Wat zijn de beste zomerbanden in de maat 235/55R18?

Zomerbanden voor middelgrote suv’s

Zomerbanden SUV 235/55R18 2022 openingsbeeld banden
AutoWeek 14 2022
AutoWeek 14 2022

Je leest het in AutoWeek 14 2022

Voor deze bandentest hebben we tien zomerbanden en één vierseizoenenband in de maat 235/55R18 aan de tand gevoeld. Een gangbare maat voor middenklasse SUV’s. 

Veel autobezitters wachten veel te lang met de aanschaf van zomerbanden. De beste aanbiedingen zijn er aan het begin van het wisselseizoen. Eind maart stijgen de prijzen al, omdat de vraag toeneemt. Bovendien is het aanbod al lange tijd schaars. De transportcapaciteiten zijn beperkt, daardoor onstaan er knelpunten bij de productie van grondstoffen. Zelfs afgelopen winter was de beschikbaarheid van verschillende bandenmaten al aanzienlijk minder. 

Al gauw 600 tot 700 euro

De aanschaf van nieuwe zomerbanden slaat hoe dan ook een deuk in het huishoudbudget. Want inclusief verwijderingsbijdrage en montagekosten ben je al gauw € 600 tot € 700 kwijt. De banden gaan dan gemiddeld vier tot vijf jaar mee. Maar wat is de beste keuze? De ervaring leert dat de meeste veiligheidsreserves worden geboden door de banden van de dure topmerken. Of volstaat een goedkope band uit het Verre Oosten wellicht ook? Leken kunnen het verschil nauwelijks zien, maar gelukkig kunnen wij op dat vlak uitkomst bieden. Met onze gestandaardiseerde meetprocedures en schat aan ervaring testen wij al dertig jaar banden – eigenlijk alles wat rond en zwart is. Dit jaar hebben we banden voor het snel groeiende segment van compacte SUV’s de testbaan op gestuurd. Ze passen op bestsellers als de Volkswagen Tiguan, Skoda Kodiaq en Volvo XC40. 

Dit zijn de kandidaten

  • Falken Azenis FK510 SUV
  • General Tire Grabber GT Plus
  • Goodyear EfficientGrip 2 SUV
  • Hankook Ventus S1 evo3 SUV
  • Imperial Ecosport SUV
  • Maxxis Victra Sport 5 SUV
  • Michelin Primacy 4
  • Nexen N’Fera Sport SUV
  • Pirelli Scorpion Verde
  • Toyo Proxes Comfort
  • Vierseizoenenband Goodyear Vector 4Seasons G3 SUV

De banden zijn aan diverse testonderdelen onderworpen. In deze korte onlineversie van de test lichten we de prestaties van de banden op enkele onderdelen toe. 

Onderdeel grip op gras

Op het onderdeel ‘grip op gras’ scoort de Ventus S1 evo3 van Hankook vlekkeloos. Goodyear en Michelin laten ook een goede indruk achter op het asfalt. Een beetje teleurstellend is de nieuwe Grabber GT Plus van General Tire, die ondanks zijn AT-profiel geen grote indruk maakt en vaak achterblijft ten opzichte van de standaardprofielen. De 4Seasons staat op een hoog niveau en presteert uitstekend op zand en gras, maar laat het afweten in de modder. De banden zijn verder op de ondergrondsoorten gravel, modder en zand. 

Aquaplaning en bochtaquaplaning

De Michelins Primacy 4 verliezen al bij een relatief lage snelheid het wegcontact. De banden van Falken en Toyo bieden de grootste veiligheidsreserves, samen met de vierseizoenenband.

Rijgedrag en rotonde

Op het bewaterde circuit draait het om de beste grip op nat wegdek en maximale zijdelingse acceleratie. Het veld ligt hier heel dicht bij elkaar. De specialisten voor nat wegdek komen van Falken, Toyo en Maxxis. Ze maken indruk met een stevige zijdelingse grip en een goede balans. Met de banden van General en Imperial schuift de testauto zich veel sneller de bocht uit.

Remmen 

Een rampzalig resultaat voor de lowbudgetband Imperial Ecosport SUV : zijn tien meter langere remweg betekent een restsnelheid van meer dan 40 km/u aan het einde van een file. Als je op het verkeerde vlak bespaart, komt dat je bij een noodstop duur te staan. De standaard loopvlakken van Falken en Hankook bieden de grootste veiligheidsmarges. Beide kandidaten kunnen zich gemakkelijk losmaken van de rest van het deelnemersveld. Maxxis en Pirelli komen tot stilstand op een ruime wagenlengte achter de best remmende band. Ze staan op gelijke voet met de vierseizoenenbanden.

Goodyear en Hankook zeer goed

De banden van Goodyear en Hankook laten op geen enkel testonderdeel steken vallen en delen zodoende terecht de eerste plaats. In rijdynamisch opzicht is de Falken de beste keuze, maar je moet wel wat concessies doen wat betreft de offroadkwaliteiten. Hier zie je de ranking van de bandentest en kun je de meteen kijken wat de banden kosten bij diverse aanbieders.

Prijsvergelijker

Met de AutoWeek Autobanden Prijsvergelijker bieden we je een handige tool om de scherpste aanbiedingen op zomerbanden te vinden. Op dit moment geeft de prijsvergelijker een overzicht van het volledige aanbod van 16 verschillende bandenaanbieders. Ook zijn hier de uitslagen van alle bandentests van de afgelopen 9 jaar terug te vinden.

De volledige test, de resultaten op alle testonderdelen en alle staatjes lezen? Het volledige artikel kost normaal €1,49, maar is gratis voor abonnees. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Lezersreacties (31) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.