en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | Ioniq Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 1.000 km |
Eigenlijk had nu de Tesla 3 op de stoep moeten staan maar we kennen het verhaal ... TesLaat. De Outlander rolt eind dit jaar in de kansloze 22% dus wilde ik wachten met inruilen tot die andere 13.000 dat ook gaan doen. Daarom op zoek naar "inbetween" auto die het gat naar de Tesla kon dichten. Ik houd de tests van EV's goed in de gaten en de Ionic komt daar steeds heel goed uit. Dus maar eens een proefrit gaan maken en verkocht/gekocht.
We hebben wat ervaring met elektrisch rijden in de Outlander en de nog aanwezige eerste auto Passat GTE. Maar, helemaal elektrisch is het gewoon helemaal. De stilte, de acceleratie, de rust en het gemak waarmee het gaat zijn echt verbluffend. Geen versnellingen (GTE) en geen lompheid (Outlander) maakt rijden in deze auto echt leuk. Ik denk dat iedereen met een open mind zal erkennen dat na een paar dagen elektrisch rijden alles met een verbrandingsmotor een beetje aanvoelt als een old-timer.
Verbruik zonder grote concessies (alleen snelweg max 107 op de cruise control) ca. 13 kW/100 km en dat dat is 3 keer zo effeciënt als de Outlander (geen wonder) en 2 keer zo goed als de GTE. Omdat de Outlander vooral rond het huis werd ingezet lag het gemiddelde verbruik op benzine tussen de 1 en 2 l/100 km. Die deed zijn dingetje dus uiteindelijk ook best wel. Maar, met een realistische actieradius van 220 km is de Ionic een geweldige 2de auto. Voor de lange ritten die ik maak (soms 600 km op een dag) hebben we de Passat GTE maar voor kortere ritten ga ik de Ionic zeker ook zakelijk inzetten.
De Ionic heeft werkelijk alles aan boord voor een prettige reis. Zaken als leer, adaptive cruise control, goede navigatie, climate control, stuur- en stoelverwarming voor en achterin, schuifdak, etc. zorgen ervoor dat je niets tekort komt. Uiteindelijk zelfs nog iets meer luxe aan boord dan in de Passat GTE, en daarbij had ik behoorlijk wat vinkjes gezet op de accessoirelijst.
Het rijden zelf toont aan hoe goed die Koreanen kunnen schroeven. Waar de Passat op een klinkerweg hier en daar echt kraakt en piept is de Ionic gewoon stil. Ben benieuwd of dat zo blijft want anders mag VW echt wel eens de leer daar in het verre Oosten.
Kortom, de auto als tweede auto gekocht maar als de actieradius het zou toelaten zou ik 'm bijna als eerste auto inzetten. Ik ben ook erg benieuwd of ik ergens in 2019 de Tesla 3 inderdaad 20k meer waard vind. Tegen de tijd dat ik 'm krijg is het een 4 jaar oud model en moet ik over het deel boven de 50k ook nog eens 22% bijtelling gaan betalen.
En voor de EV-critici: Ik laad de auto's op met mijn 60 zonnepanelen dus geen kolencentrale.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.