen met betrekking tot de banden extra op. Al tijdens het opwarmen van de banden op de hogesnelheids-oval Uvalde in Texas wordt bij de subjectieve beoordeling van het instuurgedrag en de stuurreacties het kaf van het koren gescheiden.
Zo reageert de vooras van de snelle C-klasse nóg directer met de banden van Michelin en Continental. Ook is de feedback perfect en worden stuurbevelen onmiddellijk uitgevoerd. In samenspel met de twee centimeter bredere banden op de achteras wisselt de C63 met grote precisie en razendsnel van koers. Zelfs bij de gesimuleerde uitwijkmanoeuvre bij extreem hoge snelheden (130 en 160 km/h), is de auto met de banden van de genoemde merken niet van zijn stuk te brengen. Alleen de semi-slicks, Michelin Pilot Sport Cup 2 banden, die we ter referentie eveneens aan de tand hebben gevoeld, deden er nog een schepje bovenop qua rijplezier en dynamiek.
Op een nat wegdek gooit deze band echter al snel de handdoek in de ring. Dat kunnen we een semi-slickband, die oorspronkelijk voor circuitwerk is bedoeld, maar ook is aangepast voor gebruik op de openbare weg, nog wel vergeven. Er is echter geen excuus voor de teleurstellende prestaties van de band van de low-budgetfabrikant Nankang, die vanwege de ernstig tekortschietende grip op het natte wegdek en de te lange remwegen uiteindelijk op de laatste plaats eindigt. Als een band bij deze test hoog wil eindigen, moet hij hoge ogen gooien op het gebied van rijdynamiek en veiligheid. Het zou immers doodzonde zijn als je veel geld betaalt voor een sportieve auto en je bandenkeuze vervolgens roet in het eten gooit.
Conclusie
Twee banden halen dit jaar de hoogste kwalificatie 'uitstekend'. Overall winnaar is de Continental SportContact 6. Ook een uitstekende keuze is de Michelin Pilot Sport 4 S. De kwalificatie 'goed' is er voor GoogYear Eagle F1 Supersport, de Hankook Ventus S1 Evo2 en de Vredestein Ultrac Vorti.
De volledige uitslag van alle zomersportbanden met alle testresultaten zijn deze week te lezen in AutoWeek nr. 16 (15-22 april), of onderaan dit artikel digitaal verkrijgbaar.
Prijsvergelijker
Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 19 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier alle bandentests van de voorgaande jaren terug te vinden.
Zie ook:
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lees ook

BMW 550e xDrive Touring (2025)
Test: Mercedes-Maybach SL 680 – Ultieme luxe in de overdrive
Ferrari stelt komst tweede EV uit 'omdat niemand erop zit te wachten'
Chevrolet Corvette ZR1X: met dik 1.250 pk de bruutste Corvette ooit!
Chevrolet Corvette 'Zora' wordt niet subtieler
Lezersreacties (50) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.