Volkwagen Polo

Tiener-af

Volkswagen Polo
AutoWeek 2001 week 50
AutoWeek 2001 week 50

Je leest het in AutoWeek 2001 week 50

De Polo van de vierde generatie diende zich aan in Frankfurt. Hij is jarenlang de benjamin van het VW-concern geweest, maar met de komst van de Lupo was hij die status kwijt. Intussen kan je rustig zeggen dat hij met zijn wéér grotere afmetingen en verbeterde rijkwaliteiten nu tiener-af is.

De eerste klap is een daalder waard. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de nieuwe Polo, die eind december bij de Nederlandse Volkswagendealers zal staan als 3- en 5-deursmodel. Daarmee is de Polo meteen in het voordeel ten opzichte van de Ford Fiesta. Hoewel beide nieuwelingen gelijktijdig in september in in Frankfurt werden voorgesteld, komt de Fiesta pas in een jaar later en dan nog alleen als 5-deursmodel.

De nieuwe Polo start dus met een wagenlengte voorsprong, want niet alleen in Nederland is en blijft de driedeursversie 't populairst; van alle ruim 7 miljoen Polo's die sinds 1976 zijn gebouwd, hadden er exemplaren twee portieren en een klep.
Intussen is de trend dat de kleine klasse steeds groter groeit, ook de nieuwe Polo. Ten opzichte van het huidige model is hij 15 cm langer, bijna 2 cm breder en 4,7 cm hoger en groeide de wielbasis 5,5 cm. Met zijn lengte van 3,90 m is hij 40 cm langer dan de eerste Polo en verslaat hij de 1976-Golf met 20 cm.
Wie in de Polo stapt, merkt meteen dat hij weer een maatje is gegroeid. Helemaal als je achterin gaat zitten, of dat nu in de 3- of 5-deursversie is. De beenruimte nam daar met 6 cm toe. Bij de driedeursmodellen wordt de instap naar de achterbank vergemakkelijkt door het optionele easy entry-functie (met geheugen) op de voorstoelen.
De ideale zitpositie wordt met een standaard in hoogte en diepte verstelbaar stuur en ruime instelbaarheid van de stoel gemakkelijk gevonden. De gebruikte materialen versterken de indruk van hoge kwaliteit, als je dat aan de afwerking en naden al niet zou hebben gezien, of aan het dichtslaan van het portier niet zou hebben gehoord. Wij reden onze eerste testritten trouwens in een uitvoering, die in Nederland de naam Sportline zal krijgen, al was hij niet voorzien van het bijbehorende sportonderstel. Deze versie is vooral in de cockpit herkenbaar aan de kleurencombinatie met stof in de kleur van de carrosserie.

Beter beschermd
Net zo volwassen als zijn formaat is ook de veiligheidsuitrusting van de nieuwe Polo. ABS in combinatie met EBV (elektrisch remkrachtverdeling) is standaard op alle versies. Het stabiliteitsprogramma ESP in combinatie met HBA (hydraulische remassistent) is een optie. Verder behoren front- en zij-airbags, gordelspanners en spankrachtbegrenzers op de gordels vóór tot de standaarduitrusting. In een later stadium zullen hoofdairbags tegen meerprijs leverbaar worden. VW blijft overigens reëel met de veiligheidsuitrusting achter. Omdat het niet zo voor de hand ligt dat er veel kopers regelmatig drie passagiers op de achterbank zullen proppen, is de Polo voorzien van twee driepuntsgordels, een heupgordel en twee verstelbare hoofdsteunen. Voor wie dat wél doet, is de derde driepuntsgordel plus extra hoofdsteun tegen meerprijs leverbaar.
Verder is de statische stijfheid van de carrosserie met een derde verbeterd, is de zijkant veel beter bestand tegen zijdelingse aanrijdingen en klapt het rempedaal bij een crash weg om voetletsel te minimaliseren.

Meer voorzieningen
De nieuwe Polo komt in vier uitvoeringen, Basic, Sportline, Comfort- en Highline. De 3-deurs Basic kost f 28.365/€ 12.870. Dat is f 2.215/€ 1005 meer dan de huidige goedkoopste Polo 1.0 van dit moment, maar je hebt daarvoor wel een modernere motor met 5 pk extra, stuurbekrachtiging, ABS/EBD en radiovoorbereiding. Voor Basic-versies vanaf 47 kW behoort een boardcomputer en vanaf 55 kW cruisecontrol tot de standaarduitrusting.
De Sportline heeft onder meer bredere banden, sportstoelen voor, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een sportonderstel.
Een nieuwe optie is de halfautomatische airco Climatic, waarbij de temperatuur automatisch wordt geregeld en je zelf alleen de luchtverdeling handmatig instelt.

Acht motoren
Voor de Polo zullen vanaf medio volgende jaar acht motoren beschikbaar zijn (zie kader). Nieuw zijn de 1,2-liter driecilinders met respectievelijk 55 en 65 pk. Die met 65 pk is meteen vanaf de marktintroductie rond de Kerst leverbaar, die met 55 pk komt in het eerste kwartaal van 2002. Net als trouwens de 1,9 TDI-diesel met 100 pk. Ook meteen leverbaar zijn verder de 1.4 viercilinder met 75 pk en twee diesels: de 1.9 SDI en de 1.4 TDI met 75 pk. In de zomer volgen nog de 85 pk sterke FSI direct ingespoten benzinevariant en de 100 pk sterke 1.4 16v.
Technische vernieuwingen zitten vooral in de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging die zich aanpast aan de snelheid en belading en een nieuwe torsie-achteras. De laatste is als het ware een V-vormige buis. Door variaties van de wanddiktes en de geometrie van deze dwarsdrager hebben de ingenieurs de gewenste torsie-eigenschappen ingesteld en is gebruik van een stabilisatorstang niet meer nodig.
De voorwielophanging is van hetzelfde (McPherson)concept, maar er is wel een volledig nieuwe subframe toegepast. De spoorbreedte voor werd met 63 mm vergroot. De kleinste bandenmaat van de Polo is voortaan 165/70 R 14.

Gasgeven en sturen
De nieuwe 1,2-l driecilinder met 55 pk was de eerste variant die we hebben gereden. Hij mist weliswaar de power die sportieve rijders wensen, maar brengt je zonder mankeren waar je wezen wilt. Vooral voor het deel van de Polo-kopers (60 % is trouwens vrouw) dat voornamelijk in stedelijke gebieden rijdt, zal deze motor voldoen. Bovendien sla je er op de grote weg heus geen flater mee, maar het duurt nu eenmaal even eer hij de Polo op gang heeft. Dan was onze testwagen nummer twee een stuk vlotter. Tien pk verschil lijkt misschien niet veel, maar procentueel gezien is het vermogen zo'n 20 % meer en dat voel je. Met die motor kun je je vlot en vrolijk verplaatsen en bovendien is hij - trouwens net als de 55 pk-versie - lekker zuinig: de fabrieksopgave zegt 1:17,9.
We vonden dat motortje trouwens ook lekker klinken. Overigens zorgt een balansas voor een mooie loop. Als hij stationair draait staat hij flink te schudden en dat zal wel komen door de lange motorsteunen, waarmee de compacte motor is opgehangen in de ruimte motorruimte.
Verder reden we ook nog met de 75 pk sterke TDI die nu ook al in de Polo wordt geleverd en die nu is aangepast aan de D4 emissie-eisen. Met zijn behoorlijke koppel (195 Nm) bij lage toeren, reageert hij vlot op het gaspedaal. Op de slingerende wegen in de heuvels van Sardinië komt zoiets goed van pas. Tja, van het geteste drietal is dat verreweg de lekkerste motor, maar hij valt natuurlijk wel weer in een hogere prijsklasse.
Ook goed van pas komt stuurbekrachtiging, die nu van het elektrohydraulische type is. De Polo reageert daarmee nauwkeurig op kleine stuurbewegingen en geeft je het gevoel dat hij in de bocht goed in de hand is de houden. Maar op de rechte weg is hij ons te vaag, zoals we al vaker met dit type bekrachtiging al eerder hebben ervaren. Op het schakelen met de vijfbak hebben we geen aanmerkingen, dat gaat zoals het hoort.

Rijden en remmen
Qua afstelling van het onderstel hebben we een opmerking, of eigenlijk een aanmerking. De voorkant van de nieuwe Polo is te week. Goed voor het comfort, maar niet zo fijn voor je gevoel. Dat was vooral het geval met de driecilinders, terwijl de TDI dit in mindere mate had. Die diesel is weliswaar zo'n 65 kg zwaarder en daaraan is de voortrein natuurlijk ook afgesteld. Maar toch. Zijn weggedrag wordt er niet ernstig door benadeeld, maar we hebben liever een stevig gevoel en een mindere duikneiging bij een noodstop.
Behalve de 55 pk-versie die achter met trommels is uitgerust, hebben alle Polo's schijfremmen rondom (vóór geventileerd), geassisteerd door ABS.
VW heeft waarschijnlijk voor de zachtere afstelling van het onderstel gekozen, omdat zij vindt dat de Polo nu meer in de termen van familie-auto valt. Bovendien is er voor mensen die een stuggere afstelling wensen de Sportline met een 50 %(!) stugger afgesteld sportonderstel.
Op de voor de hand liggende vraag of er een GTI komt, zegt VW dat daarop nog wordt 'gestudeerd'. Wel zal er in Brazilië en sedan gebouwd worden voor de Zuid-Amerikaanse markt en 'misschien voor Europa'. Niet bevestigd, maar wel waarschijnlijk is dat er een Variant-achtige c.q. MPV-achtige versie in aantocht is.

Praat verder op het forum