Volvo S70 2.5 T Luxury Line (1997)
Afgerond rijplezier
Het vierkante is eraf. Al kunnen we de Volvo S70 absoluut niet in de categorie rond stoppen, de hoekige vormen zijn verdwenen. Wat de S70 betreft is 't niet alleen bij die glooiende vormen gebleven. Volvo zegt dat de auto ten opzichte van de 850 op maar liefst 1800 punten is verbeterd. Wij houden het hier maar even bij wat hoofdzaken zoals een nieuw dashboard, nieuwe deurpanelen, verbeterde gordelspanners, sterkere portierbalken en een startonderbreker.
Binnenin de S70 is het niet bij het oude gebleven. Verdwenen is het afschuwelijke, ouderwetse dashboard en het massief- ogende stuur. De nieuwe vormgeving is zeer geslaagd. Het instrumentenpaneel is overzichtelijk, de bediening van de ver warming zit hoog in de middenconsole en daardoor zit de radio niet al te laag. Het stuur is goed instelbaar en voelt prima aan. De middenarmsteun, met luikje, is voorzien van twee bekerhouders, maar hij is eigenlijk net te kort om echt steun te geven. In de nieuwe deurpanelen zitten vakken die niet groot genoeg zijn voor kaarten, maar ze zijn wel in twee 'verdiepingen' uitgevoerd, zodat een zonnebril (zonder kans op beschadiging) altijd bij de hand is.
Het ruimte-aanbod is riant. De bestuurder kan makkelijk de goede zitpositie kiezen. De Volvo-stoel is wat hard; op de lange rit zouden we meer lendensteun kunnen gebruiken. In de S70 heeft Volvo iets aan kniespeling achterin gewonnen door de rugleuningen van de voorstoelen uit te hollen. Een middenarmsteun met skiluik, een neerklapbare rugleuning en een riante bagageruimte zijn standaard. Foutje van Volvo: het kofferdeksel werkt nog met bagageplettende scharnierbeugels.
't Is toch een absolute miskleun dat Volvo de modelvernieuwing van de 850 niet heeft gebruikt om de passagiersairbag stan daard te leveren. Het vermaledijde ding kost nog altijd extra. Kwalijker is echter, dat mensen die in de Volvo geïnteresseerd zijn vanwege het veiligheidsimago - twee zijbags zijn wél standaard - als ze even niet opletten gemakkelijk die tweede airbag vergeten te bestellen. Volvo: actie please! Gordelspanners voor zijn standaard, terwijl voor de achterpassagiers drie 3-puntsgordels en drie hoofdsteunen aanwezig zijn. De middelste steun valt mooi diep naar beneden, zodat hij het uitzicht naar achteren niet belemmert.
Extra luxe
Onze test-Volvo was niet alleen extra voorzien van het pakket met veloursbekleding en lichtmetalen velgen, maar ook van het Luxury-Linepakket, met elektronisch geregelde airconditioning, boordcomputer, verwarmbare zitplaatsen (voor en achter) en drempelbeschermers. Dat pakket kost ruim 5000 gulden.
De S70 is heerlijk stil. Hij produceert slechts 63 dB bij 100 km/h, terwijl bij 120 de meter 65,5 dB aanwijst.
En zo komen we bij de motor. De S70 heeft een 2,5-liter turbomotor, die met lage turbodruk werkt. De vijfcilinder 20- klepper levert 193 pk en heeft een maximum koppel van 270 Nm. Die trekkracht is al aanwezig bij 1800 tpm en blijft beschikbaar tot 5000 toeren. Daarmee heeft de Volvo-motor een bijzondere souplesse. Wie lui in een hogere versnelling blijft zitten en opeens gas moet geven, merkt dat de motor gretig reageert. Wie sportief met de vijfbak aan de slag gaat, heeft altijd een berg power achter de hand. Heerlijk, zo'n motor. En snél: de sprint van 0-100 km/h doet hij moeiteloos binnen acht tellen. Maar de belangrijkste graadmeter voor de souplesse is de inhaalproef van 80-120 km/h. In 'vier' kost dat nog geen zeven seconden, in 'vijf' slechts negen. Je hoeft er niet van te genieten, maar 't kan wel!
De Volvo lust een aardig slokje. Als we het snel gereden traject autoweg bekijken, verbruikt de turbomotor 1:7. In Nederland en Zwitserland met maximaal 120 km/h en in de stad is 't gemiddelde 1:8,7. De wegligging is helemaal in overeenstemming met het motorkarakter. De S70 is wat stug afgeveerd. Hij snijdt gretig de bocht aan, om zonder morren een extra dot gas te accepteren en vrolijk in het rechte spoor te blijven. Schakelen, koppelen, sturen, of remmen mét ABS, het zijn zaken die als vanzelfsprekend gaan.
Als we een auto mogen kiezen zonder naar prijzen te kijken - dan zeggen we: nemen deze Volvo. Hij biedt lekker veel rijplezier, maar wel voor lekker veel geld.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S70 2.5 T Luxury-Line |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 37.187 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.720 mm / 1.760 mm / 1.390 mm |
Wielbasis | 2.660 mm |
Massa leeg | 1.435 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 205/55VR15Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,5 s (fabrieksopgave: 7,8 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,9 s / 9,0 s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |