Volvo S70 2.5 Comfort-Line (1998)

autoreview

Volvo S70 2.5 Comfort-Line (1998)

Signalement

UitvoeringS70 2.5 Comfort-Line
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf273.000 km
KM-stand laatst283.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo S70

  • 273.000 km

Na 5 maanden te hebben gereden in een Suzuki Baleno (ik had snel een goedkoop autootje nodig), was ik toch toe aan iets anders. Ik was aan een tijdje aan het kijken wat de volgende stap moest gaan worden, uiteindelijk besloten om toch te gaan voor een Volvo, maar nu nog de vraag, welke moet het worden?

Ik heb in de eerste instantie mijn zoektocht gericht op een Volvo S40 (Phase II), maar dit toen later uitgesteld omdat ze net wat boven mijn budget lagen. En het zijn bovendien ook nog Renault blokken.

Bij toeval trof ik een S70 die bij een garage stond. Dat zag er ook wel mooi uit! Even de motor starten en dat klonk toch ook wel mooi, geen testrit gemaakt, maar toch was er wel een vlammetje aangewakkerd.

Het 1 en ander uitgezocht over de kosten, verbruik, opties etc. Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het een prima auto is die ruim boven mij verwachtingen ligt en ook nog binnen budget valt.

Uiteindelijk een auto gevonden op Markplaats welke mij wel wat leek, na wat mailen een afspraak gemaakt om te komen kijken en uiteraard een testrit. De auto zag er echt heel goed uit, lak was prachtig, motor leek als nieuw en van binnen rook het alsof hij net bij de dealer weggereden is, ook was de complete onderhoudsgeschiedenis aanwezig (zeker niet onbelangrijk!).

De testrit begon al goed, de motor start met een lekker gegrom en stabiliseert zich direct goed een draait mooi stationair. Het rijden is echt een genot, heel soepel, doch indien gewenst is de nodige power aanwezig. Het voordeel vind ik zelf het optrekken in de lage toeren, hij trekt makkelijk en soepel door en inhalen in lage toeren is geen probleem. De 2.5L 5 cilinder doet goed zijn werk en klinkt heerlijk. Schakelt heerlijk en heeft motorisch geen enkel mankement. Verder ligt de auto (zoals de meeste Volvo's), als een blok op de weg. Vering is heel goed afgesteld zodat je niet met je hoofd tegen het plafond botst bij de eerste de beste drempel (zoals de Baleno). Sturen gaat heel ligt en soepel, toch heb je wel heel veel gevoel met de weg. Er zijn op het vlak van rijgedrag en wegligging eigenlijk geen nadelen te bekennen. Na de testrit was ik letterlijk en figuurlijk direct verkocht, de auto reed geweldig en het totaal plaatje was alleen maar beter geworden dan ik aanvankelijk dacht.

Bij sommige auto's wordt gezegd dat ze na 2 ton al wel hun tijd gehad hebben, maar ik hoor eigenlijk van iedereen dat een "echte" Volvo pas is ingereden na 2 ton. Het lijkt er bij mij inderdaad op alsof dat echt zo is, ik kan geen mankement vinden en alles lijkt nog nieuw.

De opties die erop zitten werken allemaal zoals het hoort, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen, cruise control, climate control, alarmsysteem, boord computer etc. Al met al een vrij compleet pakket waar (rij)comfort en souplesse zeker hoog in het vaandel staan. Rijden in deze auto is een genot en opeens is rijden meer dan van A naar B komen, maar ook puur genieten!

Bij de koop van de auto was bekend dat de distributieset aan vervanging toe was, dit heb ik vrijwel direct na de koop laten doen bij de garage en er zit weer een nieuwe set op en kan weer een ton verder, een keer verse olie en een nieuwe filter erop en ik kan zonder zorgen op vakantie.

De auto heeft 1 gegrond nadeel waar ik niet omheen kan, het verbruik van de 2.5L 5 cilinder is niet zo voordelig als bijvoorbeeld een 1.0 pinda motor van een Up, Lupo, Alto of een Cuore (welke met veel pijn en moeite 100km/u haalt op de snelweg). Eerlijk is eerlijk met een gemiddelde van 1 op 10 is het niet de zuinigste auto, maar dat is de keuze die je maakt, als je geniet van het rijgedrag, het geluid en het fijne rijden dan heb je het ervoor over. Het zelfde geld voor de belasting, met 2 tientjes per maand kom je er niet, maarja dat is weer een keuze die je zelf maakt. Heel duur hoeft het ook zeker niet te zijn.

Ik ben zeer tevreden over de Volvo S70 en kan hem iedereen aanraden!

S70 Ervaringen

  • 283.000 km

Na vorig jaar een review te hebben geschreven na de aankoop van mijn S70, heb ik besloten om nu, na en half jaar even weer terug te kijken op de dingen die ik gedaan heb met de S70.

Als eerst wil ik nog zeker even benadrukken dat ik absoluut geen spijt heb van de aanschaf van deze super auto, hij rijdt als een trein en met comfort/degelijkheid waar je U tegen kunt zeggen.

De uitvoering die in bezit is de Europa, welke standaard voorzien is van half lederen bekleding, cruise control, climate control en inbraak alarm. Dit is een stuk fijner dan de basis uitvoering. Toch heb ik een aantal opties toegevoegd welke het net even weer dat beetje luxer maken.

Zo heb ik onder andere mistlampen voor (gehele set met schakelaar relais etc), berkenhouten inlegpanelen en een elektrische antenne ingebouwd om dat kleine beetje luxe wat er nog bij kon toe te voegen. Vooral het inbouwen van de houtinleg panelen was een hoop werk, dit aangezien het paneel waar de radio in zit aan de binnenkant vast geschroefd zit (met 18 schroeven!). Toch was al het werk zeker de moeite waard en lijkt het net even wat beter. Helaas geen stoelvervarming, misschien komt dat ooit ook nog.

Een andere update die ik gedaan heb is het vervangen van de standaard gloeilampen in mijn dashboard door LEDjes- Dit maakt het even wat strakker en aangezien er toch wat lampjes kapot waren, dit direct zo gedaan.

Motorisch zijn het super sterke auto´s, de blokken lopen heel goed en starten altijd zonder protest. Mijn blok gebruikt ietjes olie, maar dat is normaal voor de leeftijd en het is ook maar nihil. Verder blijft hij mooi op temperatuur en zijn er geen op of aanmerkingen. Hetzelfde geldt voor remmen, koppelen en schakelen, geen problemen en alles werkt goed.

Ik kan nog steeds iedereen een oerdegelijke Zweed aanraden, na de periode die ik nu gereden heb in de S70, zijn er tot nu toe geen nadelige punten aan het licht gekomen. Zoals eerder vermeld, het brandstof verbruik is iets aan de hoge kant maar dat is met deze benzine prijzen ook prima vol te houden!

Al met al nog zeer tevreden over de S70 en ik durf rustig te zeggen dat deze auto 1 van de beste is die je (met een niet al te groot budget) kunt kopen. Op alle punten scoort hij heel hoog, maar de uitblinkers zijn, rijdcomfort/gedrag, degelijkheid en veiligheid.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens