AutoWeek 4 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 4 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Volvo
  • V70
40

Praktisch premium

Volvo V70 D3 R-Design (2011)

Er is weinig anders aan de buitenkant van een R-Design, maar des te meer vanbinnen. Ook flesjes fris kunnen erop rekenen dat ze met comfort op niveau worden vervoerd. De D3 is werkelijk een prima motor; een D5 is nog veel fijner, maar feitelijk nergens voor nodig.
  • Autotest
20 mei 2012 om 11:11
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Volvo V70 deed het nog altijd goed in de verkooplijsten van het Zweedse merk, maar toch werd het volgens de Scandinaviërs tijd voor een kleine update. Met een opgefrist uiterlijk en interieur moet de stationcar de concurrentie nu weer aankunnen.

Pas als je er zelf in rijdt, valt op hoe ontzettend vaak je een Volvo V70 tegenkomt. Nieuwe modellen, oude modellen, sommige afgeladen met kinderen en bagage, andere met enkel de bestuurder in pak. Het oermodel van Volvo gaat nog altijd als een speer. Om dat zo te houden, kreeg de auto een opfrisbeurtje. Aan de buitenkant moet je zoeken naar de verschillen, maar aan de binnenkant is hij flink onder handen genomen. Het interieur is nu in de stijl van de nieuwe Volvo S60 en daar wordt het allemaal niet slechter van. De V70 had een opfrisbeurt vanbinnen ook veel meer nodig dan vanbuiten. De tijdloze koets van de grote stationwagen is goed bestand tegen de tand des tijds. Daar komt bij dat de D3-versie die we meekregen, voorzien is van R-Design. En ja, dat doet het uiterlijk goed! Die wielen, de voorbumper en het dakspoilertje: fans van de befaamde 850R zullen ervan smullen.

Onder de motorkap ligt dus de D3, een nog behoorlijk nieuwe dieselmotor die werd geïntroduceerd in de S60. Die naamgeving is wat veranderd: het getal zegt niets meer over het aantal cilinders, zoals ooit bij de T5 en de D5, Volvo geeft er enkel nog de rangorde van de motoren mee aan. In dit geval is zowel de D5 als de D3 een vijfcilinder. De D3 is echter een 2,0-liter blok, de D5 een 2,4-liter. Ook heeft de D5 twee turbo's en de D3 maar eentje. Het verschil zit hem vooral in de pk's (163 versus 215), niet in het koppel. Je kunt de D5 in een veel bredere powerband gebruiken, van extreem lage tot – voor een diesel – hoge toerentallen.

Extra karakter

Dat kan met de D3 niet, maar ook dat is nog altijd een prima motor. Er is een klein turbogaatje bij lage toeren (die 400 Nm lijkt er toch echt pas boven de 1.500 tpm uit te komen), maar daarna een soepele loop. Ver doortrekken heeft niet zoveel zin, maar ach, hoe vaak doe je dat bij een diesel? De vijfcilinder loopt mooi, wat vooral qua geluid opvalt. Maar de vermogensopbouw is bij sommige viercilinderconcurrenten beter. Maar de hoorbare vijfcilinderroffel geeft de auto wel extra karakter.

We hebben de handbak en dat is mooi, want de Geartronic is niet onze grootste vriend. Nu hebben we het zelf in de hand. Wel even oppassen met de koppeling; het stationaire toerental is namelijk erg laag. Eenmaal onderweg sleurt de motor er heerlijk aan en kracht tekort heb je in Nederland eigenlijk nooit. De besturing is wat afstandelijk, maar gelukkig niet zo week als Volvo's in het verleden waren. Geen sportieveling, maar wel controle bij koerswisselingen.

De stoelen voorin zijn voortreffelijk, maar ook volwassenen achterin hebben niets te klagen. Degene die hiermee wekelijks zijn voetbalteam verplaatst, verdient een extra rondje. Je moet wel geduld hebben bij het invoeren van de bestemming, want het multimediasysteem uit onder meer de S60 irriteert snel. Hoe kan het toch zijn dat de gemiddelde smartphone tegenwoordig razendsnel is, maar navigatiesystemen in dure auto's soms zo gruwelijk traag werken? Nou ja, als de bestuurder de eerste twintig kilometer uit zijn hoofd weet, kan één van de passagiers er tien minuten over doen om de bestemming in te voeren.

Signalement

Merk Volvo
Model V70 D3 R-Design
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 47.495

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 120 kW / 163 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 400 Nm bij 1.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.823 mm / 1.861 mm / 1.547 mm
Wielbasis 2.816 mm
Massa leeg 1.566 kg
Laadvermogen 734 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden245/40R18Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,9 s / 5,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 9,9 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 137 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Prettige vijfcilinder dieselmotor
  • +Voortreffelijke stoelen
  • +Klein turbogaatje
  • -Wat afstandelijke besturing
  • Houd me op de hoogte over de Volvo V70
Volvo Volvo V70

Uitgelicht aanbod

    2.4 D5 Momentum/RHD/AUT/SCHUIFDAK/TOPSTAAT

    Volvo V70 2.4 D5 Momentum/RHD/AUT/SCHUIFDAK/TOPSTAAT

    • 2009
    • 292.764 km

    € 3.250

    2.0D Limited Edition | Lederen bekleding | Parkeersensoren achter | Navigatie

    Volvo V70 2.0D Limited Edition | Lederen bekleding | Parkeersensoren achter | Navigatie

    • 2009
    • 122.252 km

    € 8.900

    2.4 Comfort Line APK 10-2021

    Volvo V70 2.4 Comfort Line APK 10-2021

    • 2003
    • 405.949 km

    € 1.445

Meer Volvo V70 occasions

Lezersreacties (40) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo V70 specificaties
  • Volvo V70 occasions
  • Volvo V70 video's
Advies en informatie
  • Volvo V70 tests
  • Volvo V70 gebruikersreviews
  • Volvo V70 index
Test: Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge

Test: Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge

Dankzij de stekker een schoon geweten en toch genieten van alle mogelijke luxe en veel vermogen....

Lees meer
Volvo V70 - Occasion Aankoopadvies

Volvo V70 - Occasion Aankoopadvies

98

Goedkoop wordt autorijden natuurlijk niet met een Volvo V70 onder je kont. Maar je hebt er...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volvo V70 T-5 Exclusive-Line (1997)

    Volvo V70 T-5 Exclusive-Line (1997)

    4
    • 15 januari 2021
  • Autonieuws
    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    Vijf zevenzitters voor minder dan € 7.000

    40
    • 5 januari 2021
  • Review
    Volvo V70 D3 Ocean Race (2011)

    Volvo V70 D3 Ocean Race (2011)

    2
    • 11 december 2020
  • Review
    Volvo V70 2.4D Limited Edition (2010)

    Volvo V70 2.4D Limited Edition (2010)

    • 3 december 2020
  • Review
    Volvo V70 2.5T Momentum (2008)

    Volvo V70 2.5T Momentum (2008)

    1
    • 24 oktober 2020
  • Review
    Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)

    Volvo V70 D4 Nordic+ (2014)

    10
    • 10 oktober 2020
  • Review
    Volvo V70 (2002)

    Volvo V70 (2002)

    • 19 september 2020
Merk
Merk
  • Review
    Volvo XC40 T2 Business Pro (2021)

    Volvo XC40 T2 Business Pro (2021)

    • 28 januari 2021
  • Test: Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo V60 T6 Recharge

    Test: Peugeot 508 SW Hybrid 225 vs. Volvo...

    • 26 januari 2021
  • Review
    Volvo S60 B3 Inscription (2021)

    Volvo S60 B3 Inscription (2021)

    8
    • 25 januari 2021
  • Review
    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    Volvo XC40 Recharge P8 AWD (2020)

    3
    • 25 januari 2021
  • Review
    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription (2020)

    Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Inscription...

    2
    • 24 januari 2021
  • Review
    Volvo S90 T5 Inscription (2017)

    Volvo S90 T5 Inscription (2017)

    3
    • 24 januari 2021
  • Review
    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    Volvo S80 2.4 170pk (2004)

    6
    • 22 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep