Volkswagen Up - Op de rollenbank
Huishoudelijke tip
37 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Nog maar anderhalve maand heeft Max Boxem zijn rijbewijs. Zijn eerste auto heeft hij inmiddels in bezit. Het is een Volkswagen Up die van huis uit 60 pk heeft. Dat was hem wat te schamel en dus heeft hij geïnvesteerd in tuning. Dat levert een klinkend resultaat op.
Er zijn heel wat huishoudens in Nederland met een Volkswagen Up voor de deur. Voordat de wat krachtiger TSI-motor daarin werd geleverd kon je uit twee versies kiezen: een driecilinder zonder turbo met 60 pk, of dezelfde krachtbron met 75 pk aan vermogen. “Met softwaretuning kun je van die 60 pk met het grootste gemak 75 pk maken”, weet keurmeester Ghisbert van Ginhoven. “Dat is waarschijnlijk wat er hier is gebeurd.” Toch hoopt Max op iets meer dan dat. “Deze auto heeft inderdaad softwaretuning ondergaan. Dat zou 85 pk moeten opleveren. Daarnaast heb ik nog een andere uitlaat gemonteerd en die zou ook wat moeten opleveren. Ik hoop dat er nog eens drie pk bovenop komt.” Natuurlijk hoopt Ghisbert het beste voor de auto van Max, maar dat lijkt hem toch wel iets te optimistisch.
McDONALD’S
In de afgelopen anderhalve maand is Max aardig onderweg geweest. Zijn Up heeft er al 4.000 kilometer bij gekregen. “Ik rijd er mee naar school en ook naar McDonald’s en het afgelopen weekeinde ben ik in Duitsland geweest. Ik heb niet echt ruimte gehad om de topsnelheid te rijden helaas; 162 km/h op de gps is het maximale geweest terwijl ik toch de 180 zou willen halen. En het is ook al niet gelukt om octaan 102 te tanken.”
Voor we het weten is de VW ingesnoerd op de rollenbank en staan we klaar voor het grote moment. De 75 pk racet de Up met het grootste gemak voorbij. Sterker nog: hij trekt door tot bijna 90 pk. Als je bedenkt dat deze auto met 60 pk is begonnen, zullen we dat maar niet in procenten gaan uitrekenen – het is een aanzienlijke winst en precies wat de nieuwbakken automobilist verwachtte. Petje af.
Natuurlijk willen we nog wel even weten wat die tuning heeft gekost. “Voor de softwaretuning alleen was ik 300 euro kwijt.” Daarmee hebben we dus een prima huishoudelijke tip te pakken voor iedereen die een Up met 60 pk voor de deur heeft staan. Voor een bescheiden bedrag maak je van je stadsbrommer een goede allround auto die ook op de snelweg lekker vooruit gaat. En het gemis van de 102? Ghisbert windt er geen doekjes om: “Die moeite kun je je besparen hoor. Dat levert je met deze auto hooguit één pk extra op.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (37) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.