Zo ver komt de Hyundai Ioniq Electric in de praktijk

'De WLTP-range haal ik bij zomerse temperaturen altijd'

Hyundai Ioniq Electric

De eerste Hyundai Ioniq was best bijzonder. Eén model dat je zowel als hybride, plug-in hybride of volledig elektrisch kon aanschaffen was in 2016 nog relatief zeldzaam. Inmiddels is hij al wat ouder, en is een gebruikte Ioniq Electric, zeker inclusief SEPP-subsidie, vrij aantrekkelijk geprijsd. In dit artikel ontdekken we hoe het is gesteld met zijn actieradius. 

Het is belangrijk om te weten dat niet elke Hyundai Ioniq Electric hetzelfde is. De ‘oervariant’ kreeg een 28-kWh netto (30,5 bruto) batterijpakket mee, wat na een facelift in 2019 groeide naar netto 38,3-kWh (40,4 bruto) capaciteit. Opvallend: het snellaadvermogen daalde daarmee van maximaal 70 naar een bescheiden 44 kW. Kilometervreters moeten zich daarvan terdege bewust zijn!

Zo ver kom je met 28,5 kWh 

We beginnen met het kleine batterijpakket, de versie waarover onze gebruikers de meeste reviews hebben geschreven. Direct ontstaat het beeld van een behoorlijk zuinige EV, want gemiddeld scoren rijders een verbruik van 13,4 kWh/100 km. Door het bescheiden batterijpakket levert dat geen gigantisch rijbereik op, maar met gemiddeld 213 kilometer komen de meeste berijders waar ze wezen moeten. 

Diverse berijders duiden hun gemiddelde verbruik. “In de zomer ongeveer 11,5 kWh/100 km, bij temperaturen onder nul zit dat rond 15 kWh/100 km”, schrijft een eigenaar over zijn gebruikt aangeschafte Ioniq uit 2018. Dat komt neer op een actieradius tussen de 190 en 248 kilometer. Geen unicum, zo blijkt, want een andere berijder komt zelfs nog iets verder. “Gemiddeld verbruik zomer 11 kWh/100 km en winter 13,5 kWh per 100 km”, schrijft iemand na een dikke 50.000 kilometer. Dat staat voor respectievelijk 259 en 211 kilometer bereik. 

Meer batterij, minder verbruik 

De variant met het 38,3-kWh batterijpakket ontpopt zich eveneens tot zuinigheidswonder, met een gemiddeld verbruik van 13,3 kWh/100 km. Net iets lager dan dat van zijn voorganger, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we over wat minder data beschikken. Daardoor kan het beeld iets vertekenen, maar groot zal het verschil tussen beide auto’s nooit worden. 

Dat geldt niet voor de actieradius, want de bijna 10-kWh ruimere capaciteit levert een aanzienlijke winst op in het aantal af te leggen kilometers. Gemiddeld komt de vernieuwde Ioniq Electric  288 kilometer ver, 35 procent verder dan de vorige versie. Maar er zit meer in het vat. “De WLTP-range is 311 km en dat haal ik bij zomerse temperaturen altijd gemakkelijk”, schrijft de berijder van een Ioniq Electric uit 2020, “Ook regelmatig meer ...” Het verbruik dat daarbij hoort? “Over alle 30.000 km heb ik nu een gemiddeld verbruik van 11,4 kWh/100 km, waarbij ik zeer weinig stad rijd en vooral veel provinciaal en snelweg (100 km/h).” 

Een andere berijder meldt niet alleen het verbruik van de auto, maar ook van de laadpaal. Best relevant, want elke kWh moet je immers afrekenen. “In de maand april heb ik 2.833 kilometers afgelegd. Daarbij was het afgenomen energie van de laadpaal 497 kW. Omgerekend kom ik op een verbruik van 17,5kWh/100 km. Het display van de auto geeft 14 kWh/100 km.” Het trage thuisladen, met 3 kW, levert blijkbaar een fors laadverlies van 25 procent op. 

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum