Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

De stille revolutie

Elektrische occasion eGolf Ioniq Electric EV
AutoWeek 33 2020
AutoWeek 33 2020

Je leest het in AutoWeek 33 2020

Het is nog een paar jaar wachten op de gebruikte elektrische auto met een fikse actieradius; toch komt langzaam maar zeker de stroom oplaadbare occasions op gang. En misschien trekt de overheidsbonus van € 2.000 mensen over de streep om een gebruikte VW eGolf of Hyundai Ioniq Electric aan te schaffen. Eens zien of er meer argumenten zijn om over te stappen.

De pot met subsidie voor nieuwe EV’s (Electric Vehicle) mag dan leeg zijn, die voor elektrische occasions nog niet. Misschien heeft dat te maken met het huidige aanbod. Voor serieuze afstanden ben je aangewezen op een gebruikte Tesla Model S, maar die is voor de gemiddelde particuliere koper onbereikbaar. De doorsnee occasionprijs ligt rond de € 16.000 en voor dat geld koop je geen fatsoenlijke gebruikte EV. Dat wil zeggen: met een behoorlijke actieradius, want dat is altijd weer het struikelblok. En om heel eerlijk te zijn: de twee auto’s in deze test blinken op dat vlak ook niet echt uit. Bij mooi weer gaat het allemaal nog wel, maar zodra de temperaturen dalen, neemt de accucapaciteit af en blijft er van de beoogde 200 kilometer ineens een stuk minder over. En helemaal leegrijden wil je ook niet.

De elektrische auto’s met een praktijkbereik van minstens 300 kilometer zijn van recente datum en dus voorlopig nog niet tweedehands beschikbaar. En over een jaar of drie, vier zal er nog steeds een pittig prijskaartje aan hangen. Kijk maar naar dit tweetal, met hun aanschafprijs van 25 mille. Dan kun je nog zo’n mooie rekensom maken op basis van lagere onderhoudskosten, geen wegenbelasting en lagere energiekosten, maar de aanschafprijs ligt ver boven die van de gemiddelde prijs voor een occasion, ondanks de overheidssteun die er nog vanaf gaat. Het argument ‘beter voor het milieu’ weegt weliswaar ook mee – ja, totdat het de portemonnee te zwaar treft. En laten we wel wezen: voor een bedrag van rond de € 15.000 koop je een heel fatsoenlijke Golf 1.0 TSI van 2018 of een Hyundai i30 uit hetzelfde jaar, met nog geen 50.000 km op de klok.

Maakt dat de eGolf en Ioniq Electric bij voorbaat kansloos? Wij denken van niet. Beide auto’s vormen een betaalbaar alternatief voor veel duurdere, nieuwe EV’s en daarmee een prima opstap naar elektrisch rijden voor mensen die dat al lang overwegen. Het zijn in alle opzichten volwaardige auto’s en dankzij de CCS-laadpoorten die het mogelijk maken redelijk snel te laden, hoef je je in de praktijk bijna nooit zorgen te maken of je wel op je bestemming aankomt. Nu nog uit zien te vinden met welke van deze twee dat het prettigst gaat.

Verder lezen?
Het volledige artikel is beschikbaar voor slechts €1,49. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Koop artikel €1,49

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

De stille revolutie

Koop dit artikel als PDF voor slechts €1,49.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

De stille revolutie

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel

Gerelateerde forumtopics